-- 2

539 69 24
                                    

" UHUK UHUK ! " Xiaojun terbatuk-batuk . dia baring di atas katilnya , nak bangun tak larat pula . Xiaojun melihat gelas yang berisi air di atas meja , perlahan-lahan dia cuba mencapai gelas tersebut .

Xiaojun pejam mata apabila gelas tersebut jatuh ke atas lantai dan pecah . " haih , apalah nasib aku . "

Let me love let me love let me love you ~

Xiaojun mengambil telefonnya lalu memandang nama pemanggil di skrin telefon .

Dery🕺🏻 is calling...

" ya Dery , kamu mahu apa dong ? " tanya Xiaojun dengan suara seraknya .

" kau kenapa ni ? sihat tak ? "

" dah suaranya macamni , memang tak sihatlah jawapannya . uhuk uhuk ! "

" alo baru nak ajak kau main bola . "

" kau mainlah dengan Kun , Yangyang , Lucas , Winwin dengan Ten kau tu . " kata Xiaojun . kedengaran Hendery mengeluh .

" Kun pergi dating dengan gelpren dia . Yangyang dengan Ten pula pergi tengok wayang sesama . Lucas dengan Winwin pergi melancong . "

" dah tu kau nak suruh aku buat apa ? "

" NAK MAIN BOLAAA !! "

" aku tak sihatlah . "

" aku datang rumah kau tau ? "

" eh tak payah- "

tut .

BUNTUT . Xiaojun membaling telefonnya , elok saja ia mendarat di kaki Xiaojun . betul-betul kena kaki dia .

" MAK SAKIT MAKK , SAKITTT !! " jeritnya . setelah beberapa minit Xiaojun memaki telefonnya , pintu biliknya dibuka .

aduh , siapa datang nak rogol dia ni .

" hai Dejun ! " sapa Hendery si donkey dalam cerita Shrek . Xiaojun memandangnya sekilas lalu memejamkan mata .

" kau buat apa semalam sampai sakit terbaring macamni ? " tanya Hendery . Xiaojun tidak menyahut . " kau mati ke Xiaojun ? "

Xiaojun memaki Hendery di dalam hati .

" kau dah makan ? " tanya Hendery .

Xiaojun menggeleng .

" dah minum ? "

Xioajun menggeleng .

" dah mandi ? "

Xiaojun menggeleng . serta merta Hendery menutup hidungnya . " patut busyuk . " sindir Hendery .

" tadi wangi , kau masuk je bilik aku terus busyuk . " kata Xiaojun . Hendery mencebik .

" em tak apa lah , aku pergi buat bubur untuk kau jap . aku risaukan kau ni . " kata Hendery . " kau pandai ke buat bubur ? " tanya Xiaojun , dia risau kot kot Hendery terletak racun ke apa . Hendery tersengih .

" kalau tak jadi aku pergi minta jiran kau lah , si Jennie tu . dia kan jual bubur . " , Hendery melambaikan tangannya lalu beredar .

apabila bayangan Hendery menghilang , Xiaojun melangkah perlahan masuk ke bilik air . dia melihat wajahnya di cermin .

pucat .

macammana nak buat Hendery tak risaukan dia ? patut ke dia senyum buat buat dia dah sihat ?

Xiaojun cuba senyum .

dia terkejut melihat pantulan cermin itu .

dia pegang giginya .

" ta-taring ?! " dia memandang lama cermin tersebut . " weh aku kenapa weh ?! " dia cemas .

" XIAOJUN !! AKU DAH MINTA JENNIE BUBUR ! DIA BAGI AKU FREE SEBAB AKU COMEL ! " apabila suara Hendery mula bergema , Xiaojun semakin cemas .

dia gagahkan diri untuk berlari lalu dia mencapai mask untuk menutup mulutnya . takut Hendery perasan taring dia .

" eh , kenapa kau pakai mask ? " tanya Hendery . " aku kan batuk batuk nanti jangkit pula . " Hendery sekadar mengangguk .

" nah makan sikit . " kata Hendery setelah duduk di sebelah Xiaojun . Hendery setia menyuakan bubur di hadapan mulut Xiaojun walaupun Xiaojun tak memberi reaksi .

" makanlah . "

" taknak . "

" KO MAKAN SEKARANG ! "

" tak sedap . aku tak suka lah . " kata Xiaojun . " apa barang makan bubur . " katanya lagi .

Hendery buat muka pasrah . " ko tengok aku makan eh . sedap tau ! " kata Hendery lalu makan sesuap bubur Jennie . mukanya penuh nikmat , naik menyampah pula Xiaojun tengok .

" yummy yummy . "

" tetap tak suka . tak nampak macam sedap pun . " kata Xiaojun . Hendery menjelingnya . " ish , lantak kau lah . aku nak balik . kau jaga diri sendiri je lah eh . "

Hendery membawa bekas bubur tersebut lalu beredar .

sekali lagi Xiaojun memegang gigi taringnya .

" pelik . "

✓ the vampire | xiaojun + lisaWhere stories live. Discover now