ازيكم عملين اي انا اسمي امير شاب عندي16 سنه لسه صغير في السن يعني في يوم رايح المدرسه زي اي يوم حضرت الحصه بتعتي والمدرسه سعتها اكلمت عن العقل وكانت بتقول ان الانسان ممكن يحرك الاشياء عن بعض عن طريق عقلوا وروحوا يحرك الاشياء عن بعض عن طريق عقلوا استغربت من ال هي بتقولوا وقلتلها ازاي يعني يحرك الاشياء من بعد عن طريق عقلوا قلتلي مش موضوعنا النهرضا يا امير لو عايز تعرف ابحث وفعلا اول مروحت بحثت ولقيت كتاب اسموا كتاب شمس المعارف الكبري بس المشكله الكتاب مش كامل من علي النت فكان لازم عليا انزل اجيبوا نزلت ونص مكتبات البلد تقريبا كانت قفله بس الحمد الله لقيت مكتبه في نص البلد فتحه دخلت المكتبه جو المكتبه يخوف وغريب دخلت بقول سلام عليكم حد هنا ظهرلي صاحب المكتبه قلي اتفضل عايز اي قلتلوا عايز كتاب اسمه شمس المعارف موجود بصلي بصه غريبه وقلي انت عايز الكتاب ده لمين قلتلوا انا .......عايز الكتاب ده لجدي قلي تمام استني هنا ودخل يجيب الكتاب واول مجاب الكتاب .....الكتاب كان عليه تراب رهيب مسحت التراب وجيت افتح الكتاب قلي انت بتعمل اي لا ميتفتحش عندي ويلا تمن الكتاب 20$ ويلا روح وفعلا خت الكتاب وروحت اول مدخلت البيت دخلت علي اطي قفلت علي نفسي الباب وقعدت فتحت الكتاب.....الكتاب كان كبير اوي كان عباره عن اجزاء فتحت قسم الروحنيات وبدل اقرأ كنت بقرا:(حوش موش سيتوز فركتوز ملك اشموش وملتوز قرب الملوك ولا رجوع بالدخول الحفره التي لا نهايه لها)ايدي فجاة بدات تترعش وحسيت ان حد معايا في الاوضه وقفلت الكتاب ومكملتش قرايا ونمت....
وتاني يوم زي عتي بصحي عشان اروح المدرسه بس الغريب اني صحيت ملقتش الكتاب قعت ادور عليه مش لاقيه سألت ولدتي قلتلي مشفتهوش واخويا برضوا مشفهوش محتطش الموضوع في دماغي ونزلت للمدرسه...............
خلصت اليوم الدراسي بتاعي وجه في دماغي اني اروح المكتبه جبت منها الكتاب اسأل صاحب المكتبه ممكن يكون عارف حاجه عن الكتاب وفعلا رحت وزي العاده المكتبه جوها غريب ويخوف..........
دخلت وسلمت علي صاحب المكتبه وقلي خير قلتلوا انا كنت بقرأ في الكتاب وسبتوا ونمت والنهرضا صحيت ملقتهوش راح بصصلي بصه غريبه وقلي:منين متعوز الكتاب حتلاقيه وتقرأ فيه قلتلوا يعني اي قلي يعني انت تروح بيتك تقعد في اطك تنوي ان انتي تقرا في الكتاب وفجاة الكتاب حيظهر في ايدك قلتلوا تمام شكرا وخت بعضي ومشيت وروحت ودخلت اوطي وفكرت في الكتاب ونويت اقرأ فيه وفعلا الكتاب ظهرلي وبين ايديا وبدات اكمل قرايا في الجزء ال كنت فيه وكنت بقول(حوش اظهر ولك ما تريد بحق كل امراء فلتوز وسكتوز وملتوز وامراء الشرق والغرب)وفجاة الارض بدات تتهزي والنور بدأ يطفي وينور حولت اقفل الكتاب بس الكتاب مكنش بيتقفل فككلت قرايا(اشمون اظهر وتحرر ولكا ما تريد)وفجاة الكتاب وقع من ايدي والارض بتتهز جامد والنور عمال ينور ويقيد وظهر كائن غريب قلتلوا اي ده انت مين رد وقلي انا اشمون مش انت استدعتني ازاي مش عارف انا مين انت عارف عقوبه تحضيري من غير طلبات اي هي الدفن تحت التراب بصطلوا وقلتلوا لا لا عارف انت ادخل دلوقتي في الكتاب ومنين معوذك حنديلك وفعلا دخل الكائن او الجن الغريب ده في الكتاب انا مش عارف اي ال حصل واغمي عليا من ال حصل...........
