~5🌺

620 20 0
                                    

Keesokan harinya Irsya bangun dan bersiap untuk pergi ke kerjanya. Dia turun ke bawah untuk bersarapan. Alangkah terkejutnya dia apabila dia melihat bosnya sedang bersarapan bersapa orang tuanya.

Dia memanggil Puan Sharifah dan dia menuju ke dapur. Puan Sharifah pun datang ke dapur apabila dia dipanggil oleh anaknya. "Ape dia Sya. Kita ade tetamu tu." kata Puan Sharifah dalam keadaan kekalutan.

"Ma. Kenape bos Sya datang sini." tanya Irsya. Puan Sharifah mengangkat bahu tanda dia tak tahu. Irsya dan Puan Sharifah pergi ke meja makan. "Papa. Mama. Sya dah lambat ni. Sya pergi dulu." kata Irsya.

"Harini tak payah. Saye dah bagi cuti 3 hari. Semua kerja awak saye dah bagi dekat Syila." kata Hazriq. "Tapi saya dah okey. Dah tak rase sakit." kata Irsya. "bos Sya dah bagi cuti tu ambil je lah." kata Encik Shahid.

Irsya menunduk tanda dia mengalah padahal di dalam hati dia seronok sangat. "Sya lepas makan ni pergi siap Hazriq nak bawa Sya keluar." kata Puan Sharifah. "Ok mama." kata Irsya. Tanpa sedar Hazriq tersenyum.

Irsya naik ke atas dengan rasa amat malas kerana diajak keluar oleh bosnya sendiri. Dia tak nak orang fikir dia ingin membodek bosnya. Irsya turun lepas bersiap. Dia hanya memakai tshirt lengan panjang berwarna biru dan seluar slack hitam dan tudung shawl hitam.

"simple nye Sya pakai. Kenape tak pakai bedak sikit. Ni kan pakai lipstick je." kata Puan Sharifah. "Ala mama. Nak keluar kejap je. Pakai biasa je lah." kata Irsya. Puan Sharifah tidak berkata apa².

Selepas Irsya menyalami mama dan papanya, dia masuk ke dalam kereta. Semasa di dalam kereta pula, "Awak dah okey ke. Boleh saye tengok luka tu?" tanya Hazriq memecahkan kesunyian.

"saye ok je. Boleh tak, tak payah tengok luka ni. Lagipun doktor kata dah hampir nak lega dah." kata Irsya lalu dia pandang sahaja di depan. Hazriq bekata 'ok' lalu dia senyapkan mulutnya.

Setibanya mereka di restoran, Irsya berkata, "Boss kata nak bawak saye keluar." kata Irsya. "Kita keluar la ni." kata Hazriq. "Ok boss." kata Irsya. Dia memesan apa yang ingin dimakannya.

Semasa mereka sedang menunggu makanan, sekumpulan lelaki senyum sinis kepada Irsya. Irsya tidak membalas kerana dia berasa takut. Hazriq yang melihat keadaan itu terus menumbuk muka salah serang lelaki itu.

Irsya membatalkan pesanan mereka dan keluar dari restoran itu. Mereka masuk je dalam kereta jembali. "Boss ni kenape tiba² je nak pukul diaorang." kata Irsya. "Sebab aku sayang kau." kata Hazriq.

Irsya tergamam sebentar. Dia mendiamkan diri semasa berada di dalam kereta itu. "Boss hantar saye balik je lah. Saye dah tiba² rasa tak sedap badan." kata Irsya menipu. Hazriq berkata 'ya'.

Selepas Irsya balik, dia membuka tudungnya. Dia mandi dan memakai pakaian untuk tidur. Selepas 2 jam dia tidur, dia terjaga kerana terasa disentuh lembut oleh seseorang. Dia bangun dan melihat itu ialah Puan Sharifah.

"Sya okey tak. Mama tengok Sya masuk bilik je tadi tak tegur mama n papa pun dekat depan." kata Irsya. "Sya taklarat sikit mama." kata Irsya. "Dah Sya bangun pergi mandi lepastu Sya turun bawah." kata Puan Sharifah.

Irsya mengangguk lalu mencapai tualanya. Selepas dia bersiap, dia pun turun. Dia bergegas mengambil tudungnya apabila dia melihat Hazriq berada bersama keluarganya yabg sedang makan malam.

Dia turun ke bawah seperti tiada apa² yang berlaku. Selepas makan, Irsya keluar untuk mengambil udara segar. Dia membawa juga novelnya yang bertajuk 'Hantu dan Aku'. (Sengaja direka)

Hazriq duduk di hadapan Irsya. Irsya yang perasan terus membaca novelnya dengan lebih tekun. "saye tak ade niat nak cakap macam tu." kata Hazriq. "Maaflah boss tapi saya dah tak nak bercinta." kata Irsya.

"Ye saye tahu awak masih sakit sebab haritu." kata Hazriq. "Masa lalu dah banyak mengajar saya erti cinta palsu. Saye dah tak sanggup nak hadap semua ni. Saye sakit sangat bila tahu semua tu." kata Irsya.

Irsya menangis perlahan kerana takut didengari oleh orang tuanya. Hazriq menghulurkan sapu tangannya kepada Irsya. Irsya mengambilnya dan mengesat air matanya. Irsya membawa novelnya masuk.

Hazriq pulang ke rumahnya. Irsya masuk ke dalam bilik lalu menagis sekuatnya. Puan Syarifah dan Encik Syahid mendengar tangisan Irsya tetapi tidak mahu membuat apa². Mereka mahu Irsya menangis semahu²nya.

Skip

Semasa majlis perkahwinan Irsya.

Irsya disolek oleh kawannya iaitu Syazila. Syazila menyoleknya hanya sederhana kerana itu permintaan yang dibuat oleh Irsya. Irsya melihat baju kahwinnya yang bewarna biru itu lama.

Dia hanya mahu memakai baju kurung biasa tetapi baju itu yang dipinta oleh bakal suaminya. Dia hanya menurut perintah. Dia cuba untuk tidak menangis tetapi air mata keluar juga tanpa dipinta.

"Sya kenape kau nangis ni. Nanti rosak makeup kau. Dah jangan nangis. Ye aku tahu kau still tak ready sebab masih memikirkan pasal Syaza. Tapi aku tahu dia mesti gembira tengok kau kahwin." kata Syazila.

"Aku sakit sangat bila tahu dia yang dianiaya oleh orang yang aku suka, aku cinta." kata Irsya. "Aku tahu perasaan itu. Dah jangan nangis. Lepas aku makeup, kau pergi pakai gaun tu." kata Syazila.

"Okey." balas Irsya pendek. Irsya menunggu di dalam biliknya selepas bersiap. "Sya. Jom dah lambat ni." kata Puan Syarifah. Irsya mengangguk dan turun ke bawah. Irsya masuk ke dalam kereta dan menuju ke masjid berdekatan rumah mereka.

Irsya turun dari kereta dan dia disuruh duduk di atas alas yang telah disediakan. Dia melihat pengantin lelaki sudah duduk di situ tetapi tidak dapat melihat mukanya. Dia masih tidak tahu siapa bakal suaminya.

"Aku terima nikahnya Irsya Qismina binti Mohd Shahid dengan mas kahwinnya RM1290 tunai." Ucap Hazriq sengan sekali lafaz. "Kenape rase macam familiar sangat suara ni." kata Irsya di dalam hatinya.

Hazriq datang untuk menyarungkan cincinnya kepada Irsya. "Boss." kata Irsya terkejut. Hazriq tersenyum manis sambil menyarungkan cincindi tangan Irsya. Selepas resepsi akad nikah itu habis, Irsya cepat² memanggil Puan Syarifah.

"Mama. Kenape mama tak bagitahu yang Sya akan kahwin dengan boss Sya sendiri." kata Irsya. "Dah dia yang tak beri mama bagitahu dekat Sya." kata Irsya. Puan Syarifah berlalu pergi.

Irsya yang masih terkedu itu hanya mengeras di situ. Hazriq pergi berdekatan tan Irsya lalu mencuit Irsya. Irsya yang terkejut terus menampar tangan Hazriq. "Aduh sakit." kata Hazriq.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Done 1004 words. Please vote and comment. 😉

Psycho Husband💖Where stories live. Discover now