keesokan harinya...
faiq pandang shaza yang berjalan di sebelahnya.
bila shaza memandang faiq . lelaki itu melarikan pandangannya.shaza pandang ke hadapan kembali. lalu faiq melihat anak gajah itu lagi. sekali lagi bila shaza menolehkan kepalanya melihat faiq. faiq berpura seperti tiada apa.
' dah kenapa laki nih? ' bisik hati shaza hairan. kening shaza terangkat.
buat kali ketiga faiq pandang shaza.
" kau kenapa? dah kenapa? sakit ke? " kata shaza geram. faiq tersentak. dia ingat shaza yak perasan perbuatannya.
" tak ada. okey je. tapi ... kau lah.. " balas faiq.
" kenapa dengan aku? " tanya shaza kembali.
" kau tak penat ke? dah jauh kita berjalan nih. " kata faiq.
" hmm? tak pon. " balas shaza.
faiq pandang shaza yang masih berjalan itu. walaupun shaza kata dia tak penat. tapi helaan nafas shaza sudah dia tahu bahawa anak gajah itu lelah dan penat.
" kita stop jap. " kata faiq.
" kenapa? " tanya shaza. sambil mengkontrol pernafasannya. yelah badan chubby macam nih. penat tau kalau jalan jauh.
" kau tunggu sini kejap. nanti aku datang balik. " kata faiq.
" eh! kau nak pergi mana! " kata shaza tanpa sempat dia bertanya faiq sudah berlari meninggalkannya.
' nak pergi mana? ingat ini malaysia ke? sesuka hati dia je nak tinggal aku kat sini. kalau aku kena culik macam mana? sapa yang tak nak orang comel macam aku? ' bisik hati shaza.
orang ramai berjalan kehulur kehilir tanpa sikit pon memandang shaza prihatin. masing masing sibuk dengan haluan mereka. kalau nak tahu shaza sekarang kat entrence tembok besar china.
jadi, memang ramailah kat sini. pelancong luar negara dengan pemandu pelancong. tambah pulak penduduk dalam negara china yang terkenal dengan kepadatan populasinya.
untuk seketika dia lupa akan tujuannya di situ. shaza dengan tenang menikmati pandangan di situ. terdapat budak kecil yang berlari riang sekitar ibu bapa mereka. di tambah pulak pemandangan di situ juga indah sekali.
" nah. " kata faiq sambil menghulurkan sebotol air ." apa nih? " kata shaza.
" hmm? air lah? dah tak kenal ke? " kata faiq. jarang tak guna ayat sinis nya itu.
" tahulah.. tapi kenapa bagi aku? " tanya shaza.
" tak nak ke? tak nak tak apa.." kata faiq lalu dia mula menarik hulurannya.
" eh! siapa kata tak nak... bak sini! " kata shaza sebelum merampas sebotol air yang tidak bersalah itu dari tangan faiq dengan kasar.
' hah... nasib baik dia belikan air. aku memang dahaga pon.. ' bisik hati ara sebelum meneguk air itu dengan rakus.
faiq hanya tersengih melihat shaza yang sungguh menikmati air mineral itu. well dia hanya mampu menolong shaza dari sudut itu. tapi untuk dia menenangkan perempuan itu atau membantu misi ini rasanya dia tak boleh. perempuam itu masih belum terbuka kepadanya.
terkadang dia rasa menyesal kerana telah meragut kepercayaan shaza darinya. kalaulah dia selidik sendiri peribadi shaza. semua ini mungkin boleh diundurkan. tapi sayangnya ... hidup akan terus berjalan ke hadapan.
" dah kan? jom lah sambung. " kata faiq sebelum berjalan dahulu.
" yelah.. " balas shaza sambil menutup botol itu.
🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈
" shaza! tengok tuh! " kata faiq sambil menyiku anak gajah yang berada di sebelahnya.
" apa dia? " shaza yang keletihan malas malas menjawab faiq yang terkejut itu.
" tuh! " kata faiq.
" apa- " kata shaza terhenti apabila dia melihat satu belon berwarna merah dan di pegang oleh seseorang.
" apa tunggu lagi? jom pergi kat dia cepat. " kata faiq lalu menarik lengan shaza.
shaza hanya diam sambil mindanya memainkan satu slide.
laikha.. bila kau nampak belon merah nih... kau kena cepat datang. sebab itu cara kau untuk cari aku.. ingat laikha. kalau kau hilang aku.. dan kau jumpa belon nih jangan ragu ragu.. dan percaya aku datang ambil kau yang dah hilang.
" ayah! " panggil shaza. dan genggaman di tangan faiq dia tepis lalu mendahului faiq.
faiq terkejut dengan perubahan shaza tapi diikutkan jua.
figura itu berpusing perlahan dan sebaik itu shaza menerpa kearah figura itu dan memeluk erat. dengan perlahan shaza mendongak kepalanya dan melihat figura itu.
dan mata nya bergenang. serentak matanya menangkap wajah itu. faiq kaku di belakang shaza.
YOU ARE READING
Make me Twisted By You ✓
Romansa✨no.1- gemok~[{19/8/2020}] faiq wildan. lelaki yang entah mana datangnya tiba tiba mengganggu hidup shaza arifah. shaza seorang perempuan yang pendiam dan tidak banyak kawan walaupun dia sudah tahun akhir degree. kadang dia terfikir mungkin dia tid...