وتاني يوم صحيت وقررت اروح المكتبه واحكي لصاحب المكتبه علي ال حصل ممكن يكون عارف حاجه عن الكتاب وعن ال ظهرلي رحت المكتبه وجريت عليه عشان اسالوا وفجاة الكتاب وقع من ايدي والكائن الغريب ال بيقول اسموا اشمون ده ظهر وقال سايمون انت مش فكرني انا اشمون...اشمون ال انت حبستوا في الكتاب وفكرت خلصت مني فاكر وانا دلوقتي جيت وبمسعده امير ههههههه انت عارف اي ال حيحررني نقطه دم منك حتحررني وتخلصني من ال انا فيه........وانا واقف وخايف ومتوتر ومش عارف اعمل اي وفجاة سايمون طلع سيف غريب وضرب بيه سايمون(صاحب المكتبه)في دراعوا......
والججن ده قال:ودلوقتي اتحررت يا سايمون وحنتقم منك وشكلا يا امير عمري منسي مسعدتك ليا ههههههه.......
وخد بعضوا واختفي جريت علي سايمون(صاحب المكتبه)بقولوا كل ده غلطتي كل ده غلطتي قلي مش مهم المهم دلوقتي داوي علي الجرح وبعد ساعه دويت علي الجرح ولقيت نفسي بقولوا اي حكايه اسمك سايمون ده هو انت الساحر المذكور في الكتاب قلي ااه يا امير واشمون ال ظهر ده هو كان شخص زيوا زيك لغايه في يوم اغواه الطمع والسحر كنت كل يوم لما اعدي من جمب بيتوا اسمع صوت صراخ وصويت رهيب لغايه في يوم انا واهل القريه قررنا ان احنا نجيلوا ونخبطوا عليه ونشوف في اي وفعلا تاني يوم رحت انا واهل القريه عندوا بنخبط علي الباب مبيتفتحش فكسرنة الباب دخلنة كانت ريحه المكان غريبه والمكان كلوا ضلمه اكنوا مهجوى بيص في المكان بدور علي اشمون واشوف اي حاجه مش لاقي وفجأة لقيت حد من ال معايا من اهل القرية واقف مكانوا ومبيتحركش ومتنح لاوضه اشمون بقولوا في اي في اي مبيردش عليا قربت منوا عشان اعرف في اي لقيتوا بيبص علي جثه اشمون واشمون سعتها كان سايح في الدم قررت انا واهل القريه ان احنا ندفنوه فعلا طلعني الجثه من ال بيت ودفناه وره البيت واحنا بندفنوها سمعيت اصوات ضحك غريبه وبندفنوا وكانت الجثه مش عيزه تنزل تحت التراب لغايه فين وفين عبل منزلناها تاني يوم كنا برضوا يا امير بنسمع اصوات غريبه انا واهل القريه من نحيه البيت اكن اشمون لسه ممتش جمعتهم ورحنا بيتوا بدور علي اي حاجه عشان اعرف تفسير ال بيحصل ده اي ولقيت في اوضه اشمون كتاب واقع في الارض ومفتوح دخلوا نور مش عارف منين مصدروا قربت ومسكت الكتاب واكتشفت ان اشمون كان بيحضر حاجه واكتشفت انوا كان بيحضر روحه........
خت الكتاب وقريت طلاسم غصب عني وفجا اشمون ظهر وفضل يقول حنتقم منك حنتقم واتحبس جوه الكتاب من يوميهءا وده كانت قصتي يا امير كنت زيك كده واتعلمت لغايه مبقيت ساحر......
بصيتله وقلتله:يااااه يا سايمون كل ده قصه طب العمل اي دلوقتي قلي اشمون اكيد حيرجع عشان يأذيني فإحنا لازم نتصرف نفس التصرف ال حصل قبل كده.....
انا خايف ومتوتر من ال بيقوله سايمون وعمال بسأل نفسي..
_هل حننجح
_هل حنحبس اشمون في الكتاب
كل ده حتعرفوه في الجزء الثاني❤
فيديوا الجزء الاول:https://youtu.be/-1KSfBAVmug