Bab 1🐿️

51 6 8
                                    


Azan berkumandang menandakan telah masuk waktu subuh. Burung-burung berterbangan mencari makanan untuk mengisi perut. Dedaun mula berdiri daripada ditimpa embun yang mula menghilang.

"Knok.knok.knok." bunyi ketukan pintu.

"Angoh bangun!! Beso jalo doh nok suruh orang gerok jugok! Ganelah kat universiti." Kata ibunya Puan Muna.

   "Orww...Org bangun doh." Omog Mastura sambil menguap. Tidak mahu mendengar bebelan si ibu, Mastura terus bergegas bangun dan mencapai tuala yang tersangkut di pintu untuk mandi.

          Ouh lupa pulak nak kenalkan diri. Hehehe. Okey nama aku Mastura Diana bt Mahmud. Aku seorang student di Universiti Malaya(UM) dalam jurusan ekonomi dan hari ini merupakan hari terakhir cuti semesta ke-2 bermakna esok aku akan pulang ke universiti.

          Seusai mandi, mastura bergegas menunaikan solat subuh dan  turun ke dapur setelah mendengar bunyi periuk dan sudip berlaga dan menghidu aroma yang enak.

"Ermmmm, sedak errr bau. Ibu masok nape orww?"

Tanya Mastura sambil berjalan mendekati ibunya lalu memeluk Puan Muna dari belakang.

"Wak nasik goreng cine jerrr. Siap baru turun kalu x dok turun lagi ning". Kata Puan Muna sambil membebel.

"Hihihi, sory lah angoh  siap akdi. Aboh, along ngan adik mne x napok pom?" Tanya Mastura.

          Tiba-tiba, "WARRR"....

"ya Allah" serentak mastura dan ibunya Puan Muna beristigfar apabila disergah dari belakang.

"Mende main ahu mg ning. Kalu orang ade sakit jatung x ke mati?"bebel mastura kepada adiknya Murni Dayini.

"Alah orang gura errr tu pom maroh. Ibu x maroh pom orkk bu?" Tanya Murni sambil memeluk ibunya Puan Muna.

"Ermmm. Angoh nk gi esk barang cukup lake doh kee? Takx ende nok kene beli?" Tanya Puan Muna kepada anak perempuan sulongnya itu.

"Cukup lake doh. Cume nok bali makanan errr sikit hok lain bereh doh".

          "Nape bising-bising pepagi ning?" Tanya Encik Mahmud abah Mastura yang sedang menuruni tangga bersama along, Muiz Daiyan menuju ke dapur untuk bersarapan.

"X tahulah awok dia. Baloh sokmo pagi-pagi.Doh mari makang x baik baloh depang rezeki. Angoh cedok nasik ke aboh ngan along." Suruh Puan Muna. Usai makan, Muiz Daiyan menolong adik-adiknya mengemas sambil berborak.

"Along kekgi temang angoh gi keda ehhh? Angoh nok beli makanang siket errr wk stokk nk gi kang." kata mastura sambil menggaru kepala dan tersengih.

"Okey! Tapi angoh kene blanje along aiskrim hok mahal se." Kata Muiz Daiyan sambil tersengih macam kerang busuk.

          Begitulah keadaan keluarga mereka apabila bercuti. Sebelah malam pula , mereka sekeluarga menghantar Mastura ke stesan bas untuk ke universiti. Bermulalah sesi bersalaman dan nasihat sementara menunggu bas bertolak.

"Angoh jage diri molek dinung, kalu ade nape-nape tepon ibu derah. Bangun awal ni kalu x gerok x bangun. Ingat pesan ibu.
"pesan Puan Muna.

  "  Ya ibu angoh ingat. Sapa jer dinung angoh tepon lalu ibu. Okey?" Balas Mastura.

🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️

Ok tak. Korang faham tak??

Kalau tak faham cakap je. Nanti saya tolong fahamkan. Cerita ni dari kawan saya. Dia takda wattpad so saya yang akan update and edit sikit sikit.

Bab 2 nanti insyaallah akan berdialog kl.

Sebelum tu tolong vote, view and follow saya ok. Nk share pun boleh

Benci Jadi Cinta [ On Going ]Where stories live. Discover now