405.Ders Rûm Sûresi 16-24

14 3 8
                                    

405. Ders :

21. Cüz, 30. Sûre, 405. Sayfa
Rûm Sûresi
16-24. Âyet-i Kerîm'eler.

 بِسْــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمـٰـنِ الرَّحِيــــــمِ


16

وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَلِقَاء الْآخِرَةِ فَأُوْلَئِكَ فِي الْعَذَابِ مُحْضَرُونَ
"İnkâr edip âyetlerimizi ve ahirete kavuşmayı yalanlayanlara gelince, işte onlar azapta kalmak üzere getirilmişlerdir."







17

فَسُبْحَانَ اللَّهِ حِينَ تُمْسُونَ وَحِينَ تُصْبِحُونَ
"Öyle ise akşama girdiğinizde, sabaha kavuştuğunuzda Allah'ı tesbih edin."





18

وَلَهُ الْحَمْدُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ
"Göklerde ve yerde hamd O'na mahsustur."

وَعَشِيًّا وَحِينَ تُظْهِرُونَ
"Gündüzün sonunda ve öğle vaktine girdiğiniz de de (Allah'ı tesbih edin)."

Ayet, "bu vakitlerde Allahı tenzih edin ve O'na hamd ü senada bulunun" manasında bir ihbardır.[1>

Bu vakitlerin özellikle nazara verilmesi, bu vakitlerde Allahın kudretinin daha zâhir görülmesinden ve nimetlerinin yenilenmesindendir. Veya ayetten murat şudur: Bu vakitlerde meydana gelen "konuşan şahitler", Allahın münezzehiyetine ve gök ve yer ehlinden temyiz gücüne sahip olanların hamdine layık olduğuna delâlet eder.[2>

Ayette tesbihin akşam ve sabah için özel olarak tahsisi, bu iki vakitte kudret ve azamet eserlerinin çok açık olmasındandır. Hamdin gün sonuna ve ortasına tahsisi, nimetlerin yenilenmesinin o iki vakitte daha zâhir olmasındandır.Ancak bu iki vaktin diğer iki vakte atfedilmesi de caizdir. Bu durumda "Göklerde ve yerde hamd O'na mahsustur" kısmı, bir cümle-i mu'teriza yani ara cümle olur. İbnu Abbastan şöyle nakledilir: Ayet, beş vakit namazı cem eder.

"Akşama girdiğinizde" ifadesi, akşam ve yatsı namazlarına, "sabaha kavuştuğunuzda" ifadesi sabah namazına, "aşiyyen" ifadesi ikindi namazına, "öğle vaktine girdiğinizde" ifadesi de öğle namazına işaret eder. Bundan dolayı Hasan-ı Basri ayetin Medenî olduğunu iddia etti. Ona göre Mekkede namaz iki rekat olup herhangi bir zamanda kılınabiliyordu. Beş vakit şeklinde farz olması Medinededir. Ekser âlimler ise, beş vakit namazın Mekkede farz kılındığını söylerler.

Hz. Peygamberden şöyle nakledilir: "Her kim bolca sevap almak isterse "Öyle ise akşama girdiğinizde, sabaha kavuştuğunuzda Allah'ı tesbih edin..." ayetini okusun."

Keza, yine O'ndan şöyle rivayet edilir:

"Her kim sabaha girdiğinde bu ayeti okursa gece kaçırdıklarını telâfi eder. Her kim de akşama bu ayeti okursa gündüz kaçırdıklarını telâfi eder."







19

يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ
"O, ölüden diri çıkarır."

Mesela insanı nutfeden, kuşu yumurtadan çıkarır.

وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ
"Ve diriden ölü çıkarır."

İnsan ve kuştan da nutfe ve yumurta çıkarır.

Veya hayatın peşinde ölüm gelir. Ve ölümü hayat takip eder.

✔️3- Kur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz 📚Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin