Kni kedua dua buah kereta tadi tiba di sebuah rumah desa.Walaupun begitu,tetap cantik..
Ariel membawa keluar bag bag dari bonet kereta.Namun sebaik saja dia nk melangkah.Dia ternampak anis yg sdg berjalan jalan sendirian.
"Abg ariel." Panggil zaffan tiba tiba.
Lalu ariel berpaling.
"Haa apa dia?."
"Pi la teman anis,dia tgh menga dung tu.Bag bag biarkan ja.Nanti abg zafran dan zaf punggah."kata zaffan dgn senyuman lebar.
Ariel megangguk angguk dgn lemah lalu dia mengejar anis yg masih tidak jauh itu.
"Akak.Hm tgk mcm abg ariel dgn akak suraya tu."
"Buat kerja.Jgn pedulikn mereka." Omel aleesya lalu melangkah masuk ke dlm rumah tersebut.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
"Nis." Tegur ariel sebaik saja dia berduaan dgn anis.
Namun anis langsung tidak memandang pd ariel.
"Nis,sy thu awk mrh sy kan."
"Ya,sy mrh kat awk ariel.Awk tak pernah hubungi sy.Sedangkn kita ni kwn.Kwn baik." Keluh anis dgn berat.
"Ok maafkn sy anis.Lps ni sy akn ad dgn awk kalau awk perlukn sy."
"Sy dh bersuami la."
"I mean sbgai kwn baik.Boleh kan?." Tnya ariel sekali lg.
Lalu anis memandang pd ariel.
"Mana awk pergi selama ni?.Kenapa awk tak hubungi kami.Kata kwn baik." Tegur anis tiba tiba.
Ariel tersenyum lalu dia menghela nafas berat.
"Awk igt tak masa sy dan awk kat langkwi dulu?.Masa sy sampai di klia.Sy kena culik tau."
"Ya allah.Habis awk tak apa apa ka?." Soal anis risau.
Ariel mengeleng geleng kepalanya.
"mereka culik sy dan mereka minta tebusan kat akak aleesya.And akak aleesya dtg dan slmtkn sy."
"Jd kenapa akak aleesya ckp dia tak permah jumpa awk.Akak tipu sy ke?." Soal anis pula.
"Taklah.Sy yg hilangkn diri sbb taknk jumpa sapa sapa lg.Dan sy teruskn cita cita sy jadi doktor dan kerja."
Anis mengeluh dgn berat.
"Jomlah masuk.Esk sy bawa awk jumpa adam." Kata ariel dgn senyuman lebar.
Anis menghela nafas berat lagi lalu dia mengikuti ariel.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
Pada tgh malam itu,anis tidak dpt melelapkn kelopak matanya.Tidrnya tergsnggu kerana memikirkn kesihatan dan keadaan suaminya itu.
Kringg..
Kringg..
Dan tiba tiba anis dikejutkn dgn panggilan di telifon bimbitnya itu.
Dia bangun dari tmptnya berbaring dan menjawab panggilan tersebut.
"Mama."
Rupanya itu panggilan dr datin aida.
"Kau bila nk balik huh.Sampai bila kau nk tumpang rumah org.Cpt balik sini!." Marah datin aida tiba tiba itu.
"Anis tak thu balik bila ma.Anis mungkin takjumpa mama lg." Kata anis lalu memutuskn panggilan tersebut.
Anis menahan dirinya menangis lalu dia keluar dr biliknya itu dan menuju ke arah luar rumah desa tersebut.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
Anis teresak esak menangis sambil tgnnya mengusap di perut.
"Anis?." Tegur satu suara memanggil ke arah anis.
Lalu dgn laju anis mengesat air matanya dan berpaling.
"Ariel."
"Apa yg awk buat kat luar pagi pagi ni.Dah la sejuk ni." Omel ariel tak puas hati.
Lalu dia membuka jaketnya dan selimutkn pd bahu anis.
"Er sy tak dpt tidur."
"Oh tp kenapa tak berehat kat dlm je.Sian kat baby awk nanti." Omel ariel sekali lg.
Anis tersenyum lalu mengusap usap perutnya yg sudah berusia hampir 5 bulan itu.
"Sy dgr awk tinggal dgn ibu mertua.Dia jaga awk dgn baik tak?." Soal ariel pula.
"Hm boleh tahan.Sy dijaga mcm princess.Hehe." tipu anis dgn senyuman kepura puraan.
Ariel kemudian menghela nafas berat.
"Jom masuk.Nanti kita mati sejuk kat luar ni." Kata ariel lalu dia berlalu pergi.
Anis memandang pd ariel itu dgn sedih.Lalu dia mula mengekori ariel.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
Heart Institute 24 hours Hospitals,London..
Ariel membawa aleesya dan anis utk melawat adam pd pagi itu.
Oleh kerana ariel adalah doktor pd adam.Mereka berdua dibawa dan dibenarkn utk lawatan.
"Anis masuk dulu k.Akak boleh tunggu?."soal ariel pd aleesya.
Aleesya terus tersenyum dan mengangguk.
Jadi ariel membawa anis memakai sebuah pakaian khas kerana adam masih di dlam ward icu.
Anis memegang tgn adam yg dipenuhi wayar itu.Lalu dia mengucup lembut.
"abg.Syg dtg ni.Maaf la syg lewat sikit dtg ya abg." Kata anis dgn sebak.
"Nis.Awk duduk k.Sy keluar jap jumpa nurse." Kata ariel lalu meninggalkn anis.
Anis melihat wajah adam yg pucat itu.Dgn corong oksigen didlm mulut lg.
"Abg.Abg nk dgr jantung ank kita.Syg pasangkn mm." Kata anis lalu dia membawa keluar telifon bimbitnya.
Lalu dia membuka suara jantung yg berdegup degup ditelifonnya lalu di letakkn di bahagian telinga adam.
"Abg dgr tak.Baby kita sihat.Baby girl." Kata anis berserta senyuman lebar.
Ariel yg berada di luar tepi pintu ward itu mengawal suaranya.
"Abg.Bila abg nk bangun.I miss you." Kata anis lagi.
😢 maaf,sis sambung kat sebelah.
YOU ARE READING
Ibu Mertua (Khas Puasa)
Non-FictionIbu Mertua ini adalah kisah benar dalam kehidupan anis yg tiggal bersama sama keluarga mertuanya. Tapi semua tmpt tinggal,nama itu semua adalah bukan nama sebenar.Ia Rekaan.Cuma jalan cerita adalah kisah nyata. Jdkan teladan,ambil pengajaran.. "Syg...