[RUMAH TERES KELUARGA SALWA ARIANA, 9AM]
Ariana baru sahaja siap mandi dan mengemas katilnya. Sudah menjadi rutin harian seorang gadis untuk pastikan tempat mereka kemas 24jam. Ariana terus menuju ke dapur dan dia melihat bibiknya baru sahaja ingin menyediakan sarapan buat mereka sekeluarga.
Ariana : selamat pagi bikk.. baru nyediain sarapannya ya
Bibik Asti : pagi non Salwa. Iyaa maaf ya telat. Soalnya tidur lewat banget , gak sedar ketidurannya sampai lewat siang.
Ariana : hari ini saya mau masak, bikk rehat yaa.. saya mau mereka merasa masakan anak dara cantik mereka ini hehehe
Bibik Asti : Aduhh nonn.. gausahh dehh. Itu semua tugasnya bibik.. nanti kesian kulit non itu nanti gak cantik kalau buat kerjaan dapur
Ariana : gausahh bik.. saya perlu juga belajar memasak, siapa tahu aja saya punya jodoh awal.. mesti pasangan saya juga bahagia kerna saya udah kebiasaan buat kerja di rumah.
Bibik Asti : baiklahh non.. untung ya jodoh non hehehe
Wahh siapa sangka, Salwa Ariana sangat handal memasak sehingga jiran2 mereka juga terhidu wangi masakan Ariana. Ariana memasak Nasi goreng ayam, Telur dadar , ayam masak merah dan membuat Jus oren serta kopi. Ahli keluarga Salwa juga turun ke dapur untuk menikmati sarapan.
Puan Asma : Sedapnya makanan ni.. siapa yang masak semua ni?
Bibik Asti : lohh ituu Non Salwa yang masak. Katanya rajin, saya udah larang tapi dia tetap mau masak. Belajar awal katanya
En. Ahmadi : Wahh anak ayah boleh la jadi isteri orang ni.. dah usia 19.. nak tak? ayah nak merasa timang cucu ni..
Puan Salwa : ehh abang.. jangan ingat saya pun taknak.. nak harap sorang tu memang tak la.. Iyana je la harapan mak ayah nak ada cucu ni.. boleh kan Iyana?
Ariana : eh ayah dgn ibu ni.. suruh la abang Danny kahwin dulu.. nak tunggu Ariana memang tak lepas la hehe..
Puan Asma : Dah sampai waktunya nak bagitau Ariana tentang plan kita dengan Ibu bapa Airil. Dah lama sebenarnya merancang cuma belum masa yang sesuai
Ariana : Alamakk ibu ayah dah plan apa kat belakang Iyanaa nii.. Iyanaa tak suka main paksa ni ayah, ibu. Kalau dia tak baik untuk Iyanaa macam mana? Iyana cerewet tau pilih pasangan. Lagipun Iyana masih muda nak kahwin bagai ni
En.Ahmadi : Masa Iyana masih baby, mak dengan ayah ada rapat dengan satu keluarga ni. Mak Ayah Airil dan kami setuju nak jodohkan korang dalam tahun ni. Atas dasar menjaga persahabatan yang sudah lama, kami harap Iyana dan Airil dapat la penuhkan impian kami sebelum tanah menimbusi pemandangan. Jangan risau, Andi Airil ituu baik orangnya. Ayah dengan ibu dah pernah jumpa Airil. Dia lembut je percakapan, sopan santun, Hensem lakk tuu. Dia memang sepadan dengan Iyana okay.
Ariana tidak mampu berkata apa-apa kerana dia tidak ingin jodohnya datang awal. Dia amat sayangkan kedua ibu bapanya, abang sulungnya Danny dan adik lelaki bongsunya A'isy. Dia hanya mahu menjaga mereka dan tidak peduli soal jodoh. Ariana juga sangat berwaspada ketika berhubungan.
Apa Ariana mampu lakukan? Dia tidak boleh kecewakan impian orang tuanya dan Ibu bapa Airil. Dia tidak pernah kenal bakal suaminya itu. Bagaimana orangnya, personaliti, dsb. Mungkin Ariana perlu redha walaupun bernikah pada usia muda. Dia tahu itu jalan terbaik untuk masa depannya. Tapi dia berat hati memikirkan
Ariana : Ibu, ayah.... Iyana fikir , Iyanaa ____
YOU ARE READING
Jodoh Paksaanku
General FictionSalwa Ariana , gadis yang baru sahaja masuk usia 19 tahun telah dijodoh paksa oleh ibu bapa nya dengan seorang lelaki yang terkenal di College Mawar iaitu Andi Airil Putera, 21. Perjodohan ini adalah persetujuan ibu bapa Airil dan ibu bapa Ariana se...