"Kom, vi sticker!" sa jag till min bästa vän Felicia.
"Fan vänta, Tilda" sa hon och kollade på klockan. "Vi har en lektion kvar. Mattematik. Sen drar vi"
"Men kom igen, snälla. En mattelektion med magister Niklas. Både jag och du vet hur det kommer sluta"
"Okej då, för den här gången. Men åker vi i trubbel så är det ditt fel"
"Visst, men inte en chans att vi gör det. Jag har planerat allt"
"Har du grejerna?" frågade Felicia när vi var utanför skolan.
"Dom är hos Viktor, vi alla träffas utanför Alex och Jonte klockan 6"
"Okej. Vi ses" sa hon och gav mig en kram. Sedan vek hon av till höger medan jag fortsatte framåt.
När jag kom hem till mitt hus så var mammas bil redan hemma. Varför är hon hemma så tidigt? Jag är ju menad att vara i skolan just nu, så ser hon mig nu så kommer hon klart att få spel.
Jag kryper in genom vardagsfönstret och smyger uppför trappan. När jag kommer in i mitt rum kastar jag mig på sängen och pustar ut. Fan om hon märkte något.
Jag ansluter min mobil till vårt WiFi och loggar in på min Instagram. 23 nya följare. Jag har börjat få mycket mer följare och gillningar nu när min syster är en av deltagarna i Idol. Jag scrollar ner och följer tillbaka ett par stycken.
Idol. Min syster. Gud vad jag saknar henne. Min finaste Josefine. För tre veckor sedan var vi på kvalet, hon sjöng "Crazy" och "I don't believe you". Sjukt bra var hon, jag är så stolt över henne. Förra veckan stod hon i duell mot Charlie. Jag grät, var så rädd hon skulle ryka. Fast så blev det inte! På fredag sjunger hon "Holding out for a hero". Jag och Oliver ska ta tåget upp till Stockholm i morgon för att heja fram henne. Glöm inte bort att rösta!
När jag kollat igenom mina sociala medier så börjar jag att leta fram kläder till ikväll. Vad ska man ha på sig?
Jag tar fram en kort mörk kjol och en vit topp och ställer mig framför min spegel. Duger det eller?
Jag bestämmer mig för att det får duga och sedan så tar jag på mig mina vanliga kläder istället. Jag smyger mig ner för trappen och ut genom fönstret, för att sedan gå in igen via dörren. Skolan är ju slut nu så jag kommer hem som vanligt.
När jag går in genom dörren så skriker jag "hallå! är någon hemma?"
"Jag är hemma" svarade mamma och kommer gående till hallen jag befinner mig i.
"Skulle inte du jobba till klockan sju?" frågade jag henne.
"Jo, men det blev ändrade planer. Jag fick sluta tidigt"
"Förresten Tilda. Jag har fått reda på att du fått frånvaro idag. Någonting du vill berätta?"Shit. Tänk snabbt Tilda, tänk snabbt.
"Nej, eller alltså jo, typ. Felicia mådde dåligt av skollunchen, så hon höll på att kräkas. Jag följde med henne till skolsyster och stannade med henne. Vi glömde att berätta för våra klassföreståndare. Förlåt"
"Det är okej gumman. Sånt kan hända. Kom bara ihåg till nästa gång"
Tur att hon gick på det. Annars vet jag inte vad.
"Jadå" sa jag och kramade om henne. "Jag älskar dig mamma"
"Jag älskar dig med" sa hon.
När jag kommer upp till mitt rum igen så börjar jag med att ta en dusch. Efter duschen tar jag fram mina kläder igen. När jag gjort det så sätter jag mig ner och börjar sminka mig. Det är äldre killar som ska dit, då vill man ju inte se dålig ut liksom.
أنت تقرأ
Ingenting att förlora
أدب الهواةTja, jag heter Tilda. Tilda Myrberg. Kommer från den stora staden Göteborg. Ni kanske känner igen mitt efternamn, Myrberg? Min syster, Josefine Myrberg, är en av deltagarna i Idol 2014. Jag är en tjej på 14 år. Låt mig säga, mitt liv, är en berg&da...