Bab 25

2.3K 68 0
                                    

BAB 25

‘Kenapa ek ? Aku rasa macam Ammar sekarang selalu je malu –malu depan aku ? Macam menyorokkan sesuatu ? Pelik – pelik jelah dia ni.’ Sarah bermonolog sendirian di hadapan computer ribanya . Tangan kanannnya memegan tetikus sambil matanya menumpukan perhatian pada skrin .

Sedang dia asyik mendengar lagu di Youtube , telefon bimbit yang berada di sebelahnya berdering . Terpapar nama Ammar di atas skrin . Sarah tersenyum nipis lalu menjawab panggilan itu . Dia berdehem sedikit sebelum memberi salam .

“Waalaikumussalam .”jawab Ammar .

“Ada apa telefon saya tiba – ni ? Bukan hari ni hari Selasa ke ? Tak ada kerja lain dah ke nak buat ?”tanya Sarah bertalu – talu . Video yang sedang dimainkan di Youtube di’pause’kan sebentar .

“Amboi , banyaknya soalan . Saya tengah tak sibuk , sebab tu saya telefon awak . Awak busy ke ?”jawab Ammar .

“Saya busy ? Tak ada maknanya .”balas Sarah selamba .

Ammar tergelak perlahan . “Err.. Awak , sebenarnya saya ada benda nak bagitahu ni .”terang Ammar .

“Apa dia ? Macam penting je bunyinya.”tutur Sarah .

“Err.. emm… Macam ni , saya ni sebenarnya .. sebenarnya .. sebenarnya ..”

“Sebenarnya apa ?”potong Sarah . Ammar mengurut – urut dadanya tatkala terkejut mendengar sergahan Sarah tadi , mujurlah dia bukan ‘Mat Latah’.

“Err.. Macam nilah , sebenarnya tadi ibu telefon saya dia kata dia rindu dekat awak .”ujar Ammar akhirnya , walaupun dia tahu dia sedang memberitahu perkara yang sebaliknya .

“Owh , benda tu je . Apa yang susah sangat nak bagitahu ? Lagipun saya memang dah niat nak pergi rumah ibu pun petang ni . Okaylah Am , sekarang pun dah pukul tiga lebih kan ? Saya nak kena siap , assalamualaikum .”balas Sarah dan terus memutuskan talian .

Sambil menuju ke pintu bilik air untuk membersihkan diri , Sarah membebel sendirian . “Cakap jelah ibu rindu aku yang nak tergagap – gagap sangat tu dah kenapa ? Betul lah tekaan aku , dia ni memang pelik sikit .”

Selesai membersihkan diri dan menunaikan solat Zuhur , Sarah bersiap ringkas dengan seluar jeans hitam dipadankan dengan kemeja kotak – kotak berwarna biru . Rambutnya yang separas bahu diikat satu . Jam tangan G-Shock  yang berwarna biru gelap dipakaikan pada tangan kirinya . Seketika kemudian , Sarah menggapai telefon bimbit dan beg tangannya di atas meja solek .

Setibanya di tingkat bawah , Sarah mengambil sehelai kerta A4 putih , dia mula mencoret sesuatu di atas kertas itu .

Ma, Sarah keluar pergi rumah ibu sekejap . Sebelum pukul 9 mlm Sarah balik .

Kemudian , dia melangkah ke arah peti sejuk dan melekatkan di atasnya menggunakan fridge magnet . Sarah melangkah ke ruang tamu dan mencapai kunci kereta Perodua Myvi purple  kepunyaannya . Selepas memanaskan enjin kereta , Sarah mula menukar gear dan menekan pedal minyak . Kereta itu mula meluncur laju menuju ke rumah Puan Aisyah .

**********

“Assalamualaikum ,”Sarah memberi salam tatkala sampai di depan rumah banglo dua tingkat itu . Butang loceng ditekan dua kali . Tidak sampai seminit , orang gaji Puan Aisyah , Kak Siti mula keluar dari rumah . Pintu pagar automatik itu mula terbuka sedikit demi sedikit apabila Kak Siti menekan punat pada alat kawalan jauhnya . Sarah memasuki rumah besar itu .

“Puan Aisyah ada di bilik bacaan.”ujar Kak Siti lembut . Sarah mengangguk perlahan . Dia mula mendaki tangga menuju ke bilik bacaan yang dimaksudkan . Memandangkan Sarah sudahpun dua kali menjejakkan kaki ke sini ,dia sudahpun tahu selok belok di dalam rumah ini .

Hanya Kau Yang TerakhirWhere stories live. Discover now