EP23:KEJUTAN

538 40 2
                                    

Masa berlalu...

Hubungan mereka semakin rapat.Mereka amat mengambil berat antara satu sama lain.Tapi pada siang sahaja mereka berjumpa,pada sebelah malam Ali ada projek rahsia.Jom kita tanya Ali sikit!

Author:Ali!Nak tanya sikit ni!Kenapa malam kau tak selalu keluar?

Ali:Oh!Jangan bagitahu Alicia pulak!Ni secretnya...Malam-malam aku keluar...

Author:Ke mana?

Ali:Pergi berlatih dengan pak cik aku lah!Baru aku tahu dia juara seni pertahanan diri 5 kali berturut!Aku takut nanti aku bagitahu Alicia,nanti dia belajar habis kena karate ngan dia nanti!

Author:Wokay!Thanks for the interviews!

.

.

.

Pada suatu hari...

Alicia sedang duduk di halaman rumahnya.Itulah hobinya selain pagi-pagi naik kereta yang driver Ali bawa.

"Ai!Itu kan kereta Ali!Pantang diseru!"

Dengan pantas,Alicia pergi ke kereta itu dan mengetuk tingkap.

"Kau buat apa kat sini?"tanya Alicia dengan kepala tersembul di tingkap.

"Jom ikut aku kejap!Ada suprise ni!"ajak Ali.

"Oh..okay.bagi aku 15 minit untuk siap!"Alicia menerima pelawaannya.

"Okay!"

"15 minit!Biar betul dia ni..."desis Ali dalam hati.

"desis Ali dalam hati

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Okay!Jom gerak!"

"Sapa gara?Sapa?"jawab Ali yang masih mamai dalam tidur.Alicia yang melihat Ali,berbisik.

"Omae wa moe shindeiru,"

"Nani!Aduh Alicia ni!Terkejut aku!Lama betul nak menunggu!"Ali berkata jujur.

"Dah dah jom gerak!"

"Ai!Pelik semacam baju ni!"Ali memandang Alicia yang duduk di belakang.

"Yelah.Kalau kau pun dah pakai baju macam tu,mesti ada tempat yang banyak bergerak kan,"Alicia meneka.

"Dahsyat betul!Macam tau tau je!"

"Bila nak gerak ni!Dah tak sabar ni!"

"Baiklah Icha...puteri hatiku,"Ali cuba bergurau.

"Apa kau cakap tadi?!"


Dalam perjalanan...

"Nak pergi mana ni?"

"Secret!"

"Bagitahulah..."

"Nanti tak supriselah nanti...,"Ali meniru percakapan Alicia.

"Hmmpphh!"

"Alamak!Merajuklah pulak!Aha!"tiba-tiba ibarat ada mentol bercahaya muncul memberi idea.

Ali secara tiba-tiba memberhentikan kereta di tepi jalan.Alicia yang sedang merajuk tiba-tiba memandang ke depan.

"Eh!Kenapa berhenti ni?"

"Kalau merajuk,saya tak nak bawak.Kalau nak,berhenti merajuk,"Ali cuba mengugut.

"Errmm...Yelah!"akhirnya Alicia mengalah.

"Okay!Macam tu lah!Jom sambung!"

.

.

.

Setelah beberapa minit akhirnya mereka sampai di destinasi

"Okay tutup mata dulu..."

"Okay..."Alicia memakai penutup mata yang diberikan Ali.

.

.

.

"Yeay!Dah sampai!"

"Dah boleh bukak mata?"tanya Alicia.

"Okay dah!"

Alicia tergamam.

"Wahhh!Cantiknya!Tempat apa ni?"

Alicia begitu terpesona dengan keindahan bukit-bakau yang,pokok-pokok yang merimbun,ditambah pula dengan bunyi air terjun yang mendamaikan dan kicauan burung-burung.Seperti yang dibayangkan oleh cerita fantasi sewaktu kecil,Alicia In The Wonderland mungkin?

"Amacam?Cantik tak tempat ni?"Ali memandang Alicia yang masih melopong.

"Mestilah cantik!"

"Aku dah tau dah mesti kau suka tempat ni!"balas Ali.

"Macam mana?"Alicia memandang Ali dengan sinis.

"Erk-secret,"

"Hmmm...semua nak secret."Alicia berpaling.

"Jom jalan-jalan jap..."

.

.

.

"Wah!Selesanya!"

"Cantikkan pemandangan pagi macam ni!"

"Yalah!Er-Ali...,"

"Kenapa?"

"Rumah siapa yang cantik kat tepi air terjun tadi?"Alicia cuba mengingati apa yang dilihatnya ketika dia berjalan tadi.

"Oh!Itulah tujuannya!Selain tengok pemandangan yang cantik ni,rumah tulah orang yang jaga aku kat pulau masa tu.Jom!"


Di rumah itu...

"Assalamualaikum!"Ali memberi salam sambil mengetuk pintu.

"Ini saya,Ali!"

Kreeook!Pintu dibuka.

"Hah Ali!Jemput masuk!Pak cik di belakang sedang berkebun...Ajak sekali kawan kamu tu masuk sekali!"

"Baik mak cik,"

Kelihatan pak cik Ali baru balik dari kebun.

"Apa khabar Ali?"

"Sihat pak cik,"

"Jarang kamu datang pagi!Selalunya kamu datang malam untuk berlatih,"

"Saja,"

"Jemput makan ya.Ini je yang ada."Mak cik Ali pula datang dengan sedikit makanan.

"Terima kasih mak cik.Susah-susah je,"

Ali sibuk berborak dengan pak ciknya.Manakala Alicia pula termangu-mangu mengimbas kembali memorinya.

Seperti ada sesuatu kat sini.

Mak cik yang melihat seorang lagi tetamu senyap mula menegur.

"Siapa kawan kamu ni Ali,dahlah cantik,baik pula tu,"

"Oh!Nama dia Alicia!

"Ohh!Alicia..."


Bersambung

Sorry kalau ringkas sangat.Penat nak menaip lagi ni.Teruskan membaca sebab ni second last bab!Assalamualaikum!

alixalicia/hingga hujung nyawa-renewed(diperbaharui)Where stories live. Discover now