Dayah masih membaca buku lagi di cafe. matanya yang terlalu fokus sampai orang sekeliling tidak diperdulikannya.
"Kak!!" Kata irahh yang tiba-tiba datang. aikk perempuan ni? busy nampak? tak pernah dia nampak kakaknya begitu.
"Kau nak apa. aku busy lah. kau tahu kan aku ada exam sekejap lagi. aku tengah brlajar ni"." kata dayah.
"Kau ada exam.. aku pun ada..kita kan kembar. Kau ni biul ke??. Kembar kau pun dah lupa. ke kau dah tak anggap aku sebagai kembar kau? kau biar betul dayah?!! kakak!! " Marah irahh. Sakit pulak hati kita ni lah!
"Dah lah aku nak baca buku ni.. lagi 15 minit nak masuk kelas. Kau jangan ganggu aku" marah dayah. Pantang ada orang ganggu dia sikit. Otak aku ni pun dah nak pecah belajar!
"Kau memang lah kakak.. hari ni exam hari ni nak baca buku. Dah lah bye!!" Kata irahh. Dia nak masuk awal dalam kelas. Kelas dia bukan sama. Dayah amik pendidikan awal kanak-kanak. irahh pula ambil perniagaan.
Tengah sedap-sedap dayah membaca buku.. bukunya diambil dan dicampakkan ke atas lantai. eh adab mana adab? sakit pulak hati kita ni"
"Woii.. irahh kau.." kata-katanya terhenti apabila melihat lelaki yang dikenalinya. tak lain tak bukan.. jeon jungkook!
"Woii!!! Kau jungkook.." marah dayah.
"Hello dayah.. kawan lama.. sihat??. Eh kau tak sihat kan??.. kau nigila. hahahahahaha" kata jungkook.
"Hotak kau.. kau baling ilmu aku tau.. boleh tak jangan kacau aku ANAK JEON!!!.." kata dayah.
"JEON??. Nama samaran aku ke?..Thanks lahh.." kata jungkook. Hidungnya semakin kembang.
"Kau jangan perasan. kau lupa ke nama ayah kau siapa??. Ya Allah kesian ye diaorang dapat anak macam kau ni. Anak lupa bapak! Dah pergi sana" Kata dayah. Dia terus beredar dari situ. Sempat kakinya membentes kaki jungkook. Lelaki itu pun tersungkuh.
"Weyy kau okey tak??" Kata jin . Dia hanya melihat dari belakang. Kalau dia menyebok.. kang nanti ada yang botak esok pagi.
"Weyy jungkook.. muka kau ada taik kucing lahh!!" Kata suga pula.
Jungkook terus memegang muka dia.
"Ishh.. siap kau dayah. Aku akan balas dendam.." marah jungkook . Dia terus ke bilik air.
Di kelas.
Dayah tekun dengan kertas examnya. Kalau tak tahu nanti dia hentam jelah. Dah selalu buat macam tu.. tapi lulus jugak.
"Madam. sorry lambat.." kata jungkook yang masuk dari kelas.
"Dah lah lambat.. berlengah lengah lagi.. cepat duduk.." marah cikgu anis.
Jungkook pun duduk. Sempat lagi dia merenung dayah. Dayah hanya menjeling kearah jungkook. ingat aku kisah dengan jelingan kau tu? tak bawak masuk kubur pun lah!
Peperiksaan pun sudah tamat. Dayah terus keluar selepas menjawab exam manakala jungkook masih lagi menjawab exam.
Dayah duduk di pondok sambil menunggu kawan-kawannya.
"Woii.. kau buat hal lagi ye??" Aida memulakan topik perbualannya. dah serik dia dengan peragai sahabatnya itu.
"Kau dayah.. ishh ishh ishh.." kata rosa pula. Tiba-tiba lengan baju rosa ditarik. habis seksa lengan baju dia. terkoyak sikit. apa punya kawanlah farisya ni!
"Farisya!!!! Baju aku!!!.. " marah rosa. Sudahlah baju itu baru lagi. tak sampai sebulan dia pakai baju ni.
"Biar koyak.. kau ni. Bela lah sikit dayah ni.. kau bukan tak tahu jungkook dengan dayah ni musuh dari kecik. bagai anjing dengan binatang Pink.." kata farisya.
"Aku tahu lah.. kau asik nak buli aku je kan. lagi satu aku nak cakap. peribahasa kau tu salah!" Bengang rosa.
"Halah sepupu aku ni.. mehh sini.. kalau farisya buli kau aku ada.. dont worry.." kata dayah.
"Kau dengan farisya sama je. sudah! aku mahu pulang! " kata aida.
Irahh tiba-tiba datang dari belakang.
"Woii jom balik.." kata irahh.
"Yelah.. guys balik dulu.. pape group whatsapp.." kata dayah.
"Weyy aku ikut.." kata rosa.
"Asal kau nak ikut." Kata irahh.
"Eh kau.. sukatilah.. rumah makcik aku.. lagipun ibu aku nak datang rumah korang.. so aku pergi rumah korang pastu balik nanti saing ibu aku.." kata rosa.
"Yelah jom.." kata dayah. Mereka pun bergerak ke parking kereta. Farisya selalu pergi kolej dengan aida. Dorang pun duduk rumah sewa.
Sesampainya di tempat parking ..
"Bye korang.." kata dayah.
"Bye.. eh rosa tengok telefon kau.." kata farisya. Rosa hanya mengangguk dan masuk kedalam kereta.
Di dalam kereta.. rosa membuka telefonnya.
'oh mak aku melintas!'
"Ashh..shitt.." jerit rosa. memang saja aje kawannya itu. sabar rosa, kau kuat. hidup ni memang ada cabaran Dan ujian.
"Kenapa??.." soal dayah. ini mesti kes farisya ni.
"Kawan kau lah.. pergi hantar video hantu kat aku.. " bengang rosa. esok kalau aku jumpa perempuan ni aku gegor kan kepala dia. biar baik sikit!
"Sabarlah ros.. hahahahahhahaha" ketawa irahh pula. sekian jugak tengok Rosa ni. selalu dibuli oleh kawannya sendiri.
Mereka pun terus pulang ke rumah...
YOU ARE READING
Hate mean Love [jjk] ⓒ
Short StoryDayah dan jungkook adalah musuh ketat ketika sekolah rendah sehinggalah meningkat dewasa. Ibu bapa mereka adalah kawan baik sejak mereka belajar di seoul korea. walaupun jungkook mempunyai nama islamnya sendiri. Tapi dia lebih gemar dengan nama kore...