Aku Melissa Ariana atau dikenali sebagai Mel.Aku merupakan anak tunggal kepada seorang usahawan berjaya, Dato' Aaron.Ibuku pula ialah seorang Scientist yang sentiasa sibuk dengan kerjanya.Kami hidup bahagia,I hope so.Ibu bapaku sentiasa sibuk dengan kerja sehingga lupa meluangkan masa denganku.Kisah yang kutulis ini mohon semua jadikan ikhtibar kepada pembaca pembaca.
Meskipun ibu bapaku sibuk bekerja, aku ada bibik yang sentiasa menemani aku.Namanya Lisa.
Aku juga merupakan seorang murid contoh di sekolahku, Sekolah Menengah Kebangsaan Citra Indah.Akulah ketua murid di sekolah itu.Syukurlah semua murid memberikan kerjasama kepadaku agar waktu sekolah berjalan lancar.
Dan aku lupa beritahu, aku juga mempunyai seorang boyfriend yang bernama Ilhan.Dia merupakan seorang lelaki sekelasku dan memegang jawatan sebagai penolong ketua murid.Dia mempunyai rupa paras yang handsome,bijak dalam akademik serta aktif di dalam sukan, tidak jauh sepertiku.
Di sekolah
"Assalamualaikum murid murid"
"Waalaikumsalam Cikgu"
"Baiklah murid murid boleh duduk"
"Wey, dengar cerita hari ini cikgu nak umumkan keputusan perperiksaan pertengahan tahun"
"Wey serious lah"
"Ala tak payah nk buat buat terkejut sangat lah. Last last kita tahu gak Mel mesti nombor 1 dengan markah yang 'jayanya' "
Sedikit action dua jari di perkataan jayanya.Lupa pula aku ingin perkenalkan, itulah Isabella dan lebih dikenali sebagai Bella.Seperti biasa, setiap cerita mesti ada watak jahat.Well, Bella lah orangnya.Malangnya, dia tiada geng yang boleh membackup Bella disaat dimalukan.Aku pula hanya bersifat baik dan berpura pura ikhlas.Yang aku tahu......
(Flashback)
Masa darjah tiga aku mula menonjolkan diri dalam akademik, sahsiah juga kokurikulum.Masa itu jugalah Bella 'menonjolkan' dirinya dalam mendengki aku.
"Ish, benci betul aku dekat Mel tu.Dasar muka hodoh.Ada hati nak popular kat sekolah ni? Wrong way Mel, wrong way"
"Kenapa kau pandang Mel dengan muka tak puas hati Bella?"
"Eh,Ilhan! Meh sini duduk sebelah aku. Aku nak tanya something ni"
"Ha apa dia?"
"Kau perasan tak kebelakangan ni Mel lain macam?"
"Eh mestilah perasan!"
"Haa aku nak tanye ni....."
Ring...Ring...
"Eh loceng dah bunyi lah, bye Bella!"
"B..Bye... Hish!"
Perbualan mereka tamat disitu.Bella tidak perasan yang aku sebenarnya berada berdekatan mereka di kantin itu.Aku semestinya mendengar dengan jelas.
(End Flashback)
Sejak itu,Bella sentiasa aim untuk mendengki aku.Setiap apa yang aku lakukan tidak kena dimatanya.Aku berharap agar aku dapat berkawan dengannya,iayalah memandangkan dia tiada kawan.Namun sikap sombongnya menolak pelawaan aku membuatkan aku sedikit terguris.
"Bibik! I'm home!"
"Hai Mel!Sudah balik ya?Bibik ada masakkan makanan kegemaran kamu"
"Are you serious?"
Buka sahaja tudung saji aku sudah terlihat chicken chop a.k.a makanan kegemaranku terhidang.Sebelum makan, aku naik ke bilikku untuk menyiapkan diri.
Lantas aku menyiapkan kerja sekolahku dahulu sebelum turun semula.Perutku sudah mencipta sebuah lagu yang berjudul 'lapar'.Namun apa yang aku boleh lakukan.Itu sudah menjadi rutin harianku.
Aku membelek belek kad laporan keputusan perperiksaan pertengahan tahunku.Aduhai!Aku mendapat tempat ke 2 di dalam kelas.Tempat pertama ialah boyfriendku sendiri,Ilhan.Alangkah terkejutnya aku,bagaimana aku ingin menceritakannya kepada ibu bapaku.
"Alah, mereka pun sibuk bekerja.Tak mungkin ada masa untukku"
Selepas membuat kerja sekolah, aku turun untuk makan.
Ding dong
"Hai Mel,Lisa. Mak dah balik! Mak balik awak hari ini"
"Tapi kenapa puan balik awal?"
"Saya dengar hari ini ada orang dapat keputusan peperiksaan..."
"Matilah aku!"(Bisikan hati Mel)
YOU ARE READING
Mama Aku Ingin Pulang
RandomNo description. Terus baca novel kalau nak tahu apa jadi