EP1:MASALAH

1.1K 69 5
                                    


Boom!Ali tercampak keluaar dari bangunan.

Aaaaarrrgggghhh!Tolong aku!

Bedebussh...

Tolong!Aku lemas! Brrr..Brr..

"Ali!bangun!bangun!dah pukul berapa ni?!nanti kamu akan lewat ke sekolah!"satu suara yang biasa mengejutkannya.Ya...siapa lagi kalau bukan ayah Ali,Dr.Ghazali.

"Erk!Ayah,baiklah..saya siap sekarang juga..."Ali menggaru kepalanya yang tidak gatal.

(dah berapa kali aku mimpi benda sama je ni)hati Ali mendesis sendirian.

"apa yang kamu termenung lagi tu Ali?!"ayah Ali menjerit lagi untuk mengejutkan anak tunggalnya.

"takde apa ayah..."Ali menjawab dengan bersahaja. 

Wow wow,sebelum papaku mengeluarkan suara double bass nya,baik aku cepat.bak kata general,bertindak segera...Kemudian dengan sepantas kilat Ali terus mandi dan bersiap untuk pergi ke sekolah.Dengan tergesa-gesa,Ali memecut skuternya dengan laju.

(habislah aku mesti kena lagi dengan dia ni...) memikirkan apa alasan yang bakal dibuat ibarat  melodi lagu yang sentiasa menemani perjalanan.🙃🙃🙃


Sesampainya di sekolah..

"Hai Ali!lambat lagi ke?😏".Satu suara menegurnya,ya seorang perempuan berbaju biru muda,bercekak rambut hijau sedang tercegat di hadapannya.

"s-sorry Alicia!aku tak senga..."

(teeettt... Ali melihat pada tabnya telah dimasukkan denda)

"Kemas perpustakaan,check!Jangan lupa ya kemas ya!"Alicia berlalu begitu sahaja meninggalkan Ali yang belum sempat menghabiskan ayatnya.

"Aduh..kasilah can sikit...

(nasib baik kehadiran kau ni la yang menceriakan aku kat sekolah walaupun kena denda 😊😊😊)

"skip masa belajar"

Pada waktu rehat,Ali memerhatikan Alicia yang tak makan apa apa pun sedangkan loceng dah berbunyi,Ali pergi ke kantin untuk membelikan nasi lemak dan air sirap untuknya...Ali duduk semeja dengan Alicia.

"Hai Alicia!Kau sihat?"Ali menegurnya.

"sibuk je dia ni...🙄🙄🙄"Alicia yang tidak menjawab memandang Ali melalui ekor matanya.Buat dunno saja lah...

"Err..Ni haa aku ada belikan makanan dan minuman untuk kau"melihat Alicia yang tidak menjawab,dia menghulurkan sahaja makanan dan minuman itu.

"Apasal kau belikan untuk aku?"

"Aku kesian tengok kau tak makan dari tadi"terangnya.

"Tak payah.Aku tak lapar pun"Alicia menjawab acuh tak acuh.

"Tapi kau nanti...

Alicia menyampah dengan Ali yang terlalu mengambil berat tentang dirinya lalu meninggalkan nya.Bagi dirinya,hidup dia,hidup dialah.Kenapa nak menyibuk pula.

"Aduuuhhh...😔Kenapa jadi macam ni?aku ambil berat tentang dia sebab aku sayangkan dia tapi jadi macam ni..."Ali mengeluh.

Hah!Dah dapat idea!

.

"skip time belajar"

.

Waktu balik sekolah...

"Hai Alicia! Boleh tak aku nak temankan kau balik?sambil tu boleh kita singgah pergi kedai,aku belanja!"Ali cuba memujuk Alicia.Yalah...kalau bab pujuk ni jangan risau sebab...

.

..

...dia memang tak reti...

"Tak payah"Dia makin menyampah dengan mamat pendek ni.

"Alah..sekali sekala aku teman kau,bukan selalu pun..."Ali buktikan kau boleh!

"Aku t.a.k.n.a.k, taknak"

"Ala bolehl..."tiba tiba kata katanya dipotong cantas oleh Alicia.

"KALAU AKU CAKAP TAKNAK,AKU TAKNAKLAH!"

Suara tengkingan Alicia menyebabkan orang ramai memandang mereka.

"Hiiiisssh!😡".Alicia menarik beg sandangnya dengan kuat dan meninggalkan Ali yang menunduk memandang ke bawah dengan hati yang kecewa.

.

"skip"

.

Di rumah Ali...

"Haaaiiihh...pelik betul aku dengan Alicia ni..Dia ada masalah ke?Aku ni teruk sangat ke sampai kena marah macam tu?😥😥"Ali merenung nasib dirinya.

"Meooww...Meooowww...Comot merapati tuannya yang sedang bersedih.Ali membalas dengan mengusap manja.

"Comot kau jelah tempat aku luahkan perasaan selama ini..."monolog Ali dalam kesedihan.

I'm all alone.

Bersambung...

Alhamdulillah dah siap pun...untuk makluman pembaca,ini adalah HHN yang saya telah renewed ataupun neo.Author akan cuba perbaiki cara tulisan author. sejak author jumpa acc ni  LeezJoon author mula setting balik.harap korang suka.🤗🤗🤗

 takut korang dah boleh ramal apa yang jadi... dan kalau ada siapa-siapa yang nak bagi idea tu boleh ketengahkan kepada author melalui dm insta#alilicia.me atau mesej di wattpad.kalau sesuai saya akan guna dan tag anda di bab seterusnya sebagai hakcipta.teruskan membaca ya...

Episod akan datang..

Alicia:....tak boleh pakai!  Ali:(sampai hati dia cakap macam tu)

alixalicia/hingga hujung nyawa-renewed(diperbaharui)Where stories live. Discover now