// Néhány kezdő író / blogger barátommal körblogolásba fogtunk, Ceruzanyomok címen. Minden hónapban felvetünk egy-egy ötletet, amiről, akinek kedve és ideje van, ír egy bejegyzést. Páran levél formában írjuk meg a bejegyzést, annak címezve, aki a témát kitalálta. :)
A cikket eredetileg 2020. június 17-én tettem közzé.//
Címzett: Wendy, Réka
Másolatot kap: Agatha, Daremo, Eliza, Morhen, Sethemba
Tárgy: Mi okoz neked írós blokkot?, Hogyan lendülsz túl a felmerülő mélypontokon, amikor írsz?
Kedves Wendy és Réka!
A cikk megírása előtt direkt nem olvastam utána a témának, hogy minél inkább a saját tapasztalataimat, meglátásaimat írjam le. De amiket korábban hallottam, olvastam, azok már valamennyire benne vannak a gondolkodásomban. Ilyen volt, amit emlékeim szerint Varga Bea egyik előadásán hallottam, hogy az embernek vannak visszatérő elakadásai egy történet írása során. Azóta ezeket figyelem is magamon, bár még sok sztorit meg kell írnom, hogy lássam, mi az, ami visszatérő, mi csak adott szövegnél előjött dolog.
Mindenesetre ezen a gondolatmeneten elindulva két részre osztottam a mostani témánkat (lehet, ezt is hallottam valahol, de már nem emlékszem): Előbb az időszakhoz kötődő, visszatérő elakadásaimról írok, aztán olyanokról, amik valamilyen történéshez kapcsolódnak.
Mindegyik végén írok pár sort, hogy nekem mi szokott segíteni, vagy mivel próbálkoztam már, de ezek nem titkos varázslatok, lehet, hogy nekem bejött, neked nem fog, vagy épp fordítva, esetleg te tudsz valami jó megoldást. Én a magam részéről úgy gondolom, hogy kísérletezni kell, én is azt teszem. : ) Olvasgatok módszereket, másoknak mi sikerült, kipróbálom, aztán lassan majd kialakul, nekem mi válik be. Már ahol és amikor tényleg kell is valamit csinálni. : )
Most az első, a következő cikkben a második csokorról fogok írni.
Időszakhoz kötődő blokkok
1. Nagy "életúti blokk"
2. Írás előtti blokk, ötletelés időszaka
3. Írás közbeni blokkok
A. Elkezdeni
B. Kritikus, fontos jelenetek
4. Írás utáni blokk
Eseményhez kötődő blokkok
1. Ha történik valami az életemben
2. Ha nagyon jó könyvet/novellát olvasok
3. Ha rossz könyvet/novellát olvasok
4. Ha túlzottan beengedek valakit az alkotói folyamatba
5. Bétázás után XD
6. Írnék, de nincs ötletem
Időszakhoz kötődő blokkok
1. Nagy "életúti blokk"
Nem vagyok még olyan idős, ilyen nagy, több éves kihagyásom csak egyszer volt, abból jöttem ki úgy két-három éve. (Erről és a lehetéges okáról már írtam .) De nem tartom kizártnak, hogy lesz még.
A lényeg röviden, hogy mikor több év kihagyás után újra szerettem volna írni, ott ültem és pislogtam, hogy még egy nyúlfarknyi novellát se tudok összehozni, holott tizenévesen már regényekben gondolkodtam. Nem volt ötletem, nem tudtam, hogy álljak neki, totál üresség.
KAMU SEDANG MEMBACA
Gondolatok az írásról (és kapcsolódó témákról)
AcakNem csak írok, sokat gondolkodok is az írásról. Ha felfedezem egy hibámat, visszatérő szokásomat, ha elakadok, és keresem, miért, ha a rengeteg olvasott írástechnikai tanácsból kiválasztom, melyiket fogadjam meg, ha döntök arról, nevezzek-e egy pály...