bab 3

20 7 0
                                    

Malam tu .. puan lily dan encik zaki duduk di ruang tamu.

    
"Ayah.. kenapa nak jumpa along ni.." kata dayah.

 
        
"Duduk jap.." kata encik zaki.

      
Dayah pun duduk di hadapan mama dan ayahnya. Irahh yang turun dari tangga pun terus duduk di sebelah kakaknya.

         
"Along.. ayah nak along kawin." Kata encik zaki.

       
"Apa!!??" Kata dayah. Dia betul2 terperanjat ketika itu.

       
"Ayah betul2 ke ni?? Nak akak kawin dengan sapa?" Tanya irahh.

        
"Dengan anak kawan ayah.." kata puan lily pula.

       
"Ma please.. along kan masih muda lagi.. belajar pun belum habis.." kata dayah.

          
"No along.. keputusan ayah.. muktamat.. paham" kata encik zaki . Dia terus menaiki tangga untuk kebiliknya.

      
Dayah terus pergi ke sebelah mamanya.

      
"Please ma.. " kata dayah.

      
"Mama tak boleh buat apa2 . Along kena paham. Ayah dah banyak terhutang budi dengan kawan ayah tu.." kata puan lily. Kalini dia tidak dapat membantu.

        
"Tapi dengan siapa ma..??" Kata irahh. Nak tahu juga sapa abang ipar dia.

           
"Kamu kenal.." kata puan lily lalu bangun . Nak ke bilik lah tu.

     
*Di bilik dayah..*

     
"Weyy kak.. kau rasa kau nak kawin dengan sapa??" Tanya irahh kepada kakaknya.

      
"Mana lah aku tahu.. kau ni.. sepak kang.." marah dayah.

       
"Aku rasa aku tahu kau nak kawin dengan sapa??" Kata irahhh.

       
Dayah terdiam..

   
"Aku rasa kan.. kau nak kawin dengan musuh kau kot.." kata irahh.

     
"Woiii!!!.. kau nak kena dengan aku ke.. meh sini.." kata dayah. Dia terus menarik rambut adik kembarnya.

       
"Woii kak.. aku gurau jelah.. " kata irahh.

       
"Gurau tak gurau.. kau ni.. memang musnah hidup aku weyy kalau kawin dengan dia.." kata dayah.

 
         
"Mesti nanti dia buli kau kan.." kata irahh.

       
"Please lah .. no mention nama dia.." kata dayah.

        
Dayah sudah terbaring di katilnya. Semua biliknya kebanyakkan warna biru. Irahh pula warna purple.

         
"Ishh.. mintak simpan malaikat 44 lah.." kata dayah di dalam hati.

    
Dia terus melelapkan matanya . Dalam fikirannya.. dia masih berfikir siapakah lelaki yang akan mengawini nya. Tapi dia akan tetap menentang perkahwinannya. Tapi dia tidak sampai hati nak melukai hati kedua orang tuanya.

    
Lama kelamaan.. dayah sudah dibual mimpi yang indah..

Hate mean Love [jjk] ⓒWhere stories live. Discover now