15. Mýty o stredoveku, ktorým by ste sa MOHLI vo fantasy vyhnúť ako moru

207 24 18
                                    

Mnohé fantasy diela sú zasadené do obdobia, ktoré je inšpirované naším obdobím stredoveku, ktoré však bolo celkom dlhé (vo všeobecnosti sa považuje za začiatok stredoveku 5. storočie n.l. a za koniec 15. storočie n.l.) a preto je v ňom nesmierne veľká variácia toho, ako ľudia žili, ako sa vyvíjali kultúry, atď. Nebola to striktne Doba temna, ako by sa vám mohlo zdať z hodín dejepisu na základnej škole, tento termín už dokonca historici a rôzni iní odborníci už nepoužívajú, lebo je podľa ich profesionálneho úsudku nepresný. 

Poďme však k fantasy. Niektorí ľudia si berú z fantasy príbehov obraz toho, ako to asi "vtedy dávno" vyzeralo - galantní rytieri brázdili krajinou, zachraňujúc jednu princeznú za druhou, poddaní boli všetci chudobní ako kostolné myši, vedecký pokrok bol mimoriadne zabrzdený, ženy sedeli doma a riadili sa heslom "Kinder, Küche, Kirche" (z nemčiny, znamená deti, kuchyňa, kostol, toto heslo bolo používané v Tretej ríši ako vzor pre dokonalé nemecké ženušky) a králi si žili bohémske životy a smeli rozkazovať, ako im len prišlo na um a mohli ste byť radi, ak ste sa dožili 30-ky. 

Samozrejme takto to vtedy doslova nebolo a odpovede na rôzne otázky ohľadom stredoveku si vyžadujú komplexné odpovede, ktoré však nemusia byť ani dostupné kvôli absencií zdrojov (napr. doteraz nikto s istotou nevie, ako sa ženy v tých dobách vyrovnávali s menštruáciou a to ani nehovorím o iných zložitejších témach). Keď je nejaké dielo inšpirované obdobím stredoveku a snaží sa navodiť "faux stredoveké vibes", tak to poväčšine znamená, že za vzor sú autorovi hlavne stredoveké Anglicko a Francúzsko, možnože nejaké to Nemecko alebo iné kraje.

Často sa však jedná skôr o stereotypné zobrazenia toho, ako tomu veľmi pravdepodobne bolo a namiesto toho autor skôr upevní falošné predstavy o tejto dobe v mysli čitateľov. Ak sa chcete tomuto vyhnúť a chcete zakomponovať prvky stredoveku do vášho diela realisticky, tak by ste mali venovať množstvo času študovaniu rôznych zdrojov, ako sú učebnice, vedecké publikácie, časopisy, internet (s týmto samozrejme opatrne), atď. Aby som vám trocha to hľadanie uľahčil, tu vám načrtnem niektoré mylné predstavy o stredoveku, ktoré ste mohli nadobudnúť čítaním fantasy alebo aj pozeraním historicky nepresných filmov a seriálov.

1. HYGIENA BOLA OTRASNÁ

Je síce pravda, že hygiena bola v stredoveku oproti tej našej na celkom primitívnej úrovni, nedalo by sa povedať, že by ju ľudia zanedbávali. Aj keď nemali dostupnú tečúcu vodu, ľudia sa snažili dodržiavať čistotu v rámci svojich možností, či bohatí, či chudobní. Štandardy hygieny sa samozrejme nielen líšili od kultúry ku kultúre, ale aj od osobe k osobe. Aj pre väčšinu obyvateľstva, ktorá nepatrila k vrchným vrstvám, bolo normou si ráno umývať tvár a ruky.

Takisto bolo očakávané, že si človek umyje pred jedlom ruky, keďže nie každý mal k dispozícii lyžičky, vidličky a nože a niektorí ľudia teda museli jesť rukami. Už v týchto dobách existovali rôzne druhy mydiel (ktoré vďaka prímesiam byliniek mohli dokonca príjemne voňať) a ľudia si čistili zuby paličkami (najčastejšie lieskovými) a handričkami z vlnenej tkaniny.

O holenie brady sa starali holiči, lebo vtedy boli zrkadlá pomerne nedostupným artiklom a neodrážali dobre odraz ako tie naše dnešné moderné, keďže boli z úplne iných materiálov. Jediní, kto si mohli dovoliť, dennodenné holenie, boli mnísi v kláštoroch, ktorí sa holili navzájom.

 Jediní, kto si mohli dovoliť, dennodenné holenie, boli mnísi v kláštoroch, ktorí sa holili navzájom

Ups! Gambar ini tidak mengikuti Pedoman Konten kami. Untuk melanjutkan publikasi, hapuslah gambar ini atau unggah gambar lain.
Postrehy z Dračej kaviarneTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang