ABANG TAPA : Nak hantar ke mano ni?
AMRAN : Rumah Salim buleh bang? Dio yo yg tera merepair biska ni.
ABANG TAPA : Buleh yo..
Perbualan mereka terhenti. Tiada apa yg Amran nak katakan. Biasanya Abang Tapa yg memulakan perbualan. Tapi Amran lihat Abang Tapa senyap sahaja, sekali sekala tersengih2 sendiri. Walaupun agak pelik, namun Amran tidak berani mempersoal perilaku pelik Abang Tapa itu.
ABANG TAPA : Kau kona akak Salim tu kan? Kak Melati tu.. Kau tau tak... Aaa.. Hehee..
AMRAN : Tau apo bang?
ABANG TAPA : Jangan cerito kek org lain lak yo..
AMRAN : Takdo hal. Apo bondo eh?
ABANG TAPA : Abang maghin mati2 ngurat dio. Hahaha.. Tapi tak dilayan eh doh.
AMRAN : Apo lak? Maso tu abang tak hensem ko?
ABQNG TAPA : Bukan. Dari dulu sampai sekarang abang ni maintain yo hensem.. Haha.. Maso tu dio suko kek org lain.
AMRAN : Cinto tigo sogi la ni.. Dio suko kek sapo?
ABANG TAPA : Kau kono janji tak cerito kek sesapo.. Tak ghamai org tau bondo ni doh..
AMRAN : Buleh.. Takdo hal la. Haha..
ABANG TAPA : Sebona eh diam2 dio suko samo suko dgn Sahak..
AMRAN : Along Sahak?
ABANG TAPA : Aah..
Cerita Abang Tapa itu agak mengejutkan Amran. Along Sahak yg merupakan abang kepada Fariha itu rupanya pernah bermain cinta dengan Kak Melati, kakak kepada Salim. Tapi pada masa yg sama Abang Tapa meminati Kak Melati .
AMRAN : Duo2 tu dah kawin mo org lain kan?
ABANG TAPA : Dah bejoman dah.. Abang ni yo lom kawin2.. Abang ponah koba kek Kak Melati tu nak masuk minang dio. Ditolak eh montah2. Kato eh dio tongah tunggu org lain. Punyo la abang frust time tu..
AMRAN : Dio tunggu Along Sahak ?
ABANG TAPA : Aah.. Tapi dio tak cakap. Si Sahak pun bukan main berahsio mo abang.. Last2 Kak Melati kau tu menikah mo askar, org Mantin. Pilihan keluargo. Abang ingat memang tu la deh org yg dio tunggu2. Taun dopan eh tu Along Sahak lak menikah dgn pilihan keluargo jugak.
Amran lihat riak muka Abang Tapa berubah serius. Matanya tajam melihat jalan. Tadi dia mungkin tersengih2 mengenangkan saat2 manis, tapi sekarang sudah masuk bab yg lebih sentimental. Amran senyap sahaja. Dia tak mahu bertanya apa2. Biar Abang Tapa sendiri yg bercerita semahunya.
ABANG TAPA : Setongah taun lopeh tu baru abang tau skandal Along Sahak mo Kak Melati .. Rosli yg bagitau. Kau kona tak Abang Rosli?
AMRAN : Anak arwah Ghani yg ghumah kek topi jalan bosa tu kan?
ABANG TAPA : Aah.. Kawan abang jugak maghin tu. Abang, Along Sahak mo Abang Rosli tu kemain ghapat eh. Tu la deh kengkawan abang buek kojo gilo maso mudo2. Termasuk mengurat Kak Melati . Duo2 tu sokong abang ngurat Kak Melati tapi dlm diam, Along Sahak ghupo eh cumo puro2 dopan abang. Dio sendiri ado hati kek Kak Melati tapi dio taknak bagitau sobab taknak potong line abang.
AMRAN : Laa.. Apo dio tak cakap yo..? Kut dio cakap pun takdo la abang nak maghah doh kan?
ABANG TAPA : Tu la.. Disobab an nak jago bona hati kawan, last2 dio pun melopeh.
Terdetik juga dalam hati Amran, mungkinkah situasi begitu berlaku antaranya dengan rakan2nya? Dia takkan tahu apa yg bermain dalam hati Razak, Salim dan Leman.
ABANG TAPA : Mungkin disobab an abang jadi punco jodoh dio dua org tu tak kesampaian, abang dihukum tak kawin2 sampai sekarang. Hahaha..
AMRAN : Uih.. Takkan la.. Bukan salah abang pun. Hahaha.. Jodoh kek tangan Tuhan kan..
ABANG TAPA : Haha.. Boto tu..
AMRAN : Along Sahak tau tak yg abang dah tau cerito ni?
ABANG TAPA : Tau.. Tapi lopeh dio dah beranak pinak baru tau. Dah tak pasal2, dio lak ghaso bersalah kek abang sobab abang tak kawin2..
AMRAN : Tu yg dio cadang an abang masuk minang Iha tu yo?
ABANG TAPA : Aah.. Haha..
AMRAN : Hahaha.. Tahniah la bang..
Tiba2 Abang Tapa mengalih pandangannya ke arah Amran. Pandangannya tajam dan riaknya serius.
ABANG TAPA : Kau sebayo mo Iha kan? Kau tau tak kot2 ado sapo2 simpan hati kek Iha?