Keesokan harinya.
"Weh sape-sape nampak tak Aisyah? Mana dia, aku tak nampak pulak dia" kata Tengku Rayyan.
"Manelah aku tahu, apa jadi semalam weh? Dengar cerita Aisyah tu perempuan miang kan. Tak sangka lah kerabat diraja pun macam tu. Buat malu je." kata Tengku Abigail.
"Woi, jaga sikit eh mulut kau tu. Sebelum aku cili cilikan mulut kau, baik kau diam. Ha Rayyan, harini Aisyah tak datang sekolah." kata Tengku Sofia.
"Eleh kau ni, kau tahu ke apa jadi? Tah tah kau ni bersubahat dengan dia"kata Tengku Abigail
"Tengku Abigail. Biar muka tak handsome tapi hati tu suci murni. Faham?" kata Tengku Sofia.
"Erm..." kata Tengku Abigail.
"Eh dah lah cukuplah. Ha Sofia, kenapa dia tak datang harini? Bila dia boleh datang sekolah macam biasa balik?" kata Tengku Rayyan.
"Entahlah. Mungkin sampai bila-bila tak datang dah. Kau tanyalah kawan baik kau tu dia buat apa kat Aisyah." kata Tengku Sofia.
"Sofia can you stop?" kata Tengku Zayden.
"Kenapa? Aku salah ke? Bukan sebab kau ke Zayden. Mulut kau tu." kata Tengku Sofia.
"Aku jijik nak fikir pasal benda tu dah. Jangan sampai aku bagitau semua orang." kata Tengku Zayden.
"Aku lagi jijik nak pandang , nak hadap muka kau setiap hari. Diam. Aku malas nak gaduh dengan kau. Buang masa aku je." kata Tengku Sofia.
Waktu rehat.
"Hmm bosannya Aisyah takde. Aku ke yang buat salah kat dia semalam." kata Tengku Rayyan.
"Boleh tak kau berhenti cakap pasal dia?" kata Tengku Zayden.
"Hmm kalau tak , harini aku nak belanja dia roti canai. Dia suka sangat. Mesti masa makan, dia suruh aku makan cepat-cepat sebab takut makanan tu sejuk." kata Tengku Rayyan.
"Eh Rayyan, kau jangan menyemakkan kepala otak aku ni lagi boleh tak?" kata Tengku Zayden.
"Hmm maafkan aku Zayden. Aku rindu dia je." kata Tengku Rayyan.
"Eh semaklah aku dengan kau ni. Dah lah, aku chaw dulu." kata Tengku Zayden.
"Eh Zayden! Tunggu aku!!" kata Tengku Rayyan.
Habis sahaja waktu persekolahan, Tengku Rayyan pergi ke rumah atau istana Tengku Aisyah untuk memeriksa keadaannya.
"Assalamualaikum Aisyah, aku datang ni." kata Tengku Rayyan.
"Ha masuklah Rayyan, aku ni tak bape sihat sangat." kata Tengku Aisyah.
"Oh yeke. Kau dah makan ubat? Eh aku lupa, ni aku bawak roti canai dengan ubat panadol untuk kau. Kau makanlah, ke... kau nak aku suapkan?" kata Tengku Rayyan.
"Ish, ada ada je la kau ni. Thank you Rayyan. Kau ni , susah-susah je. Selalu tolong aku bila aku susah. Selalu gembirakan aku waktu sedih. Jomlah makan dengan aku." kata Tengku Aisyah.
"Eh takpe Aisyah, kau makan lah. Aku dah makan tadi" kata Tengku Rayyan.
"Sure ni? Ha ok lah kalau kau cakap camtu. Aku makan dulu hihi." kata Tengku Aisyah.
Semasa makan.
"Hm Aisyah. Dari haritu aku nak bagitau kau. Ikutkan aku nak bagitau semalam tapi keadaaan tidak mengizinkan pulak" kata Tengku Rayyan.
"Sedap betul lah roti canai ni! Kau beli kat mana ni? Btw aku malas dah nak ingat perkara semalam Rayyan. Kau nak bagitau apa ?" kata Tengku Aisyah.
"Ah eloklah kau suka. Aku beli dekat kedai biasa kita makan tu lah. Aku suruh dorang buat garing-garing sikit sebab kau suka kan." kata Tengku Rayyan.
"Oh yeke, patutlah sedap. Terima kasih Rayyan. Ha kau nak bagitau apa tadi?" kata Tengku Aisyah.
"Hmm Aisyah." kata Tengku Rayyan.
"Ye Rayyan. Kenapa? Kau nak tanya aku bila aku nak datang sekolah balik ke ?" kata Tengku Aisyah.
"Errrrmmmmm......hmm betullah tu." kata Tengku Rayyan.
"Kenapa Rayyan? Macam bukan je.." kata Tengku Aisyah.
"Eh takde papelah. Ha bila kau nak masuk sekolah balik ni?" kata Tengku Rayyan.
"Hmm entahlah Rayyan. Mungkin 3 hari lepas tu hari last aku kat Highschool Diraja." kata Tengku Aisyah.
"Eh?! Kenapa!! Nanti aku rindu kau macam mana?? Zayden buat kau ke? Kenapa Aisyah kenapa?!" kata Tengku Rayyan.
"Rayyan, sabar. Sabar. Bagi aku habiskan ayat aku dulu. Aku dah tak banyak masa kat sini Rayyan." kata Tengku Aisyah.
"Eh kenapa? Kau sakit ke? Aisyah bangun cepat jom pergi klinik! Kau tak bagitau pembantu-pembantu kau ke?" kata Tengku Rayyan.
"Ya Allah dia ni. Sabar Rayyan. Takde papelah. Duduk. Makan dengan aku ni. Teman aku makan." kata Tengku Aisyah.
"Tapi Aisyah..." kata Tengku Rayyan.
"Kau diam Rayyan. Aku halau kau kang hahahah" kata Tengku Aisyah.
"Hm ok Aisyah." kata Tengku Rayyan.
Dan Rayyan pun balik ke rumah selepas menemankan Tengku Aisyah makan. Mereka bergembira dan ketawa bersama-sama.
TBC ! 🤩👍 THANK YOU SEMUA BACA! NEXT PART PASAL RAYYAN DENGAN AISYAH! UUUUUUU PASAL APA TU. Jomlah kita tunggu.
YOU ARE READING
[COMPLETED] Highschool Diraja
Romansa"Eh , kau buta ke ?! Mata kau ni kat lutut kau ke " kata lelaki misteri itu. "Eh eh mamat acah ni, rambut pun macam sabut kelapa. Seluar pun pendek tak cukup kain koyak2 sana sini, kereta pun takde bumbung , kau ingat mahal lah?! Ni kalau hujan ni...