Je ráno. Slunce už vykukuje nad oborem, ale ulice jsou stále ještě tiché. V ložnicích po celém světě se postupně začíná odehrávat jedinečný proces: lidské bytosti se probouzejí.
Nejsložitější objekt na naší planetě si opět začíná uvědomovat svou existenci.Ještě před několika okamžiky jsme spali hlubokým spánkem. Biologické složení našeho mozku se nijak nelišilo
Od toho současného, jen se změnily jeho vnitřní procesy. Od teď si opět můžeme prožít každou zkušenost.
Čteme odstavce textu a můžeme z nich odvozovat významy.Možná cítíme paprsky slunce na své kůži nebo vítr ve vlasech. Můžeme si uvědomovat, kde máme v ústech jazyk nebo to, že máme na nohou boty. Jakmile jsme jednou vzhůru, uvědomujeme si vlastní identitu, život, potřeby, tužby nebo plány.
Začal nový den, takže můžeme myslet na vztahy s ostatními nebo na své cíle. A těmto cílům můžeme podřizovat své jednání. Jak velkou kontrolu má ale naše uvědomění nad každodenními činnostmi?
Zamysleme se nad tím, jak právě čteme tato slova. Zatímco sledujeme slova a řádky na této stránce, sotva si uvědomujeme, že naše oči právě vykonávají zásadní pohyby. Není to ladný a plynulý pohyb, místo toho těkají z místa na místo. Během přesunu z jednoho bodu do druhého se pohybují tak rychle, že čtení není možné.
Napsaný text jsou schopny vnímat jedině v případě, že se zastavíme a zaměříme na jeden konkrétní bod na stránce, a to na 20 milisekund.
Tyto rychlé přesuny a jejich začátky a konce si neuvědomujeme, protože náš mozek má dost práce se stabilizací obrazu, tedy toho, co aktuálně vnímáme kolem sebe.Podíváme se na některé základní pojmy:)
V hlavě se nachází nervové buňky neboli neurony. (sto tisíc milionů neuronů)
Při práci jim pomáhají různé chemické látky, kterým se odborně říká nervové přenašeče neboli Neurotransmitery
Je jich opravdu hodně a mají názvy jako: Dopamin, Serotonin, Histamin, Endorfin, Oxytocin.K tomu mají různé funkce. Například když máš radost, znamená to, že se ti vyplavují Endorfiny
Oxytocin proudí tvým tělem, když se cítíš uvolněná.
Díky serotoninu máš pocit klidu a harmonie - tento Neurotransmiter (nervový přenašeč) postrádají starší a nedůtkliví lidé.
ČTEŠ
Moje útržky z psychologie 🧩
General FictionMozek je nejsložitější orgán na světě a řídí nás, proto by jsme o něm měli něco vědět 🧐