BAB 1 - HATI AKU

103 3 1
                                    

Aku terkial - kial mencari buku diari milikku . 'Aduh , mana buku aku hilang ni . Tak tidur malam lah aku kalau macam ni .' keluh ku perlahan . Sudah puas aku mencari buku diari kesayanganku . Semua yang tersimpan di lubuk hatiku akan aku report di buku itu . Kalau orang baca , malu lah aku . Semua top secrets ada dalam tu . Aduhhh . 

"Woi cari apa tu" tanya Farisha . "Takde pe ah ." lambat aku membalas . "Kau cari ni ke ?" tanya Farisha sambil menunjukkan buku diari ku . "Wei ! Rish , mana kau jumpa ni ? Kau ada baca ke ? Kau bukak ? Kau tak bagitau sesapa kan ? Wei jawablah ! " tanyaku gelabah . "Yang kau takut sangat ni pehal ? Aku jumpa atas meja aku ni . Aku tak bukak pun . Asal ? Apa ada dalam ni ? Tak kongsi pun dgn aku . " cebik Farisha sambil cuba membuka diari itu tapi malangnya dikunci . "Eh takde pape pun dalam tu . Bak sini balik . And thanks babe . " pintaku . "My pleasure , princess " kata Farisha sambil ketawa terkekeh - kekeh .

"Qies , petang lepak taman . Kita buat study group macam biasa k ? " tanya Ryan . "Ok , set . pukul 3 . Ajak Aril dengan Arien sekali . Aku ajak Rish dengan Sarah . " jelasku sambil mengemas barang utk pulang ke rumah . "Ok , cun sangatlah tu beb . K bye , driver aku dah sampai tu . Assalamualaikum . " "Waalaikumsalam" jawab ku sambil memberikan senyuman manis kepadanya .

**********************************

Sampai saja di rumah , aku menyalam tangan ummi ku dan naik ke bilik untuk membersihkan diri dan bersiap untuk solat . Walaupun aku dilahirkan dalam keluarga yg kaya dan serba mampu , tetapi aku telah diajar baik oleh ummi dan babah ku tentang agama . Pantang sekali babah jika mendapati aku tidak melakukan perintah Allah yang wajib . Aku pasti akan dimarahi .

"Waa , assalamualaikum mak tom . Masak apa tu ? Sampai ke bilik Qies boleh bau  . Hehe " tegur ku . "Waalaikumsalam , cik Qies . Mak tom masak simple je . Tomyam dengan Sayur Sawi je ni . " "hamboi hamboi mak tom . Lauk Tomyam pun dikata biasa . Haha . Mak tom dah masak nasi ke belum ni ? Qies lapar lah " "Dah lama dah Cik Qies . Mak tom pelik juga dengan kamu ni . Makan kemain banyak , tapi badan mantain gila kau " kata Mak Tom sambil ketawa terkekeh - kekeh . "Mak tom ni nak puji ke perli ni ? Taknak lah makan kalau macam tu " gurau ku . "Ala cik , jangan merajuk . Mak tom gurau je . Patut lah ramai suka kan , badan mantain , cantik , baik lagi cik qies ni ." kata Mak Tom . "Eh Mak Tom , sejuk lauk tu tak sedap nanti" kataku untuk mengalihkan topik .

Selesai saja sesi mengembungkan perut , aku naik ke bilik dan bermain - main Iphone 6 ku . Oh ya , aku masih belum perkenalkan diri aku . Nama aku Puteri Qiestina Arieanna binti Dato' NurFadhli . Aku masih bersekolah dan berada di Tingkatan 3 . And like seriously , aku yg akan jadi mangsa pertama PT3 . Stress gila bila tau PMR dah takda . Tapi , aku redha . Aku tetap akan belajar demi mencapai cita cita aku utk menjadi doktor yeay . Macam yg kau tau , bestfriend aku Farisha Aqiesha Nurqaisarah . Dia lah yg paling rapat dengan aku selain diari aku . K dah stop cerita tentang diri aku  .

'Wuyyo , ada mamat handsome add aku lah . Nak accept ke tak eh ? Tapi mana pulak dia dapat ID WeChat aku ni ? Ah whateva lah . Accept jelah' aku bermonolog .

'Hai , assalamualaikum . Thanks cause accepted friend request saya .'
'Hai waalaikumsalam . Eh takde hal lah . Btw mana awk dapat ID saya eh ? And awk siapa ?' tanya ku .
'Eh alamak . Dah pukul 3 . Em nanti saya story lah . Saya busy sikit ni . Bye , assalamualaikum :)'
'Dah pukul 3 ? Omg , thanks ingatkan . Saya pun ada hal sikit . Ok bye waalaikumsalam ' .

'Dan , macam tulah sesi berkenalan aku dengan mamat UNKNOWN tu . Tapi bila tengok profile picture dia tu , muka macam KOREA wei . Hot gila . Uish , aku ni . Lelebih pulak . Jangan jatuh hati sudah lah . Tapi , serious aku cakap muka dia putih . Tapi nak bandingkan dgn aku , aku lagi putih hahahaha . Eh alamak dah 3:10 . Mesti kena marah ni . ' kataku didalam hati . Aku mengambil masa 5 minit untuk melilit shawl ku dan segera mencapai stoking . Kaki kan aurat hehe . Tidak lupa juga aku untuk membawa buku rujukan untuk belajar . Pantas ku menggapai basikal lalu memecut ke pondok di taman . Nasib aku tak lupa letak note . Kalau tak , mesti ummi bising .

***************************

'Dah 3:25 dah ni . Ingat aku yg lambat , tapi dorang yang lambat . Hampeh betul kawan aku ni . ' omel ku didalam hati . "Woii Qies !" . Aku terdengar satu jeritan . Aku memusingkan badan dan nampak Rien dan yg lain sudah sampai . Tapi , siapa belakang Ryan tu ? Macam pernah nampak . Daripada jauh nampak sado gila beb . Hahahaha . "Kemain lam-"

-----------------------------------

Hah ! Mesti korang nak tau apa yg jadi kan ? Keep waiting yah . And dont forget to vote and comments . Thankss . Love you babe .

HATI AKUWhere stories live. Discover now