Dieta Wegetariańska, chyba każdy o niej słyszał. Większość pewnie, choć raz spróbowała szczęścia z tą dietą.
Na czym polega wegetarianizm?
Opiera się na wykluczeniu z diety produktów mięsnych, często również ryb i owoców morza. Można za to spożywać produkty pochodzące od zwierząt, takie jak mleko, masło oraz jajka.
Podstawą jadłospisu są produkty zbożowe pełnoziarniste, warzywa, owoce, nasiona roślin strączkowych (soja, soczewica, ciecierzyca, groch, bób, fasola), tłuszcze roślinne i nasiona oleiste (orzechy, pestki dyni i słonecznika).Uwaga na niedobory!
Wyeliminowanie mięsa z diety może zwiększyć ryzyko niedoborów składników odżywczych. Wegetarianie są bardziej narażeni na niedobory białka, wapnia, żelaza, jodu i witaminy D i B12. Ich niedobór może prowadzić do objawów takich jak: anemia, zmęczenie, osłabienie, niedokrwistość i problemy z tarczycą. Dlatego tak istotne jest odpowiednie komponowanie posiłków, bogatych w różnorodne warzywa, owoce i produkty pełnoziarniste. Można również stosować suplementy diety, jednak należy z nimi uważać.
Dobre źródłem żelaza to: między innymi glony morskie, takie jak nori, pokrzywa, pietruszka, migdały, wzbogacone płatki śniadaniowe, rośliny strączkowe, takie jak fasola i soczewica, brokuły, suszone owoce (figi, morele). Spożywanie tych produktów razem z owocami cytrusowymi lub pomidorami, które mają wysoką zawartości witaminy C, pomoże ciału wchłonąć żelazo.
Mleko i jogurty są ważnymi źródłami wapnia. Wegetarianie, mogą również uzyskać wapń z tofu, wzbogaconego mleka sojowego, zielonych warzyw liściastych (warzywa kapustne, jarmuż i brokuły) i suszonych fig. Wzbogacone mleko sojowe i płatki śniadaniowe mogą pomóc w syntezie witaminy D, ale konieczna jest także ekspozycja na światło słoneczne.
Białko znajdziemy w jajkach, zwierzęcym mleku, a także w mleku sojowym, orzechach, maśle orzechowym, nasionach, roślinach strączkowych i płatkach zbożowych.
Produkty mleczne dostarczają też cynk, ale pierwiastek ten można znaleźć także w zbożach, fasoli, orzechach i produktach sojowych. U osób, które eliminują mięso ze swojej diety, problemem może być również niewystarczająca ilość jodu. Pierwiastek ten znajdziemy w algach morskich i wodorostach, a także w soli jodowanej. Kwasy tłuszczowe omega-3 są ważne dla zdrowia serca. Diety, które nie obejmują ryb, są na ogół ubogie w aktywne formy kwasów tłuszczowych omega-3. Olej rzepakowy, olej sojowy, orzechy włoskie, mielone siemię lniane i soja są dobrym źródłem niezbędnych kwasów tłuszczowych.Niektóre osoby stosują dietę półwegetariańską ‒ zwaną także dietą fleksitariańską ‒ którą opisałam parę rozdziałów wcześniej.
Korzyści zdrowotne diety wegetariańskiej
Dieta wegetariańskia wiąże się z szeregiem korzyści zdrowotnych. W porównaniu z osobami jedzącymi mięso wegetarianie spożywają mniejsze ilości niezdrowych tłuszczów oraz większą ilość pokarmów bogatych w witaminy C i E, błonnik pokarmowy, kwas foliowy, potas, magnez, karotenoidy i flawonoidy. W rezultacie mogą mieć niższy poziom złego cholesterolu i niższe ciśnienie krwi. Wszystkie te czynniki są związane ze zmniejszonym ryzykiem występowania wielu przewlekłych chorób.
Oprócz względów zdrowotnych ludzie stają się wegetarianami z wielu powodów. Produkcja żywności wegetariańskiej jest bardziej ekologiczna i zmniejsza szkody dla środowiska. Wiele osób przestaje jeść mięso z powodów ideologicznych, etycznych lub religijnych.
Badania pokazują, że osoby, które stosują dietę wegetariańską zazwyczaj mają niższą masę ciała. Pozwala to uniknąć nadwagi i otyłości, a co za tym idzie wielu poważnych chorób.
Źródło: https://www.ekologia.pl/kobieta/diety/dieta-wegetarianska-opis-i-zasady-jadlospis-w-diecie-wegetarianskiej,25643.html#dlaczego-wegetarianizm
∆
|
|
Tutaj możecie dowiedzieć się znacznie więcej na temat tej diety.Kochani (bo być może chłopacy też odwiedzają ten poradnik, choć wątpię), mam nadzieję, że nie macie mi za złe, że milczałam tak długo. Postaram się poprawić, mam nawet parę pomysłów na kolejne rozdziały. Zauważyłam też, że mozolnie zbliżamy się do dwóch tysięcy wyświetleń. Nie sądziłam, że będzie ich aż tyle. Z tej okazji zamierzam przygotować jakiś special, jednak totalnie nie wiem co to może być, więc będę wdzięczna za podpowiedzi. Dziękuję wszystkim, którzy jeszcze mnie nie opuścili. 😅
Buziaki!
CZYTASZ
Poradnik Nastolatki
ChickLitZnajduje się tu wszystko, o czym powinna wiedzieć każda nastolatka. Od dbania o siebie, przez sprzątanie pokoju i zarabianie pieniędzy, po ukrywanie rzeczy przed rodzicami. Zresztą zobaczcie same. ••••••••••••••••••••••••••••••••••••• Okładkę wykona...