CW: TRANSFÓBIA A INÁ BIGOTNOSŤ
Moje prvé spomienky z detstva sa viažu k filmom o triu mladých britských čarodejníkov - doteraz si pamätám, ako som napäto pozeral Kameň mudrcov a Tajomnú komnatu na kazetách z videopožičovne, ako sme sa v škole hrávali "na Harryho Pottera" s halúzkami namiesto prútikov...Keď som prvýkrát pred pár rokmi prečítal knihy, akoby som objavil Ameriku a moja láska k tejto sérii a samotnej Rowlingovej sa o to viac prehĺbila a vydržala v mojom srdci až dovtedy, dokým sa Joanne zjavne rozhodla verejne podporiť trans-odlučujúce radikálne feministky ( trans-exclusionary radical feminist = TERF ).
"Ktože sú to tie TERF-ky?", možno sa pýtate.
V skratke by som TERF-ky opísal ako pozostatkovú skupinu tzv. druhej vlny feminizmu (pôsobila v 60.-80. rokoch minulého storočia), ktorá považuje trans ženy za mužov a trans mužov za ženy (žena je podľa nich striktne ľudská samica a muž je podľa nich striktne ľudský samec), ktoré "predstierajú opačné pohlavie", považujú rod/gender za nereálny sociálny konštrukt a vo všeobecnosti považujú mužov "od prírody za utláčajúcich ženy".
Samozrejme, TERF-izmus je o niečo komplikovanejší a nedá sa len tak zhrnúť do krátkosti, môžete sa o ňom viac dočítať na internete (v zdrojoch môžete nájsť niektoré užitočné články na túto komplexnú tému).
Rowlingovej sympatie voči TERF-kám a ich argumentom nie sú, žiaľ, ničím novým a jej anti-trans tweety nepadli len tak z neba. V roku 2017 lajkla tweet vedúci k článku, ktorý bol prakticky akýmsi príhovorom, ktorý bol veľmi nelichotivý voči trans ženám. V marci 2018 Rowlingová lajkla tweet, v ktorom boli trans ženy opísané ako "muži v šatách", čo jej zástupca označil ako "clumsy and middle-aged moment" (jej prst mal údajne "náhodou" zablúdiť na lajk).
V decembri 2019 zas vyjadrila podporu Mayi Forstaterovej, s ktorou nechcela organizácia, pre ktorú kedysi pracovala, obnoviť pracovnú zmluvu po tom, ako na internete prezentovala svoje anti-trans názory.
Avšak, Joanne celú situáciu prezentovala, ako keby Mayu z jej práce vyhodili len preto, že tvrdila, že "pohlavie je reálne" - ako keby trans aktivisti a trans komunita si neboli vedomí biologických reálií ľudského tela (k tomu téma pohlavia je omnoho komplexnejšia, ako by si jeden myslel, to isté platí aj pre rod/gender). Tu môžete vidieť celý ten tweet:
Mayin prípad je komplexný sám o sebe, v zdrojoch si môžete nájsť nápomocné články o celej tej situácii a ako sa to s ňou vyriešilo. Vráťme sa však do súčasnosti. Joanne 6. júna zverejnila na Twitteri reakciu na článok, ktorý pojednával o tom, aký dopad môže mať súčasná pandémia koronavírusu na ľudí, ktorí majú menštruáciu. Rowlingovej sa zjavne pojem "ľudia, ktorý majú menštruáciu" nepáčil a reagovala takto:
ESTÁS LEYENDO
Postrehy z Dračej kaviarne
No FicciónVitajte v Dračej kaviarni! Pohodlne sa usaďte, uvoľnite a vyberte si z nášho rozmanitého menu...Teda, takto by to bolo v reálnej kaviarni. Kapučíno, frapučíno a neviem-aké-číno tu síce nenájdete, ale môžete si pochutnať na rôznych článkoch zameranýc...