"Sebenarnya..."
Boom!Ali tercampak dari luar bangunan.
Aaarrgghhh!Tolong!
Bedebushh...
Akibat dari impak letupan yang sangat kuat menyebabkan Ali terpelanting jauh dari bangunan.Lantas,menyebabkan Ali tercebur ke dalam laut.
Ali berasa panik kerana dia tidak pernah berenang.Tapi dia cuba mengingati semula teori fizik yang pernah dipelajarinya dahulu.
"Kalau diikutkan teori fizik,setiap benda yang mempunyai kepadatan ataupun kita panggil sebagai density yang lebih tinggi daripada air,maka ia akan tenggelam.Namun,kita yang telah diciptakan oleh Tuhan dengan sebaik-baik kejadian menjadikan kita mempunyai berat badan yang lebih kurang daripada air iaitu 2/3 daripada kepadatan air.Jadi,kita boleh terapung tanpa melakukan apa-apa pergerakan,"terang pensyarah yang berbaju petak biru dan berseluar slack hitam di hadapan.
"Ali!Kamu faham?!"
Tersentak Ali dengan sergahan dari Cikgu Firdaus yang terkenal dengan kegarangannya itu.
"Faham cikgu!"
Kini,dia faham.Ada manfaatnya kalau kita belajar benda yang jarang digunakan.Bukan sekadar untuk dimuntahkan di dalam peperiksaan,tapi juga untuk praktikal yang akan datang tanpa diduga.
Ali pun mula membaringkan badannya secara perlahan-lahan sambil dibantu oleh ketegangan permukaan air.
Tenang Ali!Kau boleh!
Dia pun menarik nafasnya sedalam-dalamnya dan mendepakan tangannya dan membuka kaki seluas-luasnya.
Ya!Dia berjaya!
Sekarang, dia perlu mencari apa-apa benda yang boleh terapung untuk bertaut.Dia terpandang pada sebatang serpihan kayu yang berada tidak jauh darinya.Cepat-cepat dia mengibaskan tangan dan kakinya seperti sotong dan mencapai kayu itu.
"Alhamdulillah...Syukur ada kayu ni,"ucap Ali melafazkan kesyukuran.
Tiba-tiba satu persoalan melintas di fikirannya,sekarang dia di mana?
Mata Ali melilau-lilau mencari kapal atau nelayan yang sedang mencandat sotong pada malam-malam begini.Tetapi,dia tidak menemukan apa-apa termasuklah rumah api!
"Kalau ada rumah api bolehlah aku minta pertolongan atau cari arah pulang.Ni satu hapak pun takda!"getus Ali.
Walaupun begitu,nasib seolah-olah menyebelahinya apabila dia menyedari terdapat sebuah pulau yang terlindung dari kabus malam itu.Muka Ali berubah gembira mengharapkan harapan.Dia menindihkan badannya yang kecil itu pada atas kayu itu dan mula mendayung air menggunakan tangannya.
Plop!Plop!
Plop!Plop1
Kedengaran air berkocak dan bergelombang mengiringi Ali sepanjang 'expidisinya' itu.
.
.
.
Setelah beberapa lama dia mendayung,tangannya mulai lenguh.Ditambah lagi dia sudah berlawan menggunakan S.A.T.R.I.A ketika dia di bangunan tadi.
"Sikit lagi!"
Akhirnya dia sampai di persisiran pulau itu.Dia melangkah lemah bangun dari permukaan air dengan basah kuyup.Terhuyung-hayang dia berjalan.Kelopak matanya mula mahu menutupi pandangannya dan akhirnya dia rebah ke tanah dan terbaring kepenatan.Hilang kudrat.
.
.
.
"Huaarrgghh!"
Ali bangun dari pengsannya dan menguap besar.Dia merasakan tenaganya sudah dicaskan jadi dia membasuh mukanya untuk merasa segar.
Kemudian,dia memadang sebuah hutan yang berda di hadapannya.
'Aku,aku kat mana ni?Erk-"
Gruukk!
Kata-kata Ali terhenti apabila dia merasakan kelaparan melanda perutnya.Dia memegang perutnya sambil menunduk.
"Alamak!Laparlah pulak!Nak makan apa ni?"
Dia tidak tahu-menahu tentang tumbuh-tumbuhan di sini.Dia tidak mengenali tumbuhan apa daun yang boleh dimakan,mana yang beracun.Takut nanti termakan cendawan beracun pulak!Macam mana haiwan buas?Kalau kena serang?
"Takpe,usaha dulu!Aku akan redah hutan ni!Aku tak boleh putus asa!"kata Ali dengan semangat yang membara.Dia perlu teruskan hidup.
Ali pun mengorak langkah menuju ke dalam hutan,menongkah arus halangan dari fobia yang menggangu fikirannya.
.
.
.
Di dalam hutan...
"Aduh...Tak ada buah pun.Semak-samun adalah,"keluh Ali sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal.
Prak!
"Huh!"
Deria pendengaran Ali menangkap satu bunyi yang datang dari sekitarnya.
Prak!
Sekali lagi bunyi itu datang.Ali cuba mengamati sekali lagi bunyi itu.Kedengaran seperti ranting-ranting yang yang patah dipijak sesuatu.
Ali tidak mempedulikan bunyi itu dan meneruskan pencariannya.Namun,pergerakannya terhenti apabila dia mendengar satu lagi bunyi yang kuat dari belakangnya.
Auuummm!
"Gulp!"
Ali menelan air dengan ketakutan selepas mendengar ngauman di belakangnya.Dia menggagahkan diri untuk berpaling ke belakang.
Grr!Grrr!Kedengaran Pak Belang itu mendengus dengan ganas.Ia menampilkan gigi taringnya yang tajam.Dengusan itu sahaja sudah cukup untuk membuatkan dia kecut perut.
Rooaarr!
Srentak dengan itu,Ali mula langkah seribu sambil menjerit meminta tolong.
"Aaaahh!tolong!Tolong!"laung Ali sekuat hati.Hampir teputus anak tekaknya.Manakala,harimau itu semakain dekat dengannya.
"Tolong!'To-"
Bedebuk!
Rooaarr!
Ketika dia sedang melarikan diri,dia tersilap langkah kerana terlanggar akar pokok yang besar di hadapannya dan menyebabkan kepalanya terhantuk.Harimau itu melompat dan sedia untuk menerkam.
Ali jatuh pengsan.Penglihatannya gelap.Infiniti.
Bersambung
Jangan lupa vote dan komen ya!Assalamualaikum!Bye!
Episod seterusnya,
"Siapa?Saya-
YOU ARE READING
alixalicia/hingga hujung nyawa-renewed(diperbaharui)
Fanfictionp/s:cerita HHN ni author sudah renewed atau diperbaharui atau diimprovekan cara penceritaan.tapi,skrip dan jalan cerita tidak berubah.mohon dibaca semula ya😁😁😁 'terkadang salah satu cara untuk sesetengah orang untuk menghargai adalah dengan kehi...