Sesampainya Alicia di rumahnya...
"Hah Alicia!Baru balik?"General Rama menegur anak angkatnya yang baru menapak masuk ke dalam rumah.
"Oh papa!Terkejut Icha.Maaf ya Icha balik lambat,"balas Alicia sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal.
General Rama memandang lagi sambil memerhatikan pada kotak kotak bewarna-warni yang dijunjung di kepalanya.Ada lagi yang di lantai!Aduhh...kena kemas lagi lah rumah nampaknya!
"Kenapa papa?"Alicia menyengetkan kepalanya,hairan.
"Mana dapat hadiah banyak-banyak ni?"
"Oh!Hadiah hari jadi kawan bagi,"
"Oh begitu"General Rama mengangguk kepalanya.
Alicia mendekatkan mukanya kepada papanya sambil membuat muka comel.
"Papa tak ada hadiah untuk Icha ke,hmm?'
"Hmm...Hadiah ya...Papa ingat nak bagi hadiah tapi dah ada orang yang wakilkan,"balas General Rama.
"Siapa?"
"Nanti kamu buka hadiah kamu,mana yang hadiah kamu suka dialah yang ayah maksudkan,"
"Okay!"balas Alicia sambil mengenyitkan matanya dan menaiki tangga menuju ke biliknya.
.
.
.
Selepas siap menyegarkan diri,Alicia merebahkan dirinya di atas katilnya.Dia merenung ke siling sambil memikirkan tentang kejadian tadi.
"Dulu kita pernah bergaduh bersama.Dan sejak kamu menghilang,hidup aku terasa kosong.Pemergian kau seperti mengambil separuh hatiku dan meninggalkan aku.Sekarang,kau kembali.Aku merindukanmu."
Dia pun tak sangka dia boleh cakap kata-kata indah macam tu!That's automatically!
Alicia mula bangkit dari katilnya dan mengangkat semua hadiah yang diberikan lalu diletakkan dia atas katilnya.
Sebenarnya,dia hendak membuka semua itu esok,tapi hatinya meronta-ronta ingin mengetahui siapa yang dimaksudkan ayahnya.
"Let's get started!Okay,kotak pertama,dari...Jet,ukiran kayu?Oh dengan gambaran flora dan fauna!Boleh tahan.Next,dari Moon,gelang bermanik!Wow!Shining like a diamond!Tapi ni bukan favourite aku.Okay kotak seterusnya..."
Baiklah.Meh autor singkatkan,Dari Iman,lukisan di bandar Jepun.Dari Mika,beg tangan.Dan yang lain-lain tu,korang fikirlah sendiri ya 😅😅😅.Author dah keing idea ni.Tapi semua kotak yang dibuka tak ada hadiah pun yang disukainya.
"Huh..tak ada pun.Papa ni main-main ke?"Alicia menongkat dagunya sambil matanya melilau ke tempat lain.Tiba-tiba pandangannya menangkap satu kotak yang agak besar terletak dia tas almari.
'omae wa moe shindeiru'
Dengan sepantas kilat,Alicia mengambil kotak itu dan membelek-beleknya.
"Apalah kau ni Alicia,benda sebesar alam kat atas almari tu pun tak perasan,"Alicia menepuk dahinya.
Alicia pun mula membuka kotak hadiah itu.
"Nani?!Wah banyaknya barang!Ada novel,baju,wangian,kasut...Ehhh...Apa ni?Wah,music box!Comelnya!Ada dua ekor swan tengah berenang kat tasik!Merdunya lagu..."
Alicia memusingkan tolok pada music box itu dan keluarlah nyanyian yang sangat menyedapkan telinga dan mendamaikan hati.
Ya,betul.Barang yang paling disukainya ialah music box.Dia suka mendengar lagu ketika dia tertekan atau sedih.JIka dia berasa keseorangan music box yang dihadiahkan dari kedua ibu bapanya dahulu yang menjadi peneman dan penghilang kesedihan dalam jiwanya.
"Tapi hadiah ini dari siapa ya?"
Alicia membelek semula kotak itu dan menemui sekeping kad.Ianya tertulis...
Hope you like it.From your friend,
Ali.
"Ooohhh!Ali bagi tadi!"kata Alicia sambil mengingati hadiah yang diberi oleh Ali ketika dia mahu pulang tadi.
"Aku suka hadiah ni!"jerit Alicia sambil memeluk kotak itu dengan gembira.
Bersambung
Hmm...korang rasa kebetulan ke?Ye lah,Ali suka music box,Alicia pun suka music box.Oh,inilah namanya cin-
"Adooii!"
"Padan muka!"
"Oit Alicia!Ada masalah ke sampai nak baling kotak kat aku!Dah lah ada barang kat dalam ni!"
"Siapa yang cari pasal sekarang ni?!Kau nak sebut perkataan cinta kan?!"
"Kalau ya pun,ada masalah ke?!Lagipun benda betul kan 😏😏😏"
"Eeeiii!"
YOU ARE READING
alixalicia/hingga hujung nyawa-renewed(diperbaharui)
Fiksi Penggemarp/s:cerita HHN ni author sudah renewed atau diperbaharui atau diimprovekan cara penceritaan.tapi,skrip dan jalan cerita tidak berubah.mohon dibaca semula ya😁😁😁 'terkadang salah satu cara untuk sesetengah orang untuk menghargai adalah dengan kehi...