Bab 12

17.9K 505 11
                                    

DATIN BAHIYYAH menghempas punggung di sebelah Dato' Imran yang lela membelek-belek surat khabar. Telapak tangannya diletakkan di atas peha lelaki tua itu kemudian diusap-usap perlahan.

"Awak tu nak menggoda abang ke, Yah? Kilang awak tu dah lama tutup. Tak merasa Hazril dapat adik baharu," usik Dato' Imran.

"Hesy! Ke situ pula abang fikirkan. Saya tengah teringkatkan bakal menantu kita tu. Tak lama lagi mereka berdua dah nak bertunang. Tak sabar saya nak tengok mereka berdua naik pelamin pula," ujar Datin Bahiyyah sambil tersenyum-senyum.

"Tapi kasihan dekat Mariam. Ibu dengan ayah dia tak ada di majlis bahagia dia. Yalah, keluarga dia dah meninggal dunia kan tiga tahun lepas." Dato' Imran mengeluh di hujung ayatnya.

Tidak dapat tidak, dia berasa simpati dengan nasib yang menimpa bakal menantunya itu. Di saat orang lain berbahagia menjalin kasih di samping keluarga tercinta, Mariam hidupnya sebatang kara tanpa kehadiran keluarga di sisi.

Datin Bahiyyah turut bersedih. Dia turut merasakan kehilangan yang dilalui oleh Mariam. Dia juga pernah mempunyai sejarah kehilangan keluarganya sebaik saja tamat peperiksaan SPM dahulu.

Dikerling Datin Bahiyyah. Bahu isterinya diurut-urut lembut. Dato' Imran tahu isterinya sedang dirudung pilu ketika mengenangkan nasib Mariam.

"Awak janganlah sedih sangat, Yah. Kita berdua tak lama lagi akan jadi ibu dan ayah dia juga, kan?" pujuk Dato' Imran.

"Yalah, bang. Saya tak sedih." Datin Bahiyyah tersenyum kecil. Air mata yang mengalir membasahi pipinya diseka perlahan.

AWAL pagi lagi, Dato' Imran dah buat pesanan nak teh kurang manis. Syakilla dengan rasa berbesar hatinya terus membancuh teh kurang manis untuk majikan besar. Setibanya di depan bilik Dato' Imran, pintu diketuk bertalu-talu.

"Masuk!" Tegas arahan yang diberikan.

Nafas ditarik dalam-dalam kemudian dihembus. Tombol pintu dipulas. Secawan teh diletakkan di depan Dato' Imran. Senyuman tidak lekang di bibir Syakilla.

"Ini teh yang dato minta tadi," ujar Syakilla. Sopan sekali tingkahnya. Suara pun macam keluar tak keluar.

Jari-jemari yang sedang menari-nari di dada keyboard terhenti. Tunak mata Dato' Imran merenung gadis jelita yang masih berdiri tegak di hadapannya. Dahinya berkerut-kerut.

"Terina kasih," ucapnya.

"Sama-sama," jawab Syakilla.

"Tea lady baharu ke?" soal Dato' Imran.

Matanya menjunam ke tubuh Syakilla. Pakaian yang baginya tersangatlah seksi. Cheat sheet turtle neck dan berkain skirt atas lutut.

Syakilla menjatuhkan kepalanya berkali-kali. Kedua-dua belah tangannya tegak lurus di sisi persis nak menyanyikan lagu negaraku.

"Kenapa pakai baju seksi macam ni?" soal Dato' Imran. Jari telunjuknya lurus menuding tubuh Syakilla. Pakaiannya mengalahkan anak majikan.

Syakilla terpinga-pinga. Dipandang sendiri penampilannya pagi itu. "Kenapa dengan pakaian saya?"

"Saya tak suka staff yang pakai terlalu seksi macam ni. Awak nak kerja atau awak nak jual diri? Esok saya tak nak tengok awak pakai macam ni lagi. Faham?"

Syakilla terpanar. Ayat Dato' Imran merobek hatinya. Santai tapi sungguh makan dalam! Rasa macam nak menangis pun ada. Hari pertama bertemu pandang dengan lelaki tua itu, dia dah kena sound begitu. Mana dia nak letak mukanya?

"Tapi, Encik Fattah yang suruh saya pakai macam ni," jelas Syakilla. Cuba membela dirinya.

Betullah, Encik Fattah yang mengarahkan dia pakai pakaian seksi-seksi. Katanya anak majikan sukakan wanita seksi. Jadi, bukan salahnya kalau pakai baju macam ni.

"Siapa suruh awak dengar cakap dia? Si Fattah tu harap saja isteri dah empat orang tapi masih nak menggatal. Saya tak nak tengok awak pakai macam ni lagi. Awak nak free hair itu awak punya pasal. Tapi pakaian tu jaga sikit. Tambah-tambah lagi awak tu tea lady!" Balas Dato' Imran.

"Ba...Baik, saya minta maaf. Saya takkan pakai macam ni lagi. Kalau tak ada apa-apa, saya keluar dulu." Usai berkata sedemikian, Syakilla terus memulas tombol pintu.

Di luar bilik Dato' Imran, Syakilla dah menghamburkan air matanya. Terngiang-ngiang kata-kata Mariam tempoh hari di halwa telinganya.

"...Family Hazril layan aku baik sangat..."

Buku lima dikepal kuat. Rahangnya bergerak-gerak menahan dendam yang semakin meluak-luak.

Kau memang tak guna, Mariam!

KERANAKU CINTA KAU [C]Where stories live. Discover now