البارت العاشر

9.1K 166 3
                                    

الحلقه العاشره .....عشق الآسر😍

دلفت الى الداخل بخطى مرتعده...لاتعلم السبب...ولكن احساسها بالخوف مازال يرواضها...تشعر ان هناك شئ ما سيحدث لها...فغرت فاها بذهول وهى ترى الجميع يركض امامها...استوقفت احد الموظفين تسأله عن السبب..
عشق بتساؤل: لو سمحتى ...هو فى ايه ؟
عقدت الموظفه حاجبيها...
عشق بتوضيح: يعنى كلو شكلو خايف كده وبيجرو ..
الموظفه: هو انتى جديده هنا
عشق: اه ...انا سكرتيره المدير..
الموظفه: اااه ...طب نصيحه روحى دورى على شغل من دلوقتى...لانك مش هتكملى يومين هناا
تركتها وذهبت ...ظلت مصدومه من ما يحدث...سارت متوجهه الى مكتبه ....

_____********___________********___________

بمكتب آسر ...

آسر بغضب: هو انت ما قولتش لانسه ان فى ميعاد محدد للشغل..
جاسر : معلش..تلاقى حصلت ظروف واتأخرت ...محصلش حاجه يعنى
آسر : لا حصل...انا الى يشتغل هنا..يكون ملتزم..
جاسر بضيق: هو انت ما تلاقيش اعذار لحد ابداا...
آسر ببردو: انا حر
قطع حديثهم طرق على الباب ..سمح له آسر بالدخول..
كانت احد الموظفات التى عينها جاسر سكرتيره لصديقه حنتى يأتو بغيرها.
الموظفه: آسر بيه السكرتيره وصلت وطالبه تقابل حضرتك
آسر ببردو: مش فاضى ..متدخليهاش دلوقتى
خرجت وابلغتها برفض المدير مقابلتها الان ..
عشق لنفسها : هى شكلها شركه سودا .
بالداخل ..
جاسر بغضب: وانت مدخلتهاش ليه ؟ مش كنت بتسأل من شويه ع التأخير
آسر: عشان تلتزم بعد كده حتى لو اول مره ليها انا مش بتهاون ف الحجات دى وانت عارف.
زفر.جاسر بغضب..
تركه جاسر وخرج من مكتبه صافعا الباب خلفه ...رأته عشق عندما خرج ولكنه كان غاضب...عشق لنفسها : مش ده الى عمل معايا المقابله ...هو طالع عامل كده ليه ؟
دلف الى مكتبه ...لا يعلم اى كتله بردو وقسوه نزلت على صديقه ..فهو لم يكن بتلك الحاله من قبل...أيذهب ويتركه ....لا لن يفعل ..فهو صديق طفولته بمثابه اخيه ...ظل يفكر ما عساه ان يفعل ...فإن استمر هكذا ....سيدمر الجميع وعلى رأسهم نفسه...

_____%%%%___________%%%%%__________

بشركه المصرى...

مازال يراقب تحركاتها....
مروه لنفسها : وبعدين بقاا ؟ هيفضل يبص كده كتير كأنى مش شيفاه ..
ابتسم لها من بعيد ...بادلته الابتسامه  فهو ف الحقيقه وجدها رأته عندما كان يراقبها...
اقترب منها ...
مازن : صباح الخير ي انسه مروه ..
مروه: صباح النور.
مازن : كنت عايز اقابل هشام بيه ضرورى.
مروه : ف الحقيقه هو مش فاضى دلوقتى وطلب منى ما ادخلش حد
اومأ مازن متفهما....خلاص تمام انا شويه كده وهاجى اوبكره بقاا ....سار مبتعداا نهضت من على مقعدها وصارت خلفه مباشره اوقفه صوتها ..
مروه : استاذ مازن ..
التفت ليصتدم بهاا..فهو لاول مره يلاحظ لون عينيها العسلى...اما هى شعرت بالحرج ...وابتعدت عنه..
مروه بتوتر : انا اسفه ..
مازن بإبتسامه  : لا عادى ولا يهمك....كنتى عايزه تقولى حاجه
مروه: انا ...يعنى كنت عايزه اسأل ...انت لسه زعلان من آخر مره ..واسلوبى معاك وكده
مازن : لا مش زعلان ..
مروه : بجد
مازن : اه والله خلاص ...وعشان اثبتلك لو ممكن يعنى تقبلى عزومتى ع الغدا بره ..
ضيقت مروه عينيها وعقدت حاجبيها..
مازن بسرعه : خلاص مش عايز حاجه... ومش زعلان ...ومش هتغدا..وهقدم استقالتى لو تحبى..
انفجرت مروه ضاحكه على كلامه ...فهى لا تعلم ما حدث معها ولكنها اعجبت بشخصيته فهى لاول مره تسمح لرجل ان يبادلها الحديث ويقف معها ..اما هو سرح فى ضحتها انها حقاا جميله بعينيها العسلى وشعرها البنى المموج ..وبشرتها البيضاء...ورموشها الكثيفه ...
لاحظت نظراته فشعرت بالتوتر و الخجل..
مازن بضحك: هاا؟اقدم استقالتى
مروه بإبتسامه : لا انا موافقه
مازن : طب انا همشى دلوقتى عشان تقريبا الشركه كلها اخدت بالها اننا واقفين مع بعض.
مروه : اووكى .
تركته وعادت الى مكتبها ومسيطر عليها الشعور بالفرحه ....ظلت تفكر ....ماذا لو ارتبطت بمازن...ثم استردت قائله ...لا لا ايه ده مش للدرجه دى يعنى..هو اه انا معجبه بيه ..بس مش معنى كده انى اعجبه ..اخرجها من شرودها مكالمه هشام يطلبها بمكتبه....

عشق الآسر حيث تعيش القصص. اكتشف الآن