part 1(intro)

549 11 0
                                    

Kringgggg. Bunyi loceng sekolah aku yg menunjukkan telah habisnya waktu sekolah yg amat letih. Btw nama aku izz but dont know lah pasal nama panjang aku.. hehe sorry😅..

Aku anak dato' rizki with my mom amyrha but my mom dah pass away for 3years ago.
Papa aku ni asyik dgn kerja kerja kerja smpai makan minum aku terabai.. nasib la ada bibik.. ups terlupa... Aku ni anak tunggal.. so tak lah susah sngt nak jaga hati adik beradik hmmmm..

"Minggu depan papa nak outstation lagi...
Aduhh" keluh aku dalam hati..
Punya lama aku tunggu depan pintu pagar sekolah...
Sampai pon driver aku dengn van putih yg agak mewah tambah tercalit pula tulisan vellfire...

Sesampai ja van tu terus aku terasa bagai seribu mata memandang.. maklum lah.. dari dulu lagi papa nak hantar aku ke sekolah anak org kaya but aku still dengn pendirian aku.
Bagi aku sekolah biasa ni lagi best... Cikgu pula ikhlas je sampaikan ilmu hmmm...

Aku mula melangkah naik ke kereta tiba tiba aku terpandang kawan rapat aku Amin yg mukanya agak muram... Terus aku beritahu driver untuk tunggu sekejap...
Aku menghampiri Amin yg duduk di pondok bas bersebelahan pintuk pagar.

"Amin kenapa ni" sapa aku

Amin dengn muka agak terkejut biawak melihat aku..
*Oi izz, terkejut aku... Papa aku suruh naik bas sebab dia x dapat datng.. bnyak kerja katanya... Hmmm" amin menjawab dgn panjang lebar...

"Alah, macam x biasa je kau... Jom la naik dgn aku... Lagipon van tu kosong je.. aku pon boring jgk nii.. boleh la borak" ajak aku

"A'a boleh jgk" balas amin dgn singkat

Aku pon belalu dgn amin meninggalkan kawasan sekolah...
Dalam perjalanan tu aku pun bersembang lah dgn amin pasal homework then bnyak la jugak kitorang bersembang...

Maklum laa aku ni dah lama x dpt bersembang.. dalam kelas pon Amin ni asyik sibuk je memanjang... Tapi result exam x juga dpt lawan aku haha...
Btw amien ni handsome juga but nak buat mcm mna aku ni lelaki... Kalau x dah lama aku terkam eiiii...

"Dah sampai rumah Amin" sapa driver yg memberhentikan perbualan kami
Driver ni pon dah masak dah jalan nak ke rumah Amin kes bulan lepas papa Amin kerna outstation then kitorang pon pergi and balik sekolah sekali sebabnya papa aku and papa Amin kawan sebabtu aku pon bff dgn Amin..

"Bye nnti jumpa dekat skolah" kata Amin sambil tutup pintu van dan berlalu ke rumah yang diorang sekeluarga sewa dan menetap..

Actually aku dan Amin dah berkawan rapat hampir dua tahun then tahun depan dah masa untuk kami berperang untuk pt3

"Okeh dah sampai" sapa driver pak abu yg menghilangkan lamunan aku
Sejak bila masa kereta ni bergerak aku pon taktahu...

"Ya thnks pak abu" jawab aku dan dibalas senyuman manis pak abu yg kini dah berumur.. setia je org tua ni kerja dgn papa dari aku kecil lagi hmmm...

Aku masuk bilik, mandi, then terus hempaskan badan atas katil bercadar putih aku yg empuk
Dah letih agaknya.. aku pon entah tak tahu bila dan how aku boleh terlelap

Sampai aku terdengar ketukan pintu bilik aku yg agak kuat kedengaran suara makjah a.k.a bibik aku
"Ya makjah"  jawab aku
Lalu solat asar yang agak ketinggalan

Lepas bagi salam
Papa pula mengetuk pintu
"Izz dah solat ke belum" tanya papa

"Dah papa" jawab aku ringkas

"Dah, meh turun makan" ajak papa

Aku pun terus turun untuk makan...
Dari tadi lagi perut aku ni berbunyi hmmm
Lupa pulak, maybe sebab persent letih aku lagi tinggi kot dari lapar....

Makanan dah terhidang di meja makan
Di dapur tingkat dua rumah aku
Well.. rumah aku ada dua dapur.. satu lagi ada dekat ground untuk tetamu yg datang... So boleh la makjah masak dekat bawah...

Dapur yg atas ni agak private untuk family jerr...

Seusai menjamah makanan yg sedap...
Sambil kami makan tiada apa suara yg keluar... Papa memang pantang kalau cakap time tgh makan...

"Minggu depan papa nak outstation?" Tanya aku, mulakan perbualan

"Ya sayang," dengn lembut papa membalas

"Lama x?" Tanya aku lagi dengn muka mencuka

"Hmmmm dua bulan kot.. kalau siap awal projek tuu papa balik la awal... Alolo izz kan dah besar... Lagipon makjah kan ada, pak abu pon boleh hantar n ambik izz sekolah... Kalau nak ke mana pon boleh je pak abu hantarkan" balas papa dengn nada memujuk aku yg muka dah mula mencuka.

"Baik papa" balas aku singkat

Aku terus naik ke ats masuk bilik dan tiba tiba rasa hangat di pipi mengalir.. ya aku menangis x tahan dgn papa yg asyik kerja n rindu pula dekat arwah mama

Makin laju air mata aku mencurah sebak aku...

Papa masuk bilik lalu peluk aku then
"Izz jgn nangis boleh? Papa mintak maaf...
Papa janji nnti balik papa bawak hadiah yg paling istimewa dekat kamu" pujuk papa

Air mataku makin perlahan mengalir akhirnya berhenti dalam hangat pelukan papa dah lama aku x dipeluk
Papa mengelap air mata aku

            -to be continue-.

Kisah Aku Dan DiaWhere stories live. Discover now