PART 3

56 5 0
                                    

Malam kian melabuhkan tirainya dan diganti dengan suasana pagi yang hening. "Manalah orang tua ni menyusahkan orang betul" kata Najwa sendiri.

TUK TUK TUK

Ketukan pintu yang kuat menyebabkan Najwa terkejut dan dia pun bangun dengan segera lalu membuka pintu dengan berani.
"Kau ni dah pekak sangat ke sampai aku ketuk pintu pun tak dengar" marah nek Piah pada Najwa.

"Sorry nek Najwa tak dengar tadi" kata Najwa sambil tersenyum kelat. Nek Piah pun berlalu pergi tanpa membalas penyataan Najwa itu.

"Nek nanti sekejap Najwa ada benda ni nak cakap semalam ada seorang lelaki ni dia cari nenek" kata Najwa seraya itu dia menghalang laluan neneknya itu. "Lain kali kalau dia datang suruh dia tunggu aku dalam bilik hujung tu"...

"Aik orang tua ni boleh tahan juga dengan orang muda pula tu"
Terkebil-kebil mata Najwa mendengar ayat yang keluar dari mulut wanita separuh abad itu.

"Malam ni pesakit aku akan datang dan kau jangan buat bising jangan ganggu aku waktu aku sedang berubat nanti faham" kata nek Piah sambil matanya memandang tajam ke arahnya. Najwa hanya mengangguk faham atas apa yang dikatakan neneknya itu.


~SKIP~

TUK TUK TUK

"Nek Piah ni lauk yang nenek pesan tadi"

Plastik lauk dihulurkan sambil matanya memandang ke arah Najwa yang masih lagi tercegat di sebelah neneknya..

"Yang kau tercegat dekat sini lagi kenapa, pergilah hidang makan ni" kata nek Piah sambil menjeling cucunya.

Plastik ditangan lelaki itu dicapai lalu Najwa terus bergegas menghidang makanan.

~SKIP~

perbualan di antara nek Piah dan pelanggannya sedikit sebanyak didengar oleh Najwa. AGHHHHHH jeritan yang kuat menganggu perempuan itu untuk tidur."Apa pula ni aku nak tidur ada je yang tak kena" bentak Najwa seorang diri...

~SKIP~

"Aduhhh dahagalah pula" Najwa pun terus bangun lalu ke dapur dengan keadaan yang mengantuk. Tiba-tiba dia terlihat figura berbadan besar dan berbulu yang ada di tepi pintu berdekatan dapur itu. Dengan perasaan yang terkejut Najwa pun terus menyalakan lampu dan figura misteri itu pun hilang sekelip mata.

"Khayalan aku je kot" matanya di gosok buat beberapa kali.
D

ia pun terus mencapai gelas yang berada di sampingnya itu
Tiba-tiba bulu romanya menegak dan keringat mula membasahi dahinya. Tanpa disedari bahunya di tepuk dengan kuat dari arah belakang dia pun menoleh dan terlihat sosok nek Piah yang sedikit bengis itu.

"Apa pasal kau tak tido lagi" kata nek Piah seraya matanya terbeliak

"Tak nek saya dahaga tadi lepas tu saya keluar sekejap untuk minum air" kata Najwa sambil menunjukkan gelas yang dipegang nya itu. "Baik kau tidur cepat nanti kalau dia datang habislah kau" kata nek Piah seraya berlalu dari situ.

"Kenapa pula orang tua ni cakap macam tu" kata Najwa dalam hati. Sesudah dia minum air dia pun berlalu dan terus menekan butang suis lampu yang berada berdekatan pintu keluar dari dapur.

Tiba-tiba terlihat lagi figura misteri yang dia lihat sebentar tadi dan kali ini matanya dapat menangkap semua bentuk keseluruhan badan sosok misteri itu. Makin Najwa merenung tepat ke arah figura itu semakin figura itu mendekatinya. Bau hanyir darah mula menusuk ke rongga hidung.

Tanpa berfikir panjang Najwa pun berlari masuk ke dalam biliknya dan menghempas pintu yang hampir roboh itu. Bunyi cakaran mula kedengaran dari luar pintu biliknya dengan keadaan yang takut Najwa terus memakai headphones nya dan mula memainkan lagu-lagu kegemarannya. Setelah beberapa minit kemudian dia pun terus tertidur.

Si Dukun Mantera Where stories live. Discover now