Jag hade fått mitt skåp och lite böcker och så, och nu var det dags för en lång lunchrast. Jag och Emily gick runt och hon visade mig klassrummen vi skulle ha idag. Skolan var verkligen stor, 3 våningar och massa korridorer och salar överallt. Hur skulle jag hålla reda på allt?
"Ska vi gå till bamba nu, eller är det något mer du vill att jag ska visa?" sa Emily och vände blicken mot mig medan vi gick.
"Bamba?" undrade jag. Vad var det?
"Ja, bamba. Vi säger så här i Göteborg istället för matsal. Jag tror till och med dom säger på hela västkusten om jag inte har fel. Visste du inte det?"
"Nej det gjorde jag inte." sa jag som inte alls var ifrån dom här trakterna. "Men ja, vi kan gå till bamba nu." sa jag med ett leende.
Vi gick en bit och in i en stor matsal. Det var flera ställen man kunde ta till sig mat, vi gick till den närmaste. Det såg ut som någon slags gryta. Jag brukade nästan aldrig äta av skolmaten. Emily gick först och tog en stor portion. Hon såg ut att inte bry sig så mycket om vad andra tyckte. Jag tog en liten klick och massvis med grönsaker.
"Ska du inte ha mer än så?" sa hon och pekade på min bricka. Jag skakade på huvudet och tog en morotsstav från tallriken. Vi satte oss vid ett runt bord och Emily gick för att ta något att dricka. Jag passade på att försöka få en bra utsikt över rummet. Det var många snygga killar här, korta som långa. Populära och dom mindre populära. Det var liksom saker man kunde se även om man var ny.
Efter maten gick Emily iväg för att prata med några av hennes vänner. Jag satt i korridoren ihoptryckt i ett hörn med lurar i öronen. Jag satt på en tyst plats i skolan, det hade Emily själv visat mig. Jag slöt ögonen och drömde mig bort. När jag öppnade dom igen efter några minuter stod en mörkhårig kille längst väggen, med lurar i öronen precis som jag. Han var rätt lång, och han hade stora isblå ögon. Jag reste mig upp lite så jag kunde iakkta han lite extra. Han vände huvudet mot mig och kollade länge in med sina djupa ögon i mina. Han ville inte släppa blicken.
"Alex kommer du?" sa en ljushårig kille som puttade till honom så han nästan ramlade omkull. Han släppte blicken av mig och la ner hörlurarna i sin ficka. Han följde sedan med dom, men han slängde en blick över axeln mot mig innan han försvann bakom hörnet på korridoren. Jag reste mig hastigt upp och började gå mot mitt skåp.
Jaså... Alex är namnet på den killen med dom vackra ögonen. Vem var han?
ESTÁS LEYENDO
Kärlek till döden
Novela JuvenilTess börjar i en ny skola andra terminen i åttan. Hon är inte särskilt populär, och hänger mest med en tjej i sin klass. Men saker blir annorlunda när hon träffar Alexander...