HIV-fertőzés és az AIDS

143 11 0
                                    

Mielőtt belevágnánk a történetbe, úgy gondoltam, hogy összeírnék egy rövidebb bejegyzést a HIV-fertőzéssel és az AIDS betegséggel kapcsolatban.
Persze az interneten rengeteg cikket talál róla az ember, de mivel elég régóta foglalkoztat ez engem és ebből adódóan korábban is sokat foglalkoztam ezzel, úgy gondolt, hogy sokkal kézenfekvőbb lenne ha én írnék össze olyan tényeket róla, amik pár évvel ezelőtt, amikor először vetettem bele magam mélyebben, nekem is újak voltak vagy csak szimplán a legalapvetőbb fektek, amiknek ismeretével már nem értetlenkedtem, amikor elolvastam az első olyan könyvemet, ami az AIDS-ről szólt.
_______________________________

Mi a különbség a HIV és az AIDS között?:
HIV – humán immundeficiencia vírus
AIDS – szerzett immunhiányos tünetegyüttes
A HIV fertőzés fokozatosan károsítja az ember immunrendszerét, pár év leforgása alatt teljesen elpusztítva olyan sejteket, amelyek fontos szerepet játszanak az immunválasz kialakításában, a kórokozókkal szembeni harcban. Ezek a sejtek a T4-limfociták. Négy stádiumát különböztetjük meg, aminek utolsó szakasza az AIDS megbetegedés maga –ez azért van így, mert az immunrendszer képes egy ideig ellensúlyozni a megsemmisített sejtek működésének hiányát. A teljes immunhiány tehát átlagosan 9-11 évvel a fertőzöttség után alakul ki.
Leegyszerűsítve: az AIDS maga a megbetegedés, amit a HIV-fertőzés idézhet elő, ha a fertőzött nem kap hatásos kezelést.

Terjedése:
A HIV-vírus háromféleképpen terjedhet.
- az anya méhében, tehát anyáról magzatra.
- kábítószert használók körében, akik közös tűt használnak; akár olyan injekcióadás során, aminél nincs kellően fertőtlenítve a tű; illetve régebben, amíg nem figyeltek oda rá rendesen, vérátömlesztés és vérkészítményes-kezelések esetén, tehát vér útján.
- homoszexuális férfiak körében, főleg anális szex útján, ahol nem használnak óvszert; és heteroszexuális pároknál is előfordulhat, ha az egyik fél nem tud vagy nem szól arról, hogy HIV+ és szintén nem használnak óvszert, tehát nemi úton.
Lányok és Fiúk, ezért fontos, hogy ha a párotokkal szexuális életbe kezdtek, ne hagyjátok neki (vagy magatoknak), hogy a saját maga(tok) kényelme miatt – amire ne is kelljen mondanom, hogy mennyire önző dolog – rávegyen titeket arra, hogy óvszer nélkül szexeljetek. Amellett, hogy rengeteg fertőzést tudtok oda-vissza adogatni egymásnak, ami kényelmetlen, kellemetlen, fájdalmas, viszketős és a gyógyszer szedés sem egy csuda mókás dolog –főleg nem a kúp. És hogy a lányok egyébként is próbáljanak meg minél tovább fogamzásgátló nélkül élni, mert az sem túl egészséges a szervezetnek (persze van egy pont, amikor már jobb erről konzultálni a nőgyógyászunkkal és elfogadni, ha felírt valamit). Igazából nem feltétlen lehetünk tisztában azzal, hogy a párunk tényleg nem HIV+, főleg, ha már előttünk is élt szexuális életet. Meg mi is legyünk annyira jófejek, hogy ne tegyük ki a másikat ilyen kevésbé súlyos vagy igazán súlyos betegségeknek!

A HIV-fertőzés szakaszai:
- első stádium: egyáltalán nem gyanús lázzal járó megfázásos megbetegedés, vagy egyéb olyan tüntetek, amik egy hétköznapi vírus elkapásával járó jelekre emlékeztethetnek.
- második stádium: a HIV vírus már szaporodik a szervezetben, de ez a szakasz valójában teljesen tünetmentes.
- harmadik stádium: észrevehetővé válik, hogy az immunrendszer védekezőképessége károsodott. Különböző fertőzések jelentkezhetnek és a daganatok kialakulásának esélye is megnő. Illetve ami biztosan jelentkezik, az a nyirokcsomó-megnagyobbodás kettő vagy akár több területen is és eltart legalább három hónapig. Ez az utolsó stádium előtt 3-5 évvel jelentkezik.
- negyedik stádium: maga az AIDS.

Negyedik stádium, az AIDS:
Bevezető jellemzői a gyengeség, a rohamos fogyás, az övsömör, a gyakori hasmenés, gyulladások, bőrbetegségek, szájpenész és a kezelésekre nem gyógyuló hüvelygyulladás. Idővel fertőzések jelentkeznek, amelyek egészséges immunrendszer mellett nem alakulnak ki és itt már nagyobb az esélye az üreges gerincvelő betegségnek és a daganatok jelentkezésének is –a beteg halálát végül ezek okozzák. Előfordulnak olyan esetek is, amelyekben úgy támadja meg a betegség az idegrendszert, hogy a beteg leépül értelmileg.

Diagnosztika és gyógyítása:
Tulajdonképpen vérvizsgálattal történik, amely során több alkalommal is vesznek a pácienstől vért. Ezt több fajta módszerrel is vizsgálhatják, azonban a legegyszerűbb teszt is akár 96%-os pontossággal képes kimutatni az eredményt.
Minden homoszexuális férfinak ajánlják, hogy járjon el adott időközönként ilyen vizsgálatra a saját maga és a partnere egészségének biztonsága érdekében is. Főleg, hogy mára már az orvostudomány fejlődésével eljutottak oda, hogy bár teljesen gyógyítani még mindig nem tudják, már vannak olyan kezeléseik, amelyeket alkalmazva – már ha időben kezdik el -, jelentős időt tudnak még megmenteni a kezelt beteg számára. Régebben ez sajnos nem így volt, ugyan tudták húzni az ember idejét mindenféle gyógyszerrel, de azzal együtt is hamar leépült és méghozzá a szedett gyógyszerek is kegyetlen módon tönkrevágták őket.

Rövid történelme:
Az AIDS 1981. óta tartozik az ismert betegségek közé, de később egészen 1959-ig tudták visszavezetni. Az első fertőzött, akinél felismerték a betegséget egy san franciscói férfi volt; ez követően javarészt homoszexuálisok és drogfüggők, illetve azok szexuális partnereinek és a vérkészítmény kezeléseinek betegei körében találtak fertőzötteket.

Számok:
A betegnek csak a 17%-a nő – tehát több mint a háromnegyede férfi - és az összes beteg 71%-a homoszexuális vagy biszexuális. A mai statisztikák szerint a legfiatalabb korosztály, akiknek a körében gyakorinak mondható a betegség, a 15 évesek.
Ami szintén megdöbbentő, hogy Afrika és Délkelet-Ázsia lakosságának több mint 50-80%-át érinti.

Magyarországon:
Itthon az uniós átlaghoz képest magasabb a HIV-fertőzöttek száma. Magyarországon az első HIV-fertőzöttet 1985-ben, az első AIDS beteget pedig 1986-ban diagnosztizálták.

_______________________________
forrás: a saját fejem és tudásom,
amit korábbi olvasásaim
során szereztem;
magyar és angol nyelvű
tudományos netes oldalak;
illetve az lgbtq társadalom
történelmével foglalkozó
social média bejegyzések.

goodbyesWhere stories live. Discover now