(Di Sekolah SRT (I) )
Ali dan Aisyah berada di depan pagar sekolah. Ali beri duit belanja untuk Aisyah RM3.00 ringgit untuk setiap hari kecuali Ahad dan Sabtu. Ali lambai pada Aisyah dan pergi ke bas stesen untuk pergi ke tempat kerjanya.
Skip
Bas berhenti di Bangunan Cyberaya. Ali berjalan sambil memeriksa poketnya jika ada terlupa apa2. Apabila Ali sedang memeriksa...
Bukk
Ada seseorang terlanggar Ali dan menyebabkan Ali terjatuh ke lantai. Lelaki itu lebih tua dari Ali dan pakaiannya seperti bekerja di Pengurus Syarikat. Rambut seperti landak.
???: "Tch! jalan tu tengok depan!" Dengan nada geram. Ali dah geram, dia yang tak pandang depan terus kene marah!
Ali: "Kau nak ape landak!?" Dengan nada geram. Lelaki itu dan geram.
???: "Kau panggil aku ape!!?" Ali dah geram. Ali tengok jam tangannya Ali sudah lambat.
Ali: "PERGI MELAYANGLAH LANDAK!!" Ali berlari ke kedai. 'Ish, siaplah aku!!!' Kata Dia dalam hati dengan perasaan marah.
(Di Cafe)
Ali membuka kaca pintu dan ke lokernya di sebuah bilik untuk tukar baju macam ni👇👇
(Memandangkan baju lelaki ada satu, Ali kene pakai baju perempuan padahal sama je cuma lain sikit😂😂)
Ali datang dan ambil order untuk pelangan. Viktor bahagian menghidangkan air atau makanan untuk pelangan. Ali dan Syasya bahagian ambil order untuk pelangan. Ada 6 pelangan di dalam kedai itu. Ali yang baru sahaja koyakkan kertas dan sangkut di penyepit di dapur dipanggil oleh pemilik kedai. Ali ikut pemilik kedai dan masuk di pejabat.
Ali: "Ye Geetha?" Ali hairan. Selalunya sebulan sekali Ali akan berjumpa dengan pemilik kedai.
Geetha: "Nah" Geetha hulurkan gaji Ali RM50.00 ringgit untuk setiap bulan. Ali hairan.
Ali: "Tapi... Geetha dah bagi dua minggu lepas" Dengan nada hairan. Geetha hanya menhela nafas.
Geetha: "Ambil je, duit ni untuk belanje adik kamu" Dengan nada lembut. Ali hanya ambil dengan senyuman kecil. Ali keluar dan meletakkan di lokernya. Ali yang berada di depan nampak semua pelangan sudah order... kecuali tiga orang pekerja Penyurus Syarikat sedang berbual. Syasya sedang sibuk ambil order pelangan lain. 'Ish.. aku jugak kene ambil order landak tu!!' Kata Ali dalam hari dengan perasaan geram. Lelaki itulah yang langgar Ali masa tu. Ali pergi dan buat2 tak kenal. Ali mendekati tiga lelaki itu.
Ali: "Nak order?" Dengan nada lembut. Semua lihat pada Ali. Mereka ambil order kecuali lelaki yang langgar Ali.
Ali: "Encik? nak order?" Ali paling pada lelaki itu.
???: "Tak nak!" Dengan nada kasar. Ali hanya senyum je walaupun dia rasa geram. Ali pergi dan menyampah pada si rambut landak.
???: "Pss Rudy, tu ke orang yang kau prank?" Dengan nada hairan. Rudy angguk.
Rudy: "Yup, die langgar aku lepas tu blah macam tu je!! dahlah panggil aku landak!!!" Dengan nada geram.
???: "Memang pun" Dengan nada cool. Rudy paling pada kawannya.
Rudy: "Kau kate ape Izzat!?" Dengan nada geram. Izzat dah sweatdrop terus senyap.
Izzat: "Zass, kau free tak?" Izzat soal Zass. Zass angguk. Ali datang dengan pesanan mereka. Ali letak di meja.
Zass: "Eh? yang ni bukan kami order" Zass tegur Ali. Ali terkejut terus ambil dan mahu ke meja orang lain. Apabila Ali berjalan...
Brushhh
Kopi tertumpah pada kepala Ali. Hanya sesetengah pelangan ketawa termasuk Rudy. Ali dah malu terus bangun dan pergi ke lokernya di sebuah bilik. Syasya dan Viktor rasa risau pada Ali.
Izzat: "Woi Rudy! tak baiklah macam tu!!" Dengan nada marah. Zass setuju apa yang Izzat kata. Rudy kesah apa, dia tak minta maaf.
Rudy: "Die yang tak mintak maaf" Dengan nada geram. Izzat, Zass dan Rudy bangun terus keluar. Izzat yang belanja kawannya kecuali Rudy.
(12 Jam Kemudian)
Ali masih lagi berada di bilik salinan. Syasya dan Viktor masuk, melihat Ali masih lagi malu. Syasya mendekati Ali. Viktor sedang tukar pakaiannya.
Syasya: "Dahlah tu, jangan sedih" Syasya cuba untuk tenangkan Ali. Viktor yang dah tukar baju terus mendekati Ali. Giliran Syasya untuk tukar baju. Ali sudah tukar baju asalnya dari awal lagi. Viktor menepuk bahu Ali dengan lembut.
Syasya: "Dahlah, jom kite balik" Syasya ajak Ali dan Viktor. Ali pergi ke lokernya untuk ambil duit gajinya.
(Di Rumah Ali)
Apabila Ali masuk, Aisyah peluk Ali dari depan.
Aisyah: "Abang! kenape abang sedih?" Aisyah soal Ali. Ali hanya fake smile.
Ali: "Abang ok! jom makan, abang masak" Ali ajak Aisyah pergi ke dapur. Aisyah hanya ikut abangnya.
(5 Minit Kemudian)
Ali dan Aisyah telah makan malam dan pergi tidur. Aisyah sudah tidur kecuali Ali yang masih lagi sedih tentang kemalangan di Cafe tadi. Ali serabut sangat dan cuba untuk tenangkan diri. Ali pun tidur dengan tenang.
Bersambung...
YOU ARE READING
Pelayan Comel Ku♥
Romance[C O M P L E T E ✔] Cerita ini mengisahkan tentang Ali, Syasya(Me) dan Viktor bekerja di Cafe. Suatu hari, ada tiga orang lelaki yang bekerja di Penyurus Syarikat datang untuk makan. Salah seorang dari mereka dari tadi memerhati Ali yang sedang mela...