Bab 6

15 4 1
                                    

Kini dayah sudah berada di kerusi pelamin. Pengantin lelaki pun sudah datang. Dengan sekali lafaz dayah sudah menjadi isteri kepada lelaki tersebut.

        
"Dayah.." kata rosa.

        
"Asal weyy.. aku tak nak tengok muka dia.. asal.. muka dia macam longkang ke??.. ke gigi die dah tak de.. dia dah tua ke??" Tanya dayah kepada rosa dengan perlahan.

           
"Bukan macam tu kak... Baik kau tengok sekarang.." kata irahh.

     
Dayah pun terus medonggakkan kepalanya.

          
"Jungkook??" Kata dayah didalam hati. Dia pun terus melihat kawan2 nya.

         
Jungkook pun meletakkan cincin di jari manis dayah. Dayah langsung tidak bergerak. Kaku seperti dimasukkan ke dalam peti sejuk.

          
"Along.. salam suami kamu tu.." kata puan lily.

         
Dayah terus menyalami tangan jungkook...tapi dia bukan menciumi tangan jungkook.. tapi tangan sendiri.

           
"Dayah.. kau ni.. betul2 lah.." kata aida. Kata ii aida tidak dilayan.

          
Majlis bersanding pun diadakan pada waktu malam. Dayah memakai baju dress berwarna biru dan sedikit manik2 di baju itu.

        
Mereka hanya tersenyum ketika berada di pelamin. Kang nanti muka ketat kena marah pulak.

         
"Kak.. diminta senyum ok.." kata irahh yang menjadi pengapit dayah.

          
"Aku senyumlah ni.. kau boleh senyap tak.." kata dayah.

         
Kini majlis pun tamat. Dayah terus ke bilik nya.

      
Selesai mandi dia pun terus duduk di sofa. Membaca novel. Tiba2 pintu dibukak. Jungkook masuk. Dayah hanya diam. Tidak berkata apa2.

      
Jungkook pun terus ke bilik air. Dayah hanya menjeling.

         
Jungkook pun keluar dari bilik air dan terus duduk di depan dayah.

         

        
"Kau sekarang dah jadi isteri aku.. so kau kena ikut kata aku.. faham.." kata jungkook.

        
"Eh kau.. memang tak lah.. jangan harap.. ni rumah aku.. so kau malam ni tidur sofa aku tidur katil..bye.." kata dayah. Dia terus ke katilnya.

         
"Ishh aku pun taknak tidur lah dengan kau.. " kata jungkook.

       
Dayah hanya menutup mata . Ada dia kisah.

     

Pagi..

    
Dayah dengan perlahan lahan membuka matanya. Alangkah terkejutnya bila dia mendapati jungkook berada di depan matanya.

       
"Kau!!!!" Kata dayah lalu menendang jungkook hingga dia terjatuh ke lantai.

          
"Aduh!!!.. sakitlah bongok.." kata jungkook.

         
"Kau yang bongok" kata dayah.

     
Tiba2 pintu bilik diketuk.

         
"Kak... Kau ok tak.. asal jerit2 ni.." kata irahh .

        
"Okey.." kata dayah.

         
"Kalau macam tu cepat turun.. sarapan.. " kata irahh.

         
"Hah ok.." dayah pun terus ke bilik air untuk mandi. Jungkook dibiarkan begitu saja.

    
Di meja makan.

      
Jungkook jalan perlahan2 ke meja makan.

          
"Jungkook kenapa ni.." kata puan lily.

         
"Tak ada apa2 ma.. belakang ni sakit.." kata jungkook.

         
"Kenapa makcik.." kata rosa.

         
"Eh kau.. asal kat sini.." kata dayah.

         
"Biarlah.." kata rosa.

        
"Ni hah.. jungkook .. belakang dia sakit.." kata puan lily.

       
"Haihh kak.. ganas.." kata irahh. Rosa yang mendengar kata irahh ketawa.

         
"Kau rahh.. " kata dayah marah.

         
"Aku gurau jelah.. " kata irahh.

       
Mereka pun siap bersarapan lalu duduk di ruang tamu.

        
"Ma.. saya dengan dayah ingat nak duduk rumah sendiri.. kita orang dah bincang dah.." kata jungkook. Dayah terperanjat.

          
"Bila masa dia bagi tahu aku.." kata dayah di dalam hati. Dayah pun menekan kaki jungkook.

         
"Aduhhh!!!" Kata jungkook.

         
"Kenapa??" Kata encik zaki.

        
"Entahlah.. semut gigit kot.." kata jungkook lalu memandang dayah.

       
Irahh dan rosa tahu apa yang dibuat oleh dayah. Mereka hanya ketawa. Memang nanti ada peperangan lah. Hahahahahahhahaha

Hate mean Love [jjk] ⓒWhere stories live. Discover now