P R O L O O G
De duisternis regeert
Naar: Lang vergeten geheimen door Davolon Nilmas
23 Arguandi 2244- Derde Ragún
Loth Dalanis
In het begin waren er acht. Acht van de meest behendige, wijze en machtige heersers in deze wereld. Acht die duizenden jaren geleden op deze wereld zijn gekomen. Acht die niet konden sterven door ouderdom. De prijs die ze daarvoor hadden betaald was echter hoog: geen levende mochten zij de ziel ontnemen of zij zouden ook die van zichzelf wegnemen.
In onze wereld, Eldalor, het Land in het Noorden, staan ze slechts bekend als een legende. In het continent zuidelijk van Eldalor, Loth Dalanis genaamd, zijn ze echter befaamd om hun overwinningen.
In het jaar 2244 van het Derde Ragún marcheerden zij met een gigantisch leger het zuiden van Loth Dalanis binnen. Ze vielen de kleine gewesten binnen en veroverden die een voor een. De volkeren daar werden getuige gesteld aan de enorme krachten die de Alvanath bezaten. En binnen een jaar of vier was het gehele continent van Loth Dalanis onder het bewind gevallen van de Grote Acht.
Het uitgestrekte continent van onmetelijke omvang werd vervolgens in acht rijken verdeeld en over elk van de rijken heerste een van de Alvanath.
Aan het begin van hun gezag kwamen zij samen in het centrale rijk, waar heer Cadilir regeerde. De reden dat het centrale, en dus het belangrijkste rijk wat betreft ligging aan hem was toebedeeld, was dat hij eerlijk was gekozen door een stemming onder de Acht. Eerlijkheid, gerechtigheid en loyaliteit waren zeer belangrijk voor de heersers.
Toen ze eenmaal daar waren gekomen, vond de Raad plaats, waarbij ze afspraken maakten over de manier waarop ze de rijken zouden besturen en hoe ze de vrede zouden kunnen bewaren. De Raad werd het Ergonis genoemd.
Het eerste Ergonis vond plaats in het jaar 2380 van het Derde Ragún. De heersers moeten in het raadsgebouw rond de stenen tafel met de vorm van een halvemaan hebben gezeten. Daar bespraken zij talloze kwesties die optraden tijdens het regeren van hun rijken.
Er wordt gezegd dat de welbekende spreuk waarmee de Raad werd geopend door de gehele vallei te horen was:
'Aphanth emèndi phur tyron ygandur.'
Ze twistten nog urenlang over het lot van hun wereld, maar ook over dat van Eldalor. Nu ze Loth Dalanis hadden veroverd, was Eldalor het nieuwe potentiële doelwit. Het besluit was echter dat ze Eldalor niet zouden aanvallen. Daar hadden ze allen hun stem over uit gebracht. Elk van hen beloofde zich aan de bindende afspraak te houden. Eenieder die zijn belofte niet nakwam, brak de Eed en werd beschouwd als een verrader.
Het regime van de Acht begon, toen de Raad ten einde was gekomen.
Jarenlang was er sprake van harmonie tussen de rijken en Loth Dalanis werd steeds welvarender. Niemand had echter in de gaten dat de heerser Phargon van het rijk Guthan in het geheim een plan aan het voorbereiden was. Zijn rijk lag aan de oostkust van Loth Dalanis en dat had Phargon benut door daar, zoals hij meende, heimelijk uit te varen met een enorme vloot. Met duizenden mannen voer hij richting Eldalor, naar de zuidelijke stad Lithral.
Phargon was het niet eens geweest met de beslissing om Eldalor nog niet aan te vallen. Daarom bracht hij daar verandering in, bijna vijftienhonderd jaar na de Raad weliswaar, maar dat is slechts een oogwenk in Phargons leven.