غرفة الاجتماعات
خرجت وسط ذهول كل من هو متواجد بالقاعة ... لم يدركوا السبب وراء هذا الانسحاب ولكن الدكتور مالي توقع ان فيري لها دخل بالموضوع خاصتا انها من كانت تتكلم معها قبل ان تغادرهم بهذه الطريقة ...
مالي : فيري ... ايه اللي جرا ...
التفتت اليه وهيا مصدومة منما فعلته ماجي بها ... وخاصتا وهيا تشعر بنظرات الحاضرين اليها ... التفتت لتجده هو وروبرتو معا امامها ...
فيري " بعد ان فاقت من الصدمة " : دكتور مالي ... بتكلمني ...
مالي : في غيرك واقف قدامي ... ايوة بكلمك ... ايه اللي حصل وخلي ماجي تنسحب بالشكل دا ...
فيري : اصلها ... اصلها ... " لتحدث نفسها " ... اقوله ايه دلوقتي بس ... انا غبية ما كنت استني لحد مانكون لوحدينا ... غبائي دا هيوديني في داهية عن قريب ...
مالي : فيري ... اتكلمي في ايه مالها ماجي ... في حد زعلها والا دايقها ...
روبرتو : فيري مش عارف ليه حاسس انك انتي السبب وراء اللي حصل ...
فيري : روبرتو بطل تستفزيني ... انا عارفة انك مش بتطقني زي ما انا مش بطيقك بس بلاش تحشر نفسك بيني وبين صحبتي... فاهم ...
روبرتو : انا عن نفسي فاهم بس عايز اوضحلك حاجة يمكن تكون غايبة عن بالك ...
فيري : اللي هيا ...
روبرتو : اني عمري ما كرهتك ولا فكرت اني مش بطيقك زي ما بتقولي ... انا بعاملك زي ما بعامل ماجي ... بس للاسف انتي ما فهمتيش كدا وفكرتيني بستظرف وبغلس عليكي ... لكن معلش عشان خاطر صاحبتك ...
مالي : ممكن تسكت انت وهيا وحد فيكم يفهمني ايه اللي جرا ... ماجي زعلت ليه وانسحبت كدا ...
فيري : بصراحة دكتور مالي ... انا ضايقتها بكلامي معاها ... بس ما كنتش اقصد اني اضايقها او انها تمشي بالشكل دا ...
مالي : ليه انتي قولتلها ايه ...
فيري : ..............................
مابقاتش عارفة تقوله ايه ...
روبرتو : اكيد كلمتيها في موضوع حسن ... مش كدا ...
فيري " وهيا متنحة " : وعرفت ازاي .......
روبرتو : واضحة ... دي الحاجة الوحيدة اللي بتخليها تتغير في ثانية وتعمل اللي عملته دلوقت ...
مالي : فيري بعد ما الحفلة تخلص ... عايزك في مكتبي مفهوم...
فيري : مفهوم ...
ليتركها هيا وروبرتو ويذهب الي باقي اعضاء مجلس الادارة ...
روبرتو : ليه ما صبرتيش لحد ما الحفلة تخلص وتبقوا لوحدكم...