VII

2 0 0
                                    

Laiks gāja uz priekšu. Vienu gadalaiku nomainīja otrs. Es katru dienu - man tas nozīmēja vakarus un naktis - pavadīju daudzas stundas, trenējoties lasīt un rakstīt. Mans rokraksts kļuva arvien glītāks. Es lasīju ne tikai avīzes, bet arī šādas tādas grāmatas. Mājas iemītnieki bija aizdevuši man naudu un palīdzējuši to ieguldīt darījumos. Es kontaktējos ar viņiem arvien vairāk un vairāk, sevišķi ar Juri. Viņš man stāstīja dažādas lietas – gan gadījumus no dzīves, gan stāstīja par dažādām pasaules vietām, kuras ir vērts apskatīt, mūziku, mākslu, literatūru. Pamazām es sāku piedalīties ballēs, kas tika rīkotas vismaz trīsreiz mēnesī. Tajās piedalījās liela daļa Londonas smalko aprindu. Mani stādīja priekšā kā turīgu cilvēku atvasi, kurš diemžēl agri zaudējis vecākus un kuram nav citu radinieku. Juri bija iežēlojies par mani un pieņēmis savā aizgādnībā. Izņemot to daļu par turīgajiem vecākiem, viss pārējais atbilda tam, kā bija patiesībā. Es vēl tagad brīnos, kā neviens no daudzajiem viesiem nepamanīja neko dīvainu mūsu kompānijā. Un tas, ka no rīta māju reizēm atstāja mazāk viesu, nekā bija ieradušies, bija patiesība. Mēs nicinājām šos uzpūtīgos fabrikantus, augļotājus un bagātos slaistus, kuru snobismam nebija robežu. Tādēļ reizēm vienkārši nespējām atturēties no vēlmes nolaist viņiem asinis.

Es sāku pievērst vairāk uzmanības savam izskatam. Es jau tā izskatījos ļoti labi, taču vēlējos izskatīties vēl labāk. Es nēsāju melnas vestes ar zelta, bronzas vai sudraba pogām, melnas bikses un baltus kreklus. Mani zābaki izraisīja skaudību daudzos mūsu viesos. Mani garie, taisnie mati vienmēr bija izlaisti. Pirkstos mirdzēja manu masīvo gredzenu dārgakmeņi. Es izskatījos tik lieliski, ka visas sievietes, kuras viesojās mūsu mājās, nespēja palikt vienaldzīgas. Dažas no viņām bija tiešām apnicīgas un sekoja man it visur. Retu reizi varēju iziet dārzā, lai kāda nesekotu man pa pēdām. Es izturējos laipni pret visām un biju tik galants, ka brīžam palika šķērmi. Nesen biju sācis mācīties franču valodu un tas viņas apbūra vēl vairāk. Es skūpstīju viņu rokas, teicu pieklājības frāzes un vedu viņas pastaigās pa dārzu, stāstot lietas, kuras biju dzirdējis no Arifeja, Juri un citiem. Visas – jaunas un vecas – mani dievināja. Daudzām no viņām bija vīri un tie neslēpa savu greizsirdību. Kas attiecās uz jaunajām un neprecētajām, tad viņas loloja plānus kļūt par Vinsenta Stailza kundzi. Kaismīgākās pat ierāva mani kādā stūrī un kvēli noskūpstīja. Pēc tam parasti sekoja asaras, bezgalīgas atvainošanās un žēlas nopūtas: „Ak, es neko nespēju sev padarīt! Jūs esat tik apburošs!" Es izbaudīju šo uzmanību, lai gan neviena no viņām man neko nenozīmēja. Viņas visas bija tukšas un garlaicīgas.

Tobrīd dzīve likās pasakaina. Kad apritēja divi gadi kopš manas ierašanās mājā, jautājums vai es tur palikšu nemaz netika apspriests.

Es arvien vairāk sadraudzējos ar Juri. Mani fascinēja viņa dzīves pieredze, viņa personība. Viņš bija kļuvis šāds pirms daudziem gadiem, pats pēc savas izvēles. Viņš bija dzimis bagātā, titulētā ģimenē un ieguvis labu izglītību. Viņš baudīja dzīvi un savu bagātību, taču viņu nomāca doma par to, ka viņš ir mirstīgs. Kad viņam radās iespēja iegūt mūžīgo dzīvi, viņš to izmantoja nevilcinoties. Cena, kāda par to bija jāmaksā, viņu nebiedēja.

Ar laiku Juri sapulcināja ap sevi sev līdzīgos un viņi sāka dzīvot kopā, ceļojot no vietas uz vietu. Kompānijas locekļi mainījās, daži nāca klāt, citi gāja projām. Juri bija dzīvojis gan Skotijā, gan Īrijā, gan Francijā un Vācijā.

Šeit, Londonā, mēs dzīvojam jau piecus gadus. Vēl pāris gadus varam te palikt, pēc tam jādodas tālāk. Cilvēkiem var sākt likties aizdomīgi, ka mēs nenovecojam, - viņš teica un skaļi iesmējās.

Juri bija ideāls, kuram es vēlējos līdzināties. Ārēji mēs bijām līdzīgi: mums abiem bija gari, melni mati, caururbjošs skatiens un aristokrātiskas sejas. Es vēroju viņa kustības un centos tās atdarināt. Viņš mācīja man paukošanos un etiķeti.

"Es labprāt tev nodotu savas zināšanas par vīniem un konjakiem, taču tev no tā nebūs nekādas jēgas," viņš teica un nopūtās. Tā bija vienīgā reize, kad redzēju viņu sadrūmušu. 

NogurumsWhere stories live. Discover now