Ett

400 7 0
                                    

Alla dessa rutiner började gå mig på nerverna. Vakna, gå till skolan, gå hem, plugga, sova, repeat. Höjdpunkten på mina månader är de gånger jag åker till Stockholm, eller då jag kan kolla på tv utan att behöva tänka på alla läxor & deadlines. Att åka dit 1 gång i månaden kostar mig en förmögenhet, det ska jag inte neka till. Tåg, pengar till mat, pengar för att fylla på sl kortet & sedan pengar till nöjen. Ungefär tre fjärdedelar av min månadspeng går åt för att just den rutinen ska fungera. Stockholm ger mig så många möjligheter som Eskilstuna aldrig kommer kunna ge mig.
Jag väcktes ur mina tankar av ett surr på mobilen som fick mig att hoppa till. Ett sms ifrån Nadia, min bästa vän.
"Du har inte glömt av Stockholm imorgon va? Vi möts vid Pressbyrån på stationen 08:40. Tåget går 09:00 så det blir väl bra?" Stod det. Jag log åt tanken att jag äntligen skulle få åka till Stockholm igen. Det blev inget förra månaden då jag inte hade råd att både köpa present till Nadia som fyllde 15 och att betala tåg.
"Glömma? Hur kan du tro att jag ska glömma bort Stockholm? Hahaha nej men det blir bra, ses 8:40" svarade jag och låste mobilen.
-Josefine kan du komma en sväng? ropade mamma nedifrån. Jag gick ut ur mitt rum och genom den smala korridoren för att sedan ta vänster och gå ner för trappan. Jag hittade henne i vardagsrummet kollandes på nyheterna.
-Är det inte dom där pojkarna som du gillar så mycket? frågade hon och pekade på tv'n som satt på väggen.
-jo, sa jag och nickade.
"Det numera igenkända pojkbandet The Fooo skapade kaos på deras stora sommar spelning på allsång på Skansen, konserten som kallades för 'Fooo Vertigo' gjorde fansen helt extatiska. Flera stycken fick uppsöka sjukvård. Informationen vi har är att tjejerna nu mår bra' sa programledaren innan hon gick vidare till nåt annat.
-Var inte du på den konserten? frågade mamma och höjde på ögonbrynet.
-jo hehe, sa jag och anade vad hon ville komma med frågan. Att jag måste börja vara mer försiktig.
-Du får ta det lite lugnt iallafall, sa hon och reste sig upp för att gå ut o lämna sin tomma kopp. Jag följde efter henne ut.
-Jag åker till Stockholm över helgen imorgon, du kommer ihåg det va? frågade jag henne för att försäkra mig om att hon var medveten.
-Du har gått 3 veckor i skolan, ska du inte stanna hemma och plugga istället? hon suckade.
-Jag tar det när jag kommer hem, sa jag och gick upp på mitt rum. Jag gjorde en rutinkoll för att kolla att jag hade packat ner allt i den lilla lilla resväskan jag hade. Solglasögon, plånbok, tågbiljett, kläder, underkläder & skor. Jag sneglade på klockan som satt över min dörr, den visade 11:25.
----------
Så here it is, första kapitlet på denna fanfiction som jag nu kommer skriva på. Ni vet vad ni ska göra, kommentera & votea (;

Sånt som aldrig händer ⇢ o.eWhere stories live. Discover now