Inara P.O.V
Aku tidak dapat menahan tangis apabila aku mendengar perbualan antara Mak Long dan Mama sebentar tadi. Aku tidak tahu yang Mama sakit selama ini. Dia menghidap breast cancer stage 4. Untuk gadis kecil berumur 5 tahun yang lain, perkara ini mungkin sukar untuk difahami. Tapi aku sudah didedahkan dengan pelbagai jenis penyakit sejak kecil kerana Mama merupakan seorang doctor.
Apabila tahu Mama sendiri sedang bertarung nyawa dengan penyakit, aku takut. Ya Allah,
aku masih kecil, berikanlah aku lebih banyak masa untuk meluangkan masa dengan Mama. Air mata tidak dapat aku tahan.Sedang aku membawa diri di dalam tree house di hadapan rumah Mak Long, tiba tiba hadir seorang budak lelaki di hadapanku. Dia kelihatan sangat handsome dengan kemeja berwarna cream. Muka seperti Prince Charming yang biasa aku lihat dalam series fairytale . Dia kelihatan lebih tinggi dan tua mungkin 2/3 tahun dariku. "Kenapa awak nangis?"tegur dia tiba tiba. Aku tergamam. Dia mengambil tempat di sebelahku dengan senyap. "Shhh, don't cry"kata dia lagi. "Nama awak siapa?"tanya dia sambil memandang tepat ke dalam anak mataku. "Lily"jawabku pendek. "Oh Lily, I'm Hayden, nice to meet you little girl"kata dia membuat aku tersenyum nipis.
"Kenapa awak menangis?"tanya dia lagi.
"Tak ada apa apa"jawabku pendek.
"You know what, princess doesn't cry"kata dia membuat aku menyeka air mataku dengan laju. "Do you love fairytale?"tanya dia ingin tahu. Aku mengangguk lembut. "Which one is your favourite?Cinderella?Little Red Riding Hood?"teka dia. "No, I love Rapunzel the most"
jawabku perlahan. "Oh, that's why awak bawak buku tu pergi mana mana eh?"soal dia sambil menunjukkan buku cerita yang berada di dalam pelukanku."I love Rapunzel too. I think she's gorgeous. Flynn Rider is so lucky to have her as his girlfriend"kata budak lelaki yang bernama Hayden itu lagi. Aku hanya mampu tersenyum.
"Wow, you know the storyline very well"pujiku sambil tersenyum kagum. "Ya, cause my mum will read any fairytale books as my bedtime story"jawab dia laju. "By the way, what's your name again?Lily right?"tanya dia inginkan kepastian. Aku mengangguk lembut.Selepas itu dia mengambil satu alat tajam yang terletak di atas meja dalam tree house ini dan bergerak ke arah batang pokok yang menjadi paksi tree house ini. Dia ukir sesuatu pada batang pokok itu. Mula mula pandanganku masih samar kerana mataku masih bengkak kerana aku menangis tadi. Tapi lama lama tulisan yang diukir jelas kelihatan.
"Hayden & Lily was here."
Lol, cringenya dia ni. "Finally you're smiling again, Lily the Rapunzel"kata dia membuat aku tertawa. Don't worry, someday, you will have your own fairytale, your own Prince Charming or your own Flynn Rider will find you"kata Hayden lagi. Ish, kecik kecik dah sweet talker.Hayden P.O.V
Tengah aku leka cuba buat Lily tertawa, tiba tiba terasa gegaran di dalam tree house yang kami duduk. Aku cuba tenang tapi Lily kelihatan sangat takut. Tanpa dia sedar, story book kegemaran dia terlepas dari pelukan dia dan melungsur jatuh dari pokok yang tinggi ini. "My storybook"jerit Lily perlahan sambil dia cuba mencapai buku Rapunzel dia, tapi lagi sedikit dia boleh jatuh dari tempat tinggi ini.
Tanpa teragak agak aku menarik tangan Lily so that dia tak tergelincir. Namun apakan daya, masa aku cuba selamatkan Lily dari jatuh, aku yang terjatuh dari ketinggian lebih kurang 3 meter ini ke tanah. Dunia menjadi gelap serta merta.Perkataan terakhir yang aku dengar hanya jeritan dan tangisan Lily yang memanggil namaku.
Inara P.O.V
Apa yang jadi tadi betul betul membuat aku rasa takut. Tubuh kecilku tidak berhenti menggigil dari tadi. Mama and Papa memelukku erat. Mak Long dan Pak Long turut berasa risau. Hayden masih dirawat oleh doctor. Mummy and Daddy Hayden tidak berhenti menangis dari tadi membuat aku lebih takut."Siapa parents kepada Hayden?"tanya Doctor yang baru keluar dari bilik rawatan. "Ye saya Dr"kata Daddy Hayden."I'm sorry to say this, tapi disebabkan hentakan yang kuat menyebabkan saraf optic dia terjejas. Your son become permanently blind"kata Doctor tersebut membuat Mummy Hayden meraung dengan kuat. "No, my son, how can this happened to him"kata wanita cantik di hadapanku itu. Dia sempat memandangku dengan tajam seakan memberi isyarat bahawa aku adalah punca kepada insiden malang ini.
"Kita boleh kembalikan eyesights dia hanya dengan pembedahan and of course kita perlukan penderma cornea untuk dia"terang Doctor tersebut lagi."It's okay we will go back to Brittany first, we will find his donor there"kata Mummy Hayden dengan dingin membuat aku takut untuk berhadapan dengan wanita itu. Just like that, begitulah my last encounter dengan budak lelaki bernama Hayden itu. Mummy dan Daddy dia completely menyalahkan aku dalam insiden ini membuat aku rasa sangat bersalah. Sejak hari itu, aku stop percaya and baca any fairytale books. I turned to be a little bit boyish dan dingin. My character change 180 degree. That's all because I feel traumatised.