KISAH ABU HANIFAH
Imam Abu Hanifah (80 - 150 H)
Imam Hanafi pada tahun 80 Hijrah bertepatan tahun 699 Masehi di sebuah kota bernama Kufah. Nama yang sebenarnya adalah Nu'man bin Tsabit bin Zautha bin Maha. Kemudian masyhur dengan gelaran Imam Hanafi. Imam Abu Hanafih adalah seorang imam Mazhab yang besar dalam dunia Islam. Dalam empat mazhab yang terkenal itu hanya Imam Hanafi yang bukan orang Arab. Dia keturunan Persia atau disebut juga dengan bangsa Ajam. Pendirian beliau sama dengan imam yang lain, iaitu sama-sama menegakkan al-Quran dan sunnah Nabi SAW.Kemasyhuran nama tersebut menurut para ahli sejarah ada beberapa penyebab:
Kerana ia memiliki seorang anak laki-laki yang bernama Hanifah, maka ia diberi julukan dengan Abu Hanifah.
· Kerana semenjak kecilnya sangat tekun belajar dan menghayati setiap yang dipelajarinya, maka ia menganggap seorang yang hanif (kecenderungan / condong) pada agama. Itulah ceritanya masyhur dengan gelaran Abu Hanifah.
· Menurut bahasa Persia, Hanifah bererti tinta. Imam Abu Hanifah sangat rajin menulis hadits-hadits, ke mana, ia pergi selalu membawa tinta. Kerana itu dinamakan Abu Hanifah.
WAKTU KELAHIRAN
Waktu ia memerintah, pemerintahan Islam berada di tangan Abdul Malik bin Marwan, dari keturunan Bani Umaiyyah kelima. Kepandaian Imam Abu Hanifah tidak diragukan lagi, beliau mengerti betul tentang ilmu fiqih, ilmu tauhid, ilmu kalam, dan juga ilmu hadits. Di samping itu beliau juga pandai dalam ilmu kesusasteraan dan hikmah.
Imam Abu Hanifah adalah seorang hamba Allah yang bertakwa dan soleh, semua waktunya lebih banyak diisi dengan amal ibadah. Jika kamu berdoa sama bercucuran air mata demi harapan keredhaan Allah SWT. Rasanya demikian orang-orang yang berjiwa jahat selalu berusaha untuk menganiaya dia.
SIFAT DAN KEBERANIAN DALA KEBENARAN
Sifat keberanian dia adalah berani menegakkan dan mempertahankan kebenaran. Untuk bebas ia tidak takut sengsara atau apa bahaya yang akan diterimanya. Dengan keberaniannya itu selalu dengan orang-orang yang melakukan perbuatan mungkar, kerana menurut Imam Abu Hanifah kalau kemungkaran itu tidak dicegah, bukan orang yang bersama kejahatan itu saja yang akan merasakan akibatnya, meluncur semuanya, termasuk orang-orang yang baik yang ada di tempat ini
Sebahagian dilukiskan dalam suatu hadis Rasulullah SAW bahawa bumi ini diumpamakan sebuah bahtera yang didiami oleh dua kumpulan. Kumpulan pertama adalah kumpulan orang-orang yang baik-baik sementara kumpulan kedua terdiri dari yang jahat-jahat. Kalau kumpulan jahat ini mahu merosak bahtera dan kumpulan baik itu tidak mahu hapusnya, maka seluruh penghuni bahtera itu akan binasa. Tapi sebaliknya jika kumpulan yang baik itu mahu orang tua yang mahu pakai kerosakan di atas bahtera itu, maka semuanya akan selamat.
Suatu hari Imam Abu Hanifah mendapat telepon dari baginda Al-Mansur di Baghdad, jadinya ia datang mengadap ke istana. Sesampainya di istana Baghdad ia ditetapkan oleh baginda menjadi kadi (hakim) kerajaan Baghdad. Dengan tawaran itu, salah seorang pegawai negara bertanya: "Adakah guru tetap akan ditolak baik?" Dijawab oleh Imam Abu Hanifah "Amirul mukminin lebih kuat bayar kifarat sumpahnya atas saya bayar sumpah saya."
Kerana dia masih tetap menolak, maka diperintahkan kepada pengawal untuk menangkapnya, kemudian dietisi ke penjara di Baghdad. Pada saat itu para ulama yang terkemuka di Kufah ada tiga orang. Salah satu diacu adalah Imam Ibnu Abi Laila. Ulama ini sejak pemerintahan Abu Abbas sebagai Saffah telah menjadi mufti kerajaan untuk kota Kufah. Kerana sikap Imam Abu Hanifah itu, Imam Abi Laila pun melarang memberi fatwa.
Pada suatu hari Imam Abu Hanifah dikeluarkan dari penjara kerana mendapat panggilan dari Al-Mansur, tapi dia tetap menolak. Baginda bertanya, "Apakah ada yang suka dalam keadaan seperti ini?"
KAMU SEDANG MEMBACA
Sejarah Islam Kumpulan Tokoh Sufi
Espiritualبِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ Saya senang membaca semua jenis tulisan dan Buku ini sangat bagus menurut saya.Buku ini saya dapat dari playstore dan saya salin ke lapak ini untuk lebih mudah mengingat sudah sampai mana saya membacanya smoga j...