Pubg | ببجي ما بين الإدمان والتسلية؟ هل ممكن تؤدي لعبة إلكترونية إلى الموت؟

18 2 0
                                    


متنسوش تشوفوا الفيديو على اليوتيوب .

إذا أبحرنا في الماضي و بحثنا عن تاريخ العدو اللدود للوقت بل قاتله ...

 ايه اكتر حاجة بتضيع عليها وقت؟ الشئ الذي اتفق على فعله الجميع  اتفقوا جميعا على لعب الألعاب الالكترونية سنجد أن أول ظهور لها كان في شكل ألعاب الفيديو بدأت ألعاب الفيديو في الظهور بعد نهاية الحرب العالمية الثانية "أداة المسلية". The cathode-ray tube amusement device اول لعبة فديو لعبتها ايه هي ؟؟ ده اسم أول لعبة فيديو عرفتها البشرية كانت في سنة 1947 اخترعها الفيزيائي الأمريكي & Estle Ray Mann. 

و استمر تطور الالعاب وظهورها مع استمرار تطور التكنولوجيا حتى نهاية الستينيات حيث ابتكر المخترع الامريكي رلف باير  أول جهاز ألعاب فيديو Magnavox Odyssey 

ومع ظهور شبكة الانترنت ولد نوع جديد من الالعاب

اكتر لعبة بتلعبها ايه هي؟؟

و من بين كل هذه الالعاب بل من بين كل هذه العوالم اخترنا اللعبة الاكثر اثارة للجدل PlayerUnknown's Battlegrounds أرض الحرب الخاصة باللاعب المجهول و المعروفة بأسم ببجي لعبت ببجي قبل كده؟؟

 كان أول ظهور لببجي في ديسمبر 2017

مصممها هو " اللاعب المجهول " PlayerUknown هذا هو لقبه او اسمه الحركي في اللعبة اما اسمه الحقيقي فهو الايرلندي Brendan Greene .

لعبة ببجي تدور تحول فن البقاء على قيد الحياة ، الفكرة أخذت من فلم ياباني اسمه Battle Royal،  في الفيلم يتم إختطاف 50 طالب في المرحلة الثانوية و يتم الإلقاء بهم في أرض نائية،ويجبرون على مقاتلة بعضهم البعض ليخرج من هذا الصراع واحد فقط حي ويعود الي الحياة الطبيعية ،و قصة الفيلم مقتبسة من رواية يابانية تحمل نفس الإسم.

لعبة ببجي تعد من اكثر الالعاب المثيرة للجدل حيث أن هناك مئات الملايين من لاعبي هذه اللعبة بل مدمني هذه اللعبة , و ايضا هناك الملايين من كارهي اللعبة. حتى أن هناك بعض الدول التي ترى انها فقط تهدد مستقبل الشباب والامن القومي و قاموا بحظرها وقامت السلطات الهَندية بإصدار قرارا بالسجن علي كل من يلعب ببجي داخل الأراضي الهَندية وقد اعتقلت 10 مراهقين.

تختلف وجهات النظر و تنشأ النزاعات.....

الكلام اللى انت بتقوله ده مش مظبوط

  اسمع كلامي بقااا

 لااا انا مقتنع برأي  وكل وااااحد حرررر

للاسف دى مش مجرد لقطة كوميدية , ده الي بيحصل كل يوم وكل ثانية في المجتمع......

بس للاسف (a,b) مش عارفين ان هما الاتنين صح و أن في رأي تالت بردو صح بس كل واحد بيبص للموضوع من منظور مختلف

لو قلنا ان لعبة ببجي لعبة خطيرة و بتعلمنا العنف و القتل..

فمعنى كده ان ألعاب الطبخ بتعلمنا الطبخ.

و ألعاب التمريض و الطب بتعلمنا الطب.

و كمان ألعاب الأزياء بتعلمنا التصميم.

ولكن البعض لا يرى أنها مجرد لعبة بل هي اداة دمار فهي مثل الإدمان تجعل من يلعبها مهوس بها .

تسبب تراجع الدراسي عند الأطفال بسبب تركهم المذاكرة .

تطور السلوك العدواني والعنيف في شخصية الأطفال .

و بسببها تحدث خلافات زوجية نتيجة إدمان الأزواج لها.

والبعض الآخر يري انها تساعد علي التركيز والارتفاعات الجيدة للناقلات العصبية مثل الدوبامين و تقوي الدوائر العصبية التي تبني الدماغ.

المشي أو القفز مع إطلاق النار في نفس الوقت، مع متابعة اتجاه وسرعة الطرف الآخر، هذه الحركات تدرب الدماغ على التنسيق و التفسير، فتنمي لديه التركيز وسرعة رد الفعل.

في أسباب خلت المراهقين يلجأوا بل جميع أفراد المجتمع للعبة ببجي او الالعاب بشكل عام

كل شخص في العالم كل طموحه وكل أهدافه بتقوم على محور واحد بس هو انه ينجح وعند بعض الناس مش مهم النجاح هيكون في ايه او ازاي المهم النجاح و الانتصار وبس حتى لو كان في مجرد لعبه عشان كده

اغلب الاشخاص و خاصتاَ المراهقين بيدوروا على طرق سهله او ممكن نقول الطرق المتاحة تخليهم يشوفوا احلامهم حتى لو في مجرد صورة افتراضية الالعاب او العالم الافتراضي خلاهم يحسوا أنهم سوبر هيرو ويكسبوا اخيرا و يحسوا بالانتصار و ده اللي بيخلي معظم الناس ترجع للألعاب والى العالم الافتراضي عامة شخصيتهم و نفسهم المش قادرين يوجدوها في الواقع قدروا يوجدوها بكل سهولة في الالعاب و في العالم الافتراضي . باختصار خلتهم يقدروا يشوفوا نجاحهم و انتصارهم و أحلامهم حتي لو بصورة افتراضية.

في النهاية أي حاجة جديدة هتظهر لازم هيكون ليها معارضين و مؤيدين.و لكل شيء سلبيات وإيجابيات ولكن طريقة استخدامنا لها هى ما تحدد . الصراع على ببجي لن ينتهي ما بين مؤيدين لهذه اللعبة وما بين المعارضين لها لذا..

لو كنت من مدمني هذه اللعبة راجع نفسك لانك لازم قبل ما تجرب أو تعمل اي حاجه تعرف علي الاقل نبذه مختصره عنها و ايه هدفها و ايه هدفك انت متعملهاش لمجرد انها كانت ترند وكل الناس بتتكلم عليها او ان كل صحابك بيعملوها . . العب و اكسب و اخسر واضحك استمتع بيها كلعبة وبس لما تتعصب و تخسر صاحبك عشان لعبة اعرف انك متستحقش تعيش مع البشر على أرض الواقع , متخليش اي حاجة تسيطر عليك او تتحكم فيك. ووقتك انت مسؤل عنه .

ولو كنت من المعارضين للعبة ديه فهي مش اداة دمار اللعبة مفيهاش مناظر بشعة لجثث و خراب , و الاطفال لازم يكون في رقابه علي كل حاجة بيلعبوها و بيتفرجوا عليها .. لو اللعبة بتحرض على القتل فافلام و مسلسلات الاكشن والعنف كمان بتحرض عليه كل إنسان عاقل مسؤل عن تصرفاته و لو الشخص عايز يقتل فاي حاجة حوليه ممكن تحرض علي القتل او تقتل متحملش شئ غير عاقل ذنب تصرف غلط من شخص غير مصنف من البشر أصحاب العقول

ومع ظهور شئ أخر جديد حينها ستحل هذه المشكلة و سيتحول هذا الجدال الي هذا الشئ الجديد.

🎉 لقد انتهيت من قراءة Pubg| ببجي ما بين الإدمان والتسلية؟ هل ممكن تؤدي لعبة إلكترونية إلى الموت؟ 🎉
Pubg| ببجي ما بين الإدمان والتسلية؟ هل ممكن تؤدي لعبة إلكترونية إلى الموت؟حيث تعيش القصص. اكتشف الآن