Datin aida melihat ank tunggalnya itu sdg membawa dua buah bag ditgn kiri dan kanannya lalu dgn cpt dia menghampiri si ank.
"Alonggg..along betol betol nk tinggalkn mama..mama minta maaf along." Kata datin aida dgn tangisan teresak esak.
"Mama.Let me go." Kata adam dgn keluhan berat.
"Alongg..along nk pi mana.Alongkn takda tmpt tinggal dgn anis.Duduk la sini.Hmm hmm.Mama janji.mama takkn jahat lg.Please along.Dont leave mama." Kata datin aida pula.
Adam memandang pd anis yg sudah tiba di situ.
"Anis tgh mengandung.Dan dia mengandung ank along.Cucu mama.Mama mmg tak suka cucu mama ke.Tak rasa gembira?." Tengking adam dgn tiba tiba pula.
"Abg dahla." Tegur anis pula.
Datin aida memandang pd anis.Lalu dia berpura pura menghampiri anis dan memeluk menantunya itu.
"Anis.Anis ank mama.Pujuk la suami kamu..please jgn tinggalkn mama.Mama sepi kalau kamu berdua tak ada." Kata datin aida sambil memeluk anis.
Di belakang anis.Dia menyimpulkn senyman sinis.
"Abg.Kesian mama.Kita tak patut tinggalkn mama kat sini." Kata anis pd suaminya pula.
Datin aida melepaskn peluknya dr anis.Lalu dia memandang pd adam pula.
"Along."
"Ok,fine..Tp mama kena tepati janji mama.Mama takkn jahat lagi.Kalau tak along dan anis takkn jejak kaki kat rumah ni lagi." Kata adam lalu dia naik semula ke tingkat 2 dan meninggalkn anis bersama ibunya.
Datin aida membuat jempol puas hati pada anis lalu dia melangkah pergi.
Anis pula melepaskn keluhan dan tgnnya mengusap pd perutnya.
'Maafkn mama ya baby.' Bisik hatinya.
"Buat apa lg tercegat kat situ.Pi naik berehat." Tegur datin aida tiba tiba.
Lalu ania terus melangkah pergi tanpa memandang pd ibu mertuanya itu.
Maaf la sbb min tak pandai menulis.Tp min cuba yg terbaik utk cerita kisah ibu mertua ni k.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
Dua hari kemudian..
Masih di rumah sentosa residents.
Pagi itu,anis melipat kain baju suaminya dan di masukkn ke dlm sebuah bag.
Lalu dia memandang pd suaminya yg masih lagi terbaring sambil bermain telifon itu.
"Abg sungguh ke menatap 5 bulan kat sana?." Soal anis kerana rasa tak sedap hati.
"Ya syg.Habis kerja abg balik la.Syg jgn risau k." Balas adam nya pula.
Anis mengangguk kepalanya lemah.Lalu menyambung kerja kerjanya itu.
"Petang ni abg ingt nk bawa syg dan ank kita pi jalan jalan mall.Kita shopping sblm abg berangkat ke london pagi esk." Kata adam sambil memandang pd isterinya yg sdg masih melipat kain bajunya itu.
Anis berpaling memandang adam lalu dia tersenyum dan mengangguk anguk.
"Tp masa abg kat sana nanti.Boleh tak syg nk keluar?.Syg nk jumpa akak aleesya.Dah lama tak jumpa dia." Kata anis dgn senyuman.
Adam membalas senyuman isterinya itu dan mengangguk angguk lemah.
"Syg abg nk pesan ni.Kalau abg takda nanti."
"Abg jgn la ckp begitu.Berat hati syg nk lepaskn abg pergi nanti." Balas anis dgn riak wajah sedih.
Adam menggeleng gelengkn kepalanya.
"Abg bukan nk tinggalkn syg dan baby la.Abg cuma taknk syg buat kerja kerja berat masa ketiadaan abg kat sini nanti.Abg tak hrpkn mama utk jaga syg." Katanya adam dgn senyuman nipis dibibir.
Anis memegang tgn adam lalu dikucup kucupnya berkali kali.
"Geli lah syg." Kata adam dgn senyman lebar.
Anis memandang pd adam lalu dia membalas senyuman lebar suaminya itu.
"Syg jgn risau k.Nanti abg minta tlg akak aleesya tgk tgk kan syg." Kata adam lagi.
"Tq abg.Love you."
"Love you too syg abg.Baby.Baby dgr tak mama ckp apa td.Mama syg papa." Kata adam lalu ketawa geli hati.
Di tingkat 1.Datin aida mendengar gelak ketawa suara ank tunggalnya adam yg sdg bahagia di atas.
Namun apakah plan nya kali ni.
"Aku tak sabar nk siksa kau anis.Siap kau." Gumamnya perlahan lalu melangkah pergi.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
Seperti yg dijanjikan,petang itu adam membawa isterinya berjalan jalan di mall.
Subway Mall,KL
Adam dan anis singgah di tmpt pertamanya di dlm shopping mall itu.
Kedai alatan make up dan wangi wangian.Lalu adam dan anis menuju ke sebuah meja yg dikhaskn utk solekan.
Lalu seorang pelayan wanita menghampiri mereka berdua.
"Slmt dtg.Ada yg boleh kita bantu?." Tnya pelayan wanita itu pd pelanggannya.
"Er boleh tak cik make upkn isteri sy cantik cantik.Kami ad majlis dinner sat lagi kat hotel." Kata adam dgn senyuman lebar.
"Abg."
"Boleh en.Nanti jgn lupa byr tau." Gurau pelayan wanita itu dgn senyuman lebar.
Adam ketawa lalu dia mengangguk angguk.
"Erm ambil masa lama sikit kan cik?." Tnya adam tiba tiba pula.
"Hm makan masa 20 minit en.Kalau en tak kisah utk menunggu la." Kata pelayan wanita itu pula.
"Baiklah.Sy akn tinggalkn wife sy kat sini sekejap.Sygku.Abg pi bahagian men kejap.Nak cari net tie.Jaga diri tau." Kata adam dgj senyuman lalu dia melangkah pergi.
"Untung cik dpt en huby mcm suami cik td.Dahlah mcm korea.Pastu baik lagi.Hehe." kata pelayan wanita itu dgn senyuman lebar.
Anis hanya terdiam dan membalas senyman tersebut.
Kemana adam pergi..
🙏 bersambung..
YOU ARE READING
Ibu Mertua (Khas Puasa)
Non-FictionIbu Mertua ini adalah kisah benar dalam kehidupan anis yg tiggal bersama sama keluarga mertuanya. Tapi semua tmpt tinggal,nama itu semua adalah bukan nama sebenar.Ia Rekaan.Cuma jalan cerita adalah kisah nyata. Jdkan teladan,ambil pengajaran.. "Syg...