1. Luku. Osittain noita.

97 8 3
                                    

"Azar!" ääni huusi tulivuoren sisään rakennetussa kodissa, mutta se ei kuitenkaan kuulunut vuoren ulkopuolelle. 17-vuotias tyttö kiirehti laavaportaita alas. "Mitä nyt äiti?" tulen väriseen pitkään mekkoon pukeutunut Azar Flame kysyi äidiltään, jolla oli samanlainen mekko, ja jonka hiuksetkin olivat leiskuvan oranssit. "Koska lähdet noita kouluun, sinun täytyy myös asua samanlaisessa kodissa kuin he", rouva Flame kertoi. "Muutanko omaan kotiin?" Azar innostui. Hänen äitinsä pudisti päätään. "Muutat erään ystävättäreni perheen luokse", hän ilmoitti hymyillen. "Mitä?" Azar älähti.

"Kuulit kyllä. Ystäväni Dorea on luvannut huolehtia sinusta, kun olet koulussa. Hän on noita", rouva Flame selitti. Azar huokaisi ja heilautti lyhyitä tummanruskeita hiuksiaan. "Lähdet tänä iltana. Koulujuna lähtee huomenna kello yksitoista. Dorea saattaa sinut sinne", hänen äitinsä ilmoitti ja Azar raahautui takaisin omaan huoneeseensa aikomuksenaan pakata matka-arkku lähtökuntoon. Hän toivoi vain, että Dorea olisi mukava ihminen, jonka kanssa olisi helppoa keskustella.

***
Samoihin aikoihin erään velhoperheen kotona. "James ja Sirius alas ja heti!" rouva Potter huusi Godrickin notkossa sijaitsevan kartanon alakerrassa. Portaista alkoi kuulua ryminää ja hetken päästä portaisiin ilmestyi kaksi poikaa. Molemmilla oli mustat hiukset, toisella epäsiistit ja joka suuntaan sojottavat, toisella huolitellut ja hurmaavat. James Potter ja hänen paras ystävänsä, joka asui nykyään hänen luonaan, katsoivat rouva Potteria kysyvästi. "Saatte luvan siivota huoneenne ja pakata tavaranne jo tänään. Meille tulee vieras", Jamesin äiti käski. Pojat alkoivat heti väittämään vastaan.

"Hänen nimensä on Azar Flame, eikä hän ole tavallinen noita, joten saatte luvan käyttäytyä siivosti häntä kohtaan", rouva Potter ilmoitti korottaen ääntään. Pojat vaikenivat. "Tyttö?" Sirius hämmästyi. "Azarin äiti on hyvä ystäväni ja hän on pyytänyt minua ottamaan Azarin meille asumaan täksi vuodeksi ja saattamaan hänet junalle syyskuun ensimmäisenä päivänä", rouva Potter selitti. Siriuksen silmiin ilmestyi toiveikas pilke. "Kuinka vanha hän on?" poika uteli. "Sirius!" rouva Potter parahti ja pudisteli epätoivoisena päätään. "Hän saa kertoa itse, jos haluaa", nainen tokaisi ja marssi keittiöön.

James ja Sirius katsoivat toisiaan innostuneina. "Ei ole tavallinen noita", James ihmetteli, kun he kiipesivät takaisin yläkertaan siivotakseen huoneensa. "Onkohan hän osittain veela?" Sirius pohti. James kohautti olkiaan ja jätti Siriuksen pohtimaan tyttöä itsekseen. Hän meni huoneeseensa ja alkoi keräillä vaatteita ja tavaroita. Puolen tunnin kuluttua huone oli siisti ja kun James meni katsomaan miten Sirius edistyi, hän hämmästyi huomatessaan Siriuksen huoneen olevan puti puhdas. "Valmiina tapaamaan Azar?" Sirius virnisti kysyvästi. James nyökkäsi ja pojat kiirehtivät alakertaan odottamaan.

***
Azar hyvästeli äitinsä suuren kartanon pihalla ja huomasi sivusilmällä ikkunoissa liikettä. Häntä alkoi jännittää, mutta luonteensa vuoksi hän ei todellakaan halunnut myöntää sitä kenellekään. "Nähdään sitten kesällä", rouva Flame sanoi halatessaan Azaria vielä kerran. "Nähdään", Azar huikkasi ja rouva Flame katosi paikalta. Syvään henkeä vetäen Azar asteli kartanon ovelle ja koputti siihen terävästi. Aivan kuin joku olisi odottanut jo oven takana, se lennähti auki ja ovella seisoi mustatukkainen nainen, joka oli hiukan lyhyempi kuin Azar itse. "Tule vain sisään Azar", nainen kehotti ystävällisesti hymyillen.

Azar olisi helpottunut ystävällisestä vastaanotosta, jos hän ei olisi huomannut rouva Potterin takana kahta aavistuksen verran häntä pitempää poikaa. Azar nielaisi. Hänen äitinsä ei ollut kertonut mitään rouva Potterin pojista, ei edes sitä, että tällä oli mitään poikia. "Tässä ovat poikani James Potter ja ottopoikani Sirius Musta", rouva Potter esitteli ja pojat tervehtivät häntä vilkaisten samalla toisiaan. Azar nyökkäsi epävarmana. "Te voisitte tutustua toisiinne sillä välin, kun laitan jotain syötävää. Pojat, näyttäkää Azarille hänen huoneensa", rouva Potter kehotti ja lähti keittiöön. Syntyi kiusallinen hiljaisuus.

"Niin se huone. Haluatko kantoapua?" James kysyi vilkaisten Azarin matka-arkkua. "Ai...kiitos",Azar sopersi ja antoi poikien kantaa hänen tavaransa yläkertaan. Itse hän seurasi perässä katsellen ympärilleen. Kun he olivat päässeet Azarille varattuun vierashuoneeseen, he istuivat sängylle miettien puheenaiheita. "Kuinka vanhoja te olette?" Azar kysyi, koska vihasi hiljaisuutta. "Seitsemäntoista", pojat vastasivat yhteen ääneen. Azar nielaisi. "Oikeasti. Niin minäkin", hän vastasi esittäen rohkeampaa kuin todellisuudessa oli. Hän ei ollut ennen tavannut ikäisiään poikia. Siriuksen silmissä oli kummallinen pilke, mikä häiritsi Azaria.

"Äiti kertoi, ettet ole tavallinen noita", James aloitti epävarmana. Azar huokaisi. "Se on totta", hän tunnusti. "Millä tavalla sinä poikkeat tavallisesta?" Sirius uteli virnistäen. "Olen ihmisfeeniks", Azar selitti. Pojat tuijottivat häntä ihmeissään. "Mikä?" Sirius kysyi. "Ihmisfeeniks. Kai te tiedätte mikä feenikslintu on?" Azar kysyi ja pojat nyökkäsivät. "No. Minä...tavallaan niin kuin elän...tulessa. Ja osaan muuttua feenikslinnuksi", Azar selitti. James ja Sirius katsoivat häntä suut auki. "Haluaisitko näyttää meille?" Sirius kysyi kerrankin varoen. Azar pudisti päätään. "Se ei ole mikään yksinkertaisin juttu. Sitä paitsi, tämä talo voisi syttyä tuleen, kun muuntaudun", hän pahoitteli.

***
Illalla, kun Azar kävi nukkumaan, hän tiesi jo yhtä sun toista Potterien perheestä, johon hän laski myös Siriuksen. Hän katseli tähtitaivasta huoneensa ikkunan verhojen välistä ja yritti kuvitella, miltä Tylypahka näyttäisi. Hän oli kuullut, että koulu oli linna, ja että sen tiluksilla oli järvi ja huispauskenttä. James ja Sirius olivat kertoneet hänelle kaiken huispauksesta, velhojen urheilulajista, jota pelattiin luudanvarsilla 50 jalan päässä maasta. Azar ei edes tajunnut nukahtaneensa laskiessaan kirkkaita tähtiä.

Girls from different worldsWhere stories live. Discover now