Bab 5

950 27 0
                                    

YUSRAN telah sampai di suatu tempat yang jauh terpencil dari belakang bangunan sekolahnya. Dia menyembunyikan diri di sebalik pohon yang rendang. Dia mengintai kelibat seseorang.

*(someone's talking) "Aku dah tak tahan lagi..." kata perempuan itu. Rambutnya basah oleh peluh. Mukanya pula dikotori oleh debu tanah. Pakaiannya lencun dan koyak rabak malah tubuhnya dipenuhi luka-luka. Perempuan itu bersandar di pohon jati. Nampaknya Yusran semakin hampir kepada jawapan kepada misteri berkaitan dengan kejadian di sekolah tadi. Perempuan itu berjalan lagi setelah berehat seketika.

Harith mengarahkan mereka yang lain agar berkumpulan mencari Yusran. "Mana pula dia pergi ni? Degil betullah Yusran tu. Kalau apa-apa jadi kat dia apa aku nak jawab kat mama dan papa?" keluh Harith. "Dahlah dia tu macam abang aku, kalau dia susah aku pun susah." dia mengeluh lagi. Ada nada sedih dalam suaranya.

"Bawa bersabar Harith. Allah ada bersama kita. Kami pun ada, kita cari abang awak sama-sama ya." Iqbal menepuk bahu Harith sambil tersenyum diikuti oleh Hirmi dan Afiq. Harith pun mengukir senyuman. Terasa bersemangat sedikit setelah kawan-kawannya memberi semangat untuknya.

"Terima kasih korang, tanpa korang tak tahu aku nak buat apa." ucap Harith terharu.

"Sama-sama kasih Harith." jawab Iqbal, Hirmi dan Afiq serentak. Mereka semua tertawa.

Bunyi cengkerik bersahutan di hutan itu. Diikuti dengan bunyi siulan angin yang kencang. Seram sejuk tubuhnya. "Ah!" abang Ali terjerit kecil. Dia menunduk. "Haih, buat terperanjat saja." keluhnya apabila menyuluh akar yang terlilit di pergelangan kakinya dengan lampu picitnya. Dia cuba meleraikan akar tersebut tetapi semakin kuat pula cengkaman di kakinya. Abang Ali mengerang kesakitan. Dia cuba menjerit memanggil Yusran dan kawan-kawannya tetapi suaranya bagaikan disekat. Akar itu kemudiannya menjalar pantas melilit tubuhnya lalu menariknya ke dalam bumi. "A..argh!! Tolong!!" suaranya bergema di hutan itu.

"Korang, aku macam terdengar suara abang Ali menjerit minta tolonglah." kata Afiq. Mereka berhenti berjalan untuk mengamati bunyi atau suara yang mereka dengari.

"Ha'ah aku fikir aku sorang je yang rasa macam tu, rupanya kau pun sama. Tapi suara tu macam jauh dan dalam." ujar Hirmi.

"Mari kita pergi ke dalam aku dapat rasakan dia berhampiran." cadang Iqbal. Dia dapat merasa aura abang Ali berdekatan. "Berhenti!" kata Iqbal tiba-tiba.

Kemudian dia mengelilingi tempat di mana abang Ali mereka di sedut ke bumi. Hirmi, Harith dan Afiq berpandangan. Hairan mereka melihat Iqbal seperti mengesan sesuatu di atas tanah. Tiba-tiba Hirmi dan Afiq merasakan kaki mereka dicengkam kuat oleh sesuatu. Mereka menjerit. Mereka menerima nasib yang sama dengan abang Ali kecuali Harith dan Iqbal yang masih terpinga-pinga di situ.

"Hirmi! Afiq!" jerit Iqbal. Dia cuba mengorek tanah itu dengan ranting kayu yang besar. Harith hanya tercegat, tidak mempercayai apa yang baru dilihatnya tadi. Dia terduduk di atas tanah lalu meraup mukanya.

"Apa lagi lepas ni Iqbal? Seorang demi seorang hilang." kata Harith seperti berputus asa. Iqbal menghentikan perbuatannya lalu menyertai Harith duduk.

"Jangan menyerah terlalu awal Harith. Kita kena cari jalan untuk selamatkan diorang. Jom ikut aku. Aku rasa aku tahu di mana mereka berada." ujar Iqbal.

Tolong! [COMPLETE]Where stories live. Discover now