از پوشک گرفتن کودک

6 0 0
                                    


گام اول: مطمئن شوید فرزندتان آمادگی لازم برای گرفتن از پوشک را به‌دست آورده است

اولین و مهم‌ترین تصمیم در فرآیند از پوشک گرفتن کودک تعیین زمان مناسب برای شروع آموزش است. برای این کار، به کودک خود و توانایی‌های او دقت کنید، نه سنش. اگر نشانه‌های زیر را در فرزندتان مشاهده کردید، آموزش دستشویی رفتن را در برنامه خود قرار دهید:

کودک از رفتار شما در دستشویی تقلید می‌کند؛کودک می‌تواند احساسات خود مانند گرسنگی را به صورت کلامی به شما بفهماند؛کودک درخواست‌های ساده‌ای مانند «برو توپ رو بیار» را می‌فهمد و به آن‌ها عمل می‌کند؛هنگام خیس یا کثیف بودن پوشک، آن را می‌کشد یا به شما خبر می‌دهد؛شما را هنگام رفتن به دستشویی دنبال می‌کند؛می‌تواند لباس‌ها و به خصوص شلوارش را در بیاورد؛می‌تواند بر لگن، سنگ دستشویی یا توالت فرنگی بنشیند؛پوشک کودک به مدت دست کم سه ساعت در شبانه روز خشک می‌ماند؛شروع به وارسی و کنجکاوی درباره اندام‌های بدن خود کرده است.

همچنین، بروز نشانه‌های خارجی زیر نشان از وجود فشار درونی در کودک دارد:

کودک به درون پوشکش زل می‌زند؛در حالت دستشویی کردن چمباتمه می‌زند؛به پوشکش چنگ می‌زند؛پاهایش را روی هم قرار می‌دهد یا آن‌ها را از هم باز می‌کند؛هنگام کثیف بودن پوشکش، به نشانه نارضایتی از خودش صدایی در می‌آورد یا قیافه‌اش را در هم می‌کشد؛هنگام دستشویی کردن، در گوشه‌ای مانند پشت مبل پنهان می‌شود.

هنگام نزدیک بودن ادرار یا مدفوع، نشانه‌هایی مانند پنهان شدن در مکانی دنج و ساکت، توقف بازی، ساکت شدن یا چمباتمه زدن از خود نشان می‌دهد. هنگام دفع به پوشک چنگ می‌زند، صدایی ناشی از ناخشنودی از خود در می‌آورد یا پاهایش را باز می‌کند. بعد از دفع، با کنجکاوانه نگاه کردن به برآمدگی پوشک، واکنش نشان دادن به حس متفاوت پوشک کثیف، از سر گرفتن بازی یا ایجاد سر و صدا اتمام کار را نشان می‌دهد. براساس چنین نشانه‌هایی، فرزندتان آنقدر رشد کرده است که بداند در بدنش چه اتفاقاتی می‌افتد.

چه زمان‌هایی برای گرفتن از پوشک مناسب نیست؟

گاهی با وجود اینکه فرزندتان نشانه‌های گفته شده را دارد، اما کودک در مرحله‌ای از رشد است که شروع آموزش دستشویی رفتن به او و از پوشک گرفتنش فکر خوبی نیست. توجه داشته باشید، اگر کودک به طور کلی در حالتی قرار دارد که مقابل همه مداخلات شما مقاومت می‌کند و اغلب ارتباطات کلامی‌اش به کلمه «نه» محدود می‌شود، شاید بهتر باشد تکنیک‌های از پوشک گرفتن کودک را چند هفته به تعویق بیندازید و تا رسیدن فرزندتان به آمادگی و پذیرش لازم صبر کنید.

برای گرفتن از پوشک زمانی را انتخاب کنید که خودتان گرفتار دغدغه‌ها و مسائل اساسی دیگری مانند نیاز شدید فرزند دیگرتان، فشار کاری، جابجایی منزل، نزدیکی زمان زایمان (حضور نوزاد در خانه موجب کند شدن آموزش دستشویی رفتن به کودک خواهد شد) و موارد دیگر نباشید. همچنین، فصل‌های گرم سال زمان‌های مناسب‌تری برای از پوشک گرفتن کودک هستند، چرا که در این ماه‌ها، دیگر مجبور به شستن لباس‌های سنگین زمستانی نخواهید بود.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Aug 26, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

گرفتن از پوشک ؛ ۶ گام اساسی برای موفقیت در چالش از پوشک گرفتن کودکWhere stories live. Discover now