Bab 18

22.3K 533 35
                                    

SYAKILLA melirik Mariam yang sedang bersiap-siap sepertinya nak keluar sekejap lagi. Terangkat sebelah keningnya memandang Mariam. Dikerling pula jam tangannya.

"Kau bersiap-siap ni nak ke mana? Kau nak keluar jumpa Hazril ke?" soal Syakilla. Tak salah pun nak jadi penyibuk sekali-sekala.

Tudung bawalnya dilipat rapi. Kepalanya menggeleng menafikan.

"Habis tu, kau nak ke mana?" soal Syakilla bersama kerutan di dahinya.

"Aku nak jumpa kawan lama kejap. Kau tak payah tunggu aku. Mungkin malam ni aku tak balik rumah," balas Mariam acuh tak acuh.

Syakilla tercengang. Kawan lama mana pula? Setahumya, dia soranglah kawan lama yang Mariam ada. Mana ada kawan lain lagi dah.

"Siapa kawan lama kau tu?" soalnya.

"Adalah... Kawan masa aku study di tingkatan enam dulu. Kau bukan kenal pun. Aku pergi dululah. Jangan lupa kunci pintu." Mariam berura-ura keluar dari rumahnya. Pintu keretanya ditarik. 

Syakilla terus mengunci pintu sebaik saja kereta Mariam memecut laju meninggalkan perkarangan rumah. Dahinya masih lagi berkerut.

Telefon pintarnya ditarik keluar dari dalam saku seluarnya. Aplikasi Instagram ditekan. Niatnya nak tengok artis kegemarannya tapi, gambar yang dimuat naik oleh Hazril Irfan sungguh menyakitkan hatinya. Gambar Hazril Irfan dan Mariam sedang makan KFC siang tadi.

"Kau sengaja nak sakitkan hati aku, kan? Tak apa, tak apa. Sikit lagi kau akan jatuh ke dalam dakapan aku," gumam Syakilla. Telefonnya dicengkam kuat.

PINTU bilik hotel yang telah ditempah oleh Eusoff dibuka menggunakan kad akses. Bergelintar matanya mencari kelibat Eusoff. Perlahan-lahan pintu ditutup.

Setelah dua tahun hidupnya aman tanpa gangguan, malam ini dia masuk semula ke dalam mulut buaya tembaga. Kalau dia mengelak nanti pecah pula tembelangnya. Tidak dapat tidak, terpaksalah dihadap saja buaya tembaga yang dah bersedia nak menelan mangsa.

"Hai, sayang." Eusoff terus melekapkan telapak tangannya di bahu Mariam.

Mariam yang tersentak terus memusingkan tubuhnya. Tangan Eusoff ditepis kasar. Dia jijik disentuh oleh lelaki tua itu.

"Jangan sentuh I!" Herdik Mariam.

"Why? You jijik dengan I? Perlu ke I ingatkan you semula apa yang pernah kita buat dulu?" Provok Eusoff. Simpulan tualanya diketatkan.

"Straight to the point. Apa you nak daripada I?"  soal Mariam. Tak ada masa lah dia nak bermain tarik tali dengan lelaki tua yang sebaya arwah bapanya tu.

Eusoff berjalan mengelilingi Mariam. Jari telunjuknya mengetuk dagu. Diperhatikan sosok tubuh Mariam yang jauh berbeza daripada dulu. Mariam yang sekarang agak berisi dan seksi.

"I want you," ujar Eusoff. Dipakukan langkahnya di belakang Mariam. Disauk pinggang ramping Mariam. Ditarik tubuh itu merapatinya.

Buntang mata Mariam. Tangan yang masih melingkar di pinggangnya lantas ditepis. Berombak kencang dadanya menahan marah.

"Are you crazy? I dengan Hazril dah nak bertunang!" jerkah Mariam.

"Kalau you tak buka mulut, Haz tak akan tahu. You yang cari penyakit, Mariam. You keluar dari mulut buaya tapi you masuk ke dalam mulut harimau. Kasihan, kan?" Eusoff tersenyum penuh makna.

"Apa maksud you?" Kening Mariam saling bertaut.

"I malas nak berborak panjang-panjang dengan you, Mariam. I nak you layan I malam ni. Dua tahun I diam, makin ligat you, ya?"

KERANAKU CINTA KAU [C]Where stories live. Discover now