[ Delima buat Qayyum ]
The right person will walk into your life when you aren't looking for them."Sedaplah makanan dekat sini. You selalu makan sini ke?" Iris menyoal Qayyum sebelum sudu yang penuh dengan nasi ditangan disuap ke dalam mulut. Wajahnya nampak berseri ketika itu dihiasi dengan senyuman. Mahunya tidak bahagia jika Qayyum tiba-tiba mengajaknya keluar makan tengah hari? Walau apa pun niat Qayyum, dia tetap bahagia.
"Entah. Kawan I ramai cakap sini sedap." Qayyum membalas, acuh tidak acuh.
Iris memandang wajah Qayyum yang tidak beriak. Satu keluhan dilepaskan. "You ni cuba senyum sikit. Tak suka sangat ke dekat I? Kalau tak suka, buat apa ajak I lunch?"
"You fikir I nak sangat ajak you? Lebih baik I makan sendiri daripada hadap muka hipokrit you ni. Buat hilang selera saja." Kali ini nada suara Qayyum naik sedikit. Daripada tadi dia cuba sabarkan diri, tapi rasanya dia tidak mampu bertahan lebih lama dengan suara menjengkelkan daripada Iris yang tidak berhenti cuba mendapatkan perhatiannya.
Iris mengerutkan keningnya. Pelik dengan tingkah Qayyum yang tiba-tiba berubah. Sudahlah sepanjang perjalanan ke sini, mereka hanya ditemani coletehan dj radio. Sekarang, tiba-tiba dimarahi. "You ni kenapa? Apa? Mama ke yang suruh you lunch dengan I? Kalau macam tu, tak apa, I pergi. I tak bagitahu mama pun. Jangan risau. Enjoy your lunch." Iris sudah berura hendak beredar daripada situ. Beg tangan disangkutkan pada bahu.
"I fikir selama ni you ikhlas berubah."
Sebaris ayat yang dituturkan Qayyum berjaya membantutkan pergerakan Iris. Tubuh yang sudah separa berdiri, terduduk kembali. "What are you talking about?"
"You fikir I saja-saja ajak you keluar?" Qayyum melemparkan telefonnya kepada Iris. Gambar yang terpapar di skrin telefon itu dipandang Iris dengan pandangan tidak percaya. Qayyum tersenyum sinis melihat wajah kaku Iris.
"No, no, Qayyum. Ini salah faham. I mabuk masa ni, lelaki tu yang paksa I minum. I tak nak pun Qayyum." Iris laju berkata. Kepalanya tergeleng-geleng beberapa kali cuba untuk menyakinkan Qayyum. Degupan jantungnya ketika itu berdegup kencang, gemuruh di jiwa tidak dapat disangkal lagi. Gambar dirinya sedang seronok meneguk air syaitan sambil dipeluk erat seorang lelaki dipandang beberapa kali.
Tidak semena-mena Qayyum meledakkan tawa hingga menarik perhatian beberapa pelanggan lain. "Iris Arissa, I tak bodoh macam you. Tak ada alasan bijak lagi ke yang you boleh cipta? Dipaksa? Kalau betul lelaki tu paksa you, kenapa pemilik kelab malam tu bagitahu spy I yang you pelanggan tetap?"
Iris sedikit tergamam. Alasan yang dicipta kini menjerat dirinya sendiri. "You pasang spy untuk intip I?" Kali ini Iris memberanikan diri untuk mengangkat kepala.
"You fikir semudah tu I nak percaya perempuan sosial macam you ni boleh berubah mendadak? I tahulah niat sebenar you. Apa? You fikir dengan berubah jadi baik, pakai tudung semua ni, you boleh dapatkan hati I? I boleh bezakan Iris antara asli dan palsu," balas Qayyum senada. Wajahnya ketika itu beku hingga sukar untuk dibaca Iris. Marahkah lelaki itu?
Iris menggigit hujung bibirnya. Satu tabiat yang biasanya dilakukan apabila mulutnya tidak mampu berkata-kata. Kadang dia tertanya, siapakah yang berjaya duduk di hati Qayyum hingga sukar betul dirinya mengambil tempat itu. Apa lagi agaknya yang boleh dilakukan untuk dia memiliki lelaki itu.
"I minta ma-"
"I tak kisah sangat you tipu I, sebab I memang tak percayakan you pun daripada awal. Tapi, yang I tak sangka, you sanggup tipu keluarga I, keluarga you dan you sanggup munafiq untuk kepentingan diri you sendiri. Sikap macam ni yang you harapkan I boleh jatuh cinta dengan you? Sorry not sorry, I tak nak anak i ada ibu yang macam you."
YOU ARE READING
Delima buat Qayyum
Random"Motor murah pun nak kecoh." "Kau cakap apa?" Siapa sangka si pondan yang asyik dikutuk itu akhirnya menjadi suami sendiri? Itulah orang tua-tua pesan, jangan benci sangat. Nanti lama-lama kahwin. "Kau ada rancangan nak ceraikan aku lepas 6 bulan...