Wat feestjes met je doen...

2.4K 65 7
                                    

Vermoeid wreef ik in mijn ogen en een geeuw kon ik niet onderdrukken, het was ook nogal vroeg vanmorgen. Half 5 werden we uit bed gebeld met de mededeling dat er een lijk was gevonden. Vanuit mijn ooghoek zag ik dat Wolfs me aan zat te staren, iets waar ik absoluut niet tegen kon. Ik werd er zenuwachtig van en bij hem ook nog eens onwijs verlegen. 'Wat is er Eef' verbreekt hij de stilte. 'Waarom kijk je zo naar me' verwijt ik hem. Ik zie zijn wangen kleuren, hij voelt zich betrapt. 'Weetje hoe hard jij geeuwt' zei hij met een lach op zijn gezicht. 'Nee, doe eens voor' daag ik hem uit. 'Dat kan ik niet, alleen jij geeuwt zo' zegt hij lachend. 'Hallo' klinkt er een vragende maar o zo bekende stem vanaf de trap 'Pap?, Eva?' 'Ja beneden' beantwoord Wolfs zijn dochter die nog steeds ergens op de trap staat. 'Haai' vrolijk komt ze de keuken binnengewandeld waarna ze haar vader begroet door hem een kus op zijn wang te drukken. Daarna ben ik aan de beurt, ook ik krijg een kus op mijn wang gedrukt waarna ik mijn boek op zij leg maar wel onderuit gezakt op de bank blijf hangen. Wolfs zet een kop thee neer voor zijn dochter. 'Krijg ik niet' vraag ik terwijl ik een zielig gezicht trek. 'Ik dacht dat jij naar bed ging' antwoord hij uitdagend. 'Helemaal niet' ga ik er tegen in. Fleur kijkt van de één naar de ander terwijl ik serieus probeer te kijken, wat al snel mislukt als ik zijn pretoogjes zie. 'Waar hebben jullie last van' schud Fleur haar hoofd, alsof ze het eigenlijk niet wil weten. 'Eva maakt zoveel lawaai als ze geeuwt, en dan mag ik niet opkijken' zegt hij lachend. 'Juist ja' knikt Fleur. Ik had toch wat ik wilde toen Wolfs ook voor mij een kop thee neerzette. 'Eef, heb je morgen wat te doen' vraagt Fleur als er een stilte valt. 'Werken' rol ik met mijn ogen. 'Shit, kan je niet een uurtje eerder weg' kijkt ze me hoopvol aan. 'Waarvoor' wil ik eerst weten. 'Kan je of niet' laat ze zich niet van de wijs brengen, dat had ze echt zeker weten van haar vader, die kon dat ook zo goed. 'Denk het wel' zeg ik bedenkelijk terwijl ik Wolfs vragend aankijk. Hij haalt zijn schouders op 'Ik weet van niks' steekt hij zijn handen in de lucht. 'Nee, pap heeft er niks mee te maken' verdedigd Fleur hem snel. 'Wat dan wel' wil ik nu toch wel weten. 'Dan wil je vast wel even met mij mee de stad in' zegt ze opgewekt maar ik zie dat ze zich onzeker voelt bij de vraag. Ik heb een hekel aan shoppen en dat weet ze, iedereen weet dat. 'Moet dat' vraag ik met tegenzin. 'Ja alsjeblieft' smeekt ze bijna 'Ik moet nog een jurkje voor me verjaardag' legt ze haar bedoeling uit. 'Kun je niet beter met een vriendin gaan dan' probeer ik er onder uit te komen, terwijl ik me ook afvraag waarom ze perse wil dat ik mee ga. 'Nee, ik zou met mam gaan in Amsterdam, maar ze heeft geen tijd' pruilde ze terwijl het nu haar beurt was om een zielig gezicht op te zetten. 'En ik ben een goeie vervanger' doe ik een poging. 'Dus je gaat mee' negeert ze mijn opmerking terwijl ze overeind springt. 'Dankje, is 15.00 uur goed' praat ze verder voordat ik er tegen in kan gaan. Hulpeloos kijk ik naar Wolfs in de hoop dat hij me zal helpen, maar bij het zien van zijn blik weet ik dat dat niet gaat gebeuren, hij geniet er zichtbaar van dat ik er niet meer onderuit kan komen. 'Ja' mompel ik terwijl ik naar haar glimlach. Ik vind het altijd wel leuk om iets met haar te doen, maar winkelen heb ik gewoon een hekel aan, maar ik besluit me er overheen te zetten voor haar omdat zij het zo graag wilt. 'Mooi tot morgen' groet ze nog voordat ze de trap weer op verdwijnt.
'Jij helpt me ook niet' zeg ik zielig. 'Waarom zou ik' grijnst hij. 'Haal die grijns van je gezicht af' zeg ik zo serieus als ik kan. 'En anders' daagt hij me wederom uit. 'Dan sla ik hem eraf' dreig ik terwijl ik mijn vuist omhoog houd. 'Kom dan' trekt hij zijn wenkbrauwen omhoog als teken dat hij me wel aankan. 'Jij wilt te graag' kap ik het af 'Ik ga naar bed' zeg ik terwijl ik mijn hand door zijn haar haal als ik langs hem loop richting de trap. 'Echt niet' trekt hij me ineens terug aan mijn arm waarna ik op zijn schoot beland. Voor ik me ongemakkelijk kan gaan voelen begint hij me te kietelen. 'Hou op' gil ik lachend. 'Had jij een grote mond, mevrouw van Dongen' zegt hij terwijl hij gewoon doorgaat met kietelen. 'Nee hoor meneer Wolfs' spartel ik wild in de hoop dat hij me los zal laten. 'Nou vooruit dan' zegt hij voordat hij stopt met kietelen en hij snel een kus op mijn wang drukt voor hij me loslaat 'Slaap lekker' zegt hij snel voordat ik iets kan zeggen 'Slaap lekker'

Wat feestjes met je doen - Flikken Maastricht (Fleva)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu