Bermulalah rutin harian aku sebagai seorang pelajar universiti. Pagi ini seperti biasa aku bersiap-siap untuk ke universiti.
"Bergema takbir raya. Apasal mood raya aku pagi ni? Ah lantak arrr yang penting aku happy." Omel Mastura.
"Kring.kring.kring.kring."
"Siapa pulak call aq pagi-pagi ni. Potong mood betul lah." Bebel Mastura.
"Eh hidayah." Kata Mastura dalam hati.
"Assalamualaikum dayah, Weh lama arr tak jumpe kau. Kau sihat artt?"
"Waalaikumussalam. Aku sihat. Lame hotak kauu baru 3 minggu tak jumpe dah glabah minah ni."
"Tak baik arr kau cakap aq cam tuuu. Aku rindu kau. Kau tak tau."
"Yelah. Yelah. Aku pun rindu kau. Weh kau dah pergi kelas ker belum?"
"Aku tengah siap-siap arr ni. Kenape?"
"Kita pergi skali nk? Aku ambik kau? On tak?"
"Okey jugak tu. Taklah habis duit aku tambang teksi."
Oh yaa. Hidayah ni sebenarnya kawan aku dari sekolah menengah lagi. Kitorang ni boleh dikatakan macam belangkas kat situ ada hidayah kat situ ada aku..hahahahah. kitorang memang tak boleh dipisahkan 'bak kata oamputeh bestfriendforever' haa giteww..
🦁🦁🦁
Di kafeteria kelihatan Fikry sedang menunggu seseorang sambil membuat assingment yang diberikan oleh Prof. Rohaya.
"Weh Fikry, dah lama kau tunggu? Sorry arrr aku terlambat bangun tadi. Jam aku habis beteri." Kata Syafiq sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal.
"Takde lah lama sangat. Aku pun baru sampai dalam 10 minit lepas. Tulah kau aku dah cakap, buang jer jam kau tu bukan ada fungsi pun." Bebel Fikry.
"Ala janganlah majuk. Org laki majuk tak eloklah lagipun aku dah mintak maafkan."omel Syafik.
Kalau korang nak tahu, Syafiq Dahlan dengan Fikry Husni ni sebenarnya kawan satu sekolah Mastura dan Hidayah. Mereka pun belajar satu universiti tapi Mastura dengan Hidayah tak pernah tahu pun yang mereka satu U sebab tak pernah jumpa. Dan mereka pun tak tahu yang Syafiq dengan Fikry ni sebenarnya satu course dengan diorang.
"Ehh jomlah masuk kelas. Kan tak pasal pasal mengamuk Prof. Jamil tuu. Bukan boleh percaya sangat dia tuu. Mood berubah ubah kalah pompuan." Kata Syafiq sambil mengemas barang milik Fikry dan bergegas menuju ke dewan kuliah.
🦁🦁🦁
Di perpustakaan, Kelihatan Mastura dan Hidayah sibuk mencari bahan rujukan untuk kelas akan datang.
"Weh, kau tau tak Fikry Husni yang satu sekolah dengan kita dulu tuu. Dia belajar kat sini jugaklah weh!" Kata Hidayah.
"Fikry Husni mane pulak nii?" Soal Mastura.
"Fikry yang nerd nerd tuuu. Anak ketua pibg sekolah tuuu. Takkan kau dah lupa kutt." Terang Hidayah.
"Jap." Fikir Mastura sambil menongkat dagu dan kepalanya didongak ke atas.
"Haaaa. Ingat. Ingat. Ingat. Yang pengawas tu kan?"
"Haaa ingat pun kau. Aku ingat nak luku kepala kau tadi." Kata Hidayah sambik menunjukkan gaya meluku kepala.
"Mana kau tahu?" Soal Mastura dengan riak curiga.
"Tadi masa kelas, si Awina tanya aku satu sekolah ke dengan si Fikry tuu? Aku pun pelik. Aku tanya dia mana dia tahu pastu dia tunjuk yang si Fikry tuu ada kat belakang. Rupanya dia satu course dengan kita. Kita jer yang tak perasan." Kata Hidayah sambil ketawa yang ditahan-tahan. Almaklumlah mereka sekarang berada di perpustakaan. Bising sikit adalah yang mula menjeling.
"Fikry sorang jer?" Tanya Mastura.
"Entahlah. Dengar kata dua. Tapi yang sorang lagi tuu aq tak pasti siapa. Yang pasti lelaki." Jawab Hidayah bersahaja sambil jarinya ligat menari di skrin telefon pintarnya untuk mencari ig milik Fikry Husni.
"Weh, kau tengok ni! Hensem dia sekarang errr." Kata Hidayah sambil menunjukkan gambar terkini milik Fikry di ig kepada Mastura.
"Ha'a lah weh. Tapi..Wait. Wait. Wait. Ni bukan ker laki poyo si Syafiq Dahlan tu kan?" Tanya Mastura Diana apabila melihat gambar dua orang lelaki memakai baju universiti mereka kepada Hidayah Asna.
"Yerlah wehhh, diorang satu universiti dengan kita lah. Tapi bukan ker si Syafiq ni musuh kau er?" Tanya Hidayah sambil memandang Mastura.
🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️🐿️
Hai. Saya nak cakap sikit. saya akan update cerita ini setiap hari sabtu tau..So saya harap korang semua sabar menunggu😉
17/10/2020
YOU ARE READING
Benci Jadi Cinta [ On Going ]
RomanceCinta sejati? Wujudkah? Itulah persoalan yang selalu bermain difikiran Mastura Diana, seorang pelajar Universiti Malaya dalam jurusan ekonomi. Hampir kesemua lelaki yang dikenalinya membuahkan rasa benci di hati terutama Syafiq Dahlan yang merupakan...