Part 148 : LEPASKAN SEGALA

128 0 0
                                    


Sangat tidak Amran sangka, Salim juga tiba2 menunjuk minat utk bekerja di KFC. Katanya, dia secara tak serius memberitahu ibunya tentang temu duganya semalam. Tanpa diduga, ibu Salim sangat merestui jika Salim bekerja di KFC. Hal adik2 Salim bukan halangan. Walaupun masih ramai yg bersekolah, namun masing2 sudah pandai mengurus diri sendiri.

Tinggal hal Amran sahaja. Ikutkan Amran, dia juga mahu menyertai rakan2 yg lain. Namun, tanggungjawabnya memandu van utk menjual getah tidak akam boleh diganti. Panjang lebar persoalan itu dibincangkan, namun hasilnya buntu. Sudahnya, masing2 pulang ke rumah. Amran juga perlu mempersiapkan diri utk melaungkan azan Zohor di surau.

Hari ini berlalu dengan pantas. Amran banyak berehat sahaja di rumah, mengenangkan nasibnya. Seolah tiada apa yg boleh diperjuangkannya utk diri sendiri. Cintanya terlepas. Cita2nya juga perlu dilepaskan. Semuanya utk org lain. Amran melepas keluhan yg berat.

PAKCIK LATIF: Monung yo.. Kojo camno, Bong?
AMRAN: Ok yo bah. Tadi yo tak dapek jua. Tak bukak lak stor.
PAKCIK LATIF: Takpo la tu. Mujur jugak semalam motong. Kut tak, campur hari ni, cuti duo hari jadi eh.
AMRAN: Boto jugak tu. Cumo eh hari ni bukan cuti. Kojo, tapi takdo joki.
PAKCIK LATIF: Apo nak dibuek an..
AMRAN: Bah.. Ombung ingat nak kojo kek Bahau la. Buleh tak, bah?
PAKCIK LATIF: Kojo apo?
AMRAN: Kentaki. Semalam sajo2 masuk interbiu. Gaji eh pun buleh tahan.
PAKCIK LATIF: Abih tu camno van gotah? Sapo nak bawak?
AMRAN: Tu la masalah eh.
PAKCIK LATIF: Kau nak kojo mano pun abah tak kisah doh. Cumo eh.. Timbang an boto2, mano yg lobih ponting. Ramai org bergatung harap kek kau skrg ni.

Amran akui kebenaran kata2 ayahnya. Nampaknya dia tetap terpaksa lupakan hasratnya sendiri demi org lain.

Amran dan Rakan-rakanWhere stories live. Discover now