Bab 12

2.5K 20 0
                                    

Sebentar kemudian,adam meminta isterinya membuka kelopak matanya.

"Ok syg.Buka mata syg." Kata adam lalu anis membuka kelopak matanya.

Anis melihat kedua orang tua nya dgn silih berganti.Seakan takut sekaan gembira.Hatinya berbelah bagi.

"Syg gembira tak jumpa mereka.Ayh.Bonda." soal adam lagi.

"Ayh.Bonda." panggil anis dengan sebak.

Namun benarkah mereka adalah org tua anis yg sudah meninggal beberapa taun lamanya.

"Ayh,bonda.Anis ni.Ayh dan bonda lupa pada anis ka." Soal anis dgn sebak.

"Syg.Jgnlah paksa mereka mm."

"Kamu bukan ank kami.Ank kami,dia seorang yg kuat.Dia tak mudah putus asa.Dia selalu gembira.Pergi.Pergi dr sini.Kau bukan ank kami." Marah org tua itu dgn tiba tiba.

Lalu anis tersedar dari mimpi buruknya itu.

"Ayhh.Bonda.." jerit anis sebaik saja dia sedar dr mimpinya.

"Anis..anis ok.Syukur alhamdulillah." Kata seseorang pd anis.Lalu anis berpaling.

"Akak aleesya." Tegur anis dgn berdebar debar.

Aleesya mengangguk angguk dan tersenyum lebar.

"Apa yg berlaku akak.Kenapa akak dtg kat rumah mama." Soal anis dalam kebinggungan.

Tiba tiba matanya meliar pd suasana tersebut.Lalu dia tergamam dan terkejut.

"Akak."

"Anis pengsan masa akak dan zaf pergi rumah adam.Anis.Anis buat kerja ka." Soal aleesya dgn dahi berkerut kerut.

Anis memegang erat tgn aleesya lalu dia menangis teresak esak.

"Anis minta maaf akak.Anis terpaksa buat semua kerja rumah.Kalau dak mama marah anis akak." Kata anis sambil menangis.

Aleesya terus beristigfar kerana terkejut.Apa yg difikirkn selama ini memang terjadi pd anis.

"Adam takda telifon anis lg?." Tanya aleesya pula.

Anis menggeleng geleng kepalanya.

Kring..

Kring..

Pada masa yg sama.Telifon aleesya berbunyi bunyi menanda ada pangilan masuk.

"Akak jwb kejap mm.Jgn menangis lg." Kata aleesya lalu dia berlari keluar dan menjawab panggilan tersebut.

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

Aleesya menjawab panggilan tersebut.

"Wslm.Mmm sis kat luar ni.Mcm mana zaf?." Soal aleesya dgn kerutan di dahi.

"Zaf dh cari abg adam kat office yg abg adam sebut tu.Tp office tu tak wujud pon sis.Mcm mana ni?." Balas zaffan pula.

"Dh cuba minta tlg abg firdaus bantu?." Soal aleesya pula.

"Dah.Hmm kejap sis.Ada panggilan dr abg firdaus." Kata zaffan lalu pangilan itu putus sebentar.

Aleesya mencari tmpt yg tenang utk berbicara di telifon.

Sebentar kemudian panggilan itu bersahtan kembali.

"Mm mcm mana."

"Abg firdaus kata dia dh jumpa abg adam."

"Di mana?." Soal aleesya sekali lg.

"Hospitals."

"Whatttt.Kenapa dia adam ada kat hospital?." Soal aleesya sekali lg.

"Heart surgery.Dan."

Aleesya skali lg berdebar debar slps mendengar perkataan 'dan'.

"Dan yg buat heart surgeon tu adalah abg ariel." Kata zaffan sekali lg.

Aleesya terus terhempas telifon kerana terlalu terkejut.

"Hello..Hello sis.Siss."

"Apa yg awk ckp td zaf.Bgth sy skali lg." Kata anis pd panggilan yg masih behubung dgn zaffan itu.

"Er anis."

"Sapa yg ada kat hospital." Soal anis skali lg.

"Anis bg telifon akak em." Pujuk aleesya risau.

"Abg adam kat hospital.Dia buat pembedahan jantung."

"Keadaan dia.KEADAAN DIA MCM MANAA!." Jerit anis tiba tiba.

Aleesya semakin risau dgn keadaan anis itu.

"Abg adam stabil.Cuma koma.."

Anis terus melepaskn telifon tersebut.Lalu dia jatuh pengsan.

"Anisss..anis wake up nis..aniss.Doktorrrr.Nurseee." jerit aleesya kerana terlalu risau dgn keadaan anis itu.

Kita skip k..

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

Keesokan harinya..

Masih di hospital tmpt anis berada kini.

Aleesya menemani anis pd satu hari penuh itu.Dia ada menghubungi suaminya itu dan memberitahu situasinya itu.Dan mujurlah suaminya itu memahami.

Anis bangun dari tidurnya itu.Dia memandang sayu pd aleesya.

"Ah anis.Anis dh bangun.Syukurlah." kata aleesya kerana gembira.

"Betol ke apa yg anis lalui smlm akak.Adam dia.Dia ad kat hospital sbb buat pembedahan jantung." Kata anis dgn perlahan dan lemah.

"Sabar mm anis.Akak juga terkejut.Kita doakan adam kat sana k." Pujuk aleesya pula.

Anis memegang tgn aleesya.

"Akak.Hm anis nk jumpa adam.Anis rindu sgt sgt kat dia akak." Kata anis sebak.

Aleesya memandang lama pd anis lalu dia mengangguk angguk.

"Tp kalau dah kat sana nanti.Anis jgn menangis sgt emm.Ingt baby ni." Kata aleesya berserta senyuman.

"Anis minta maaf akak.Kalau anis dgr nasihat akak dulu.Anis takkn seksa mcm ni.Dan anis takkn kawin dgn adam." Kata anis lagi.

"Hey dah dah.Ini takdir tuhan nis.Dan adam tu mmg jodoh anis.Kita doakan moga adam cpt sembuh dan sedar mm." Balas aleesya pula.

Anis tersenyum dan mengangguk angguk kepalanya.

"Akak.Akak boleh tlg anis.Anis nk mengaji.Anis nk solat." Kata anis dgn senyuman nipis.

Aleesya terus memeluk anis dan dia mengangguk angguk.

"Nanti akak ajar mm.Skrg anis kena byk rehat.Fikirkn baby k.Jaga baby baik baik." Kata aleesya dgn memujuk.

Tiba tiba pintu bilik ward ersonal itu dihadari seseorang yg tak diundang.

Haa teka cepat..Sapa dia.

🙋 bersambung..

Ibu Mertua (Khas Puasa)Where stories live. Discover